Pengaruh penggunaan media diorama terhadap hasil belajar kognitif IPAS materi tradisi dan budaya di sekitarku kelas iv sd se-gugus diponegoro kecamatan jaten

Rafi'i Waluyo Jati, Siti Istiyati

Abstract

This study was conducted with the aim to determine the effect of the use of diorama media on student cognitive learning outcomes in social studies subject matter ‘Tradition and Culture Around Me’ in class IV SD Se-Gugus Diponegoro Jaten District. The approach used is quantitative with quasi-experimental design and the form of two groups, namely the experimental group using diorama media and control using Power Point media. The type of sampling used was cluster random sampling. The samples in this study were SDN 2 Ngringo, SDN 09 Ngringo and SDN 04 Ngringo. Tests and documentation were the means of data collection. Normality test, homogeneity test, balance test, N-Gain test and hypothesis test are the ways of data analysis. The results showed the T value of 4.587 > T table of 0.2319 at 70 degrees of freedom, so H₀ was rejected. Based on the results obtained at the analysis stage, it can be concluded that there is a positive influence with the use of diorama media in the subject (IPAS) material "Tradition and Culture Around Me on the cognitive learning outcomes of elementary school students Se-Gugus Diponegoro Jaten District

Keywords

diorama media, learning outcomes, IPAS learning

References

Lestari, D. G., & Irawati, H. (2020). Literature review: Peningkatan hasil belajar kognitif dan motivasi siswa pada materi Biologi melalui model pembelajaran guided inquiri. BIOMA: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 2(2), 51-59. [2] Susanti, L., Listiani, I., & Kurniawati, P. R. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Diorama terhadap Hasil Belajar IPAS di Sekolah Dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 5, 510–516. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID [3] Shidiq, M. A., Nurhabibah, P., & Setiawan, E. (2025). Penggunaan Media Diorama untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Pembelajaran Ipas Kelas IV SDN 4 Megugede. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(02), 248-261. [4] Suprapmanto, J., & Zakiyah, S. W. (2024). Analisis Permasalahan Pembelajaran IPAS pada Siswa Kelas 4 SD. Jurnal Belaindika :Pembelajaran Dan Inovasi Pendidikan, 6(2), 199–204. https://belaindika.nusaputra.ac.id/indexbelaindika@nusaputra.ac.id [5] Imawati, I., Rusmawati, R. D., & Nurjati, N. (2021). Media Miniatur Rumah Adat Dengan Panel Surya untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 5(2), 272-278. [6] Wulandari, P. A., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, S. T., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 05(02), 3928–3936 [7] Sapitri, N., Guslinda, & Zufriady. (2021). Pengembangan Media Diorama Untuk Pembelajaran IPS Kelas IV Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(6), 1589–1598. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v10i6.8556 [8] Samosir, W. N., Purba, A. N., & Purba, N. (2022). Pengaruh Media Diorama terhadap Hasil Belajar Siswa pada Subtema Pentingnya Makanan Sehat Bagi Tubuh di Kelas V SD Negeri 091522 Marubun Jaya. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 4784–4793. [9] Wardoyo, S., Armariena, N. D., & Prasrihamni, M. (2022). Pengaruh Media Diorama Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas III Di Sekolah Dasar. Indonesian Research Journal on Education: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2), 918–925. https://irje.org/index.php/irje. [10] Maulana, A., Israwati, I., & Syafrina, A. (2022). Pengaruh Media Diorama Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Siklus Air di Kelas V SDN 52 Banda Aceh. Elementary Education Research, 7(4). [11] Lestari, T. E., Cahyono, H. E. B., & Kusuma, G. E. (2024). Penggunaan Media Diorama Dalam Pembelajaran Ipas Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN Kaibon 01. JICN: Jurnal Intelek Dan Cendikiawan Nusantara, 1(1), 5936–5942. https://jicnusantara.com/index.php/jicn [12] Sugiyono. (2023). Metode Penelitian Pendidikan (A. Nuryanto, Ed.; 3rd ed.). Alfabeta. [13] Jannah, M., & Basit, A. (2019). Penerapan Media Diorama Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa. Jurnal Terapung: Ilmu-Ilmu Sosial, 1(2). [14] Nurkahfi, F. R. K., Adri, H. T., & Ichsan, M. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Diorama Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V pada Pelajaran IPA. Al-Kaff: Jurnal Sosial Humaniora, 2(2), 131-137. [15] Gunawan, Kustiani, L., & Hariani, L. S. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS (JPPI), 12(1), 14–22. [16] Astiti, N. D., Mahadewi, L. P. P., & Suarjana, I. M. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar IPA. Jurnal Mimbar Ilmu, 26(2), 193–203. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/MI. [17] Maulida, N., Asrin, & Sobri, M. (2023a). Pengembangan Media Diorama Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Di SDN 35 Ampenan. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(03), 3216–3225. [18] Putra, D. K. I., & Suniasih, W. N. (2021). Media Diorama Materi Siklus Air pada Muatan IPA Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(2), 238–246. https://doi.org/10.23887/jipp.v5i2. [19] Nurfadhillah, S., Wahidah, R. A., Rahmah, G., Ramdhan, F., & Maharani, C. S. (2021). Penggunaan Media Dalam Pembelajaran Matematika Dan Manfaatnya Di Sekolah Dasar Swasta Plus Ar-Rahmaniyah. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2), 289–298. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi

Refbacks

  • There are currently no refbacks.