EFFORTS TO STRENGTHEN STUDENTS' UNDERSTANDING OF CHEMICAL CONCEPTS THROUGH MAKING APPLICATIONS OF THE PERIODIC SYSTEM OF ELEMENTS IN CLASS X SCIENCE

Cesar Gio Manuel Sihaloho, Candra Yulius Tahya

Abstract

The students' understanding of the concepts of the materials is essential to achieve the learning objectives. However, there still needs to be a greater understanding of concepts among students, marked by the inability of students to restate what has been learned in the previous lesson. Lack of concept understanding can affect the learning process, so a solution is needed to strengthen students' concept understanding through making creative and engaging assignments such as ‘Periodic Table’ (PT) applications. This paper aims to discuss how the PT-making applications can strengthen the grade X Science students' understanding of the chemical concepts. The research method used is descriptive qualitative using the Field Experience Program data. This paper emphasizes the importance of Christian Chemistry Teachers in guiding students in understanding the learning materials through various available solutions. This is a sign that the teacher is the extension of God's hand in bringing the students to maximize their knowledge. The result of this study explains that students' concept understanding can be strengthened through making PT applications. By making applications, students can learn about what to use so that they understand the concept more. In addition, it can improve students' skills in using technology in the classroom.

Keywords

Concept Understanding, Application Development, Periodic System of Elements

Full Text:

PDF

References

Alwi, S. (2017). Problematika Guru dalam Pengembangan Media Pembelajaran. ITQAN: Jurnal Ilmu-Ilu Kependidikan, 8(2), 145– 167.

Andri, R. M. (2017). Peran dan Fungsi Teknologi Dalam Peningkatan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Research Sains, 3(1), 122–129.

Ansyari, R. R. (2022). Pentingnya Strategi Dan Keterampilan Teknologi Dalam Pembelajaran Sejarah Abad 21. 1–6.

Brummelen, H. Van. (2009). Berjalan dengan Tuhan di dalam Kelas. Jakarta: Universitas Pelita Harapan.

Daulay, R. M. (2009). Firman Hidup 60. Jakarta: Gunung Mulia.

Dinissjah, M. J., Nirwana, N., & Risdianto, E. (2019). Penggunaan Model Pembelajaran Direct Instruction Berbasis Etnosains Dalam Pembelajaran Fisika Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Kumparan Fisika, 2(2), 99–104. https://doi.org/10.33369/jkf.2.2.9 9-104

Fikri, K., & Ramadana, B. T. (2021). Implementasi Pembelajaran Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Semangat Belajar Anak Pada Kelurahan Sungaisibam. 5(2), 178–183.

Harefa, D., Sarumaha, M., Fau, A., Telaumbanua, T., Hulu, F., Telambanua, K., … Marsa Ndraha, L. D. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Belajar Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1), 325. https://doi.org/10.37905/aksara.8 .1.325-332.2022

Hasanah, U., Walanda, D. K., & Gonggo, S. T. (2017). Pembelajaran Direct Instruction Berbasis Animasi Terhadap Konsepsi Siswa Materi Ikatan Kimia Kelas X Sman 1 Dondo Kabupaten Tolitoli. eJurnal Mitra Sains, 5(1), 43–52.

Hendriayana, A., Mulyani, S., & Miswadi, S. S. (2013). Pengembangan Software Pembelajaran Mandiri (SPM) Materi Sistem Periodik Unsur Dan Struktur Atom. Innovative Science Education, 2(1), 42–48.

Iffah, J. D. N. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Worksheet terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 107–116. https://doi.org/10.31980/moshara fa.v10i1.812

Jannah, M., Husna, A., & Nurhalimah, S. (2020). Pembuatan Aplikasi Android dengan Cepat Menggunakan Ispring untuk Menunjang Pembelajaran Secara Daring. VEKTOR: Jurnal Pendidikan IPA, 1(2), 66–72. https://doi.org/10.35719/vektor.v 1i2.8

Karunia, E. P., & Mulyono. (2016). Analisis kemampuan pemahaman konsep siswa kelas VII berdasarkan gaya belajar dalam model knisley. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 339. https://doi.org/10.1016/j.ijmecsci. 2014.08.026

Knight, G. R. (2009). Filsafat dan Pendidikan. Tangerang: UPH Press.

Kustandi, C., & Darmawan, D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Luh, N., & Ekayani, P. (2021). Pentingnya penggunaan media siswa. Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa, (March), 1–16.

Magdalena, I., Fajriyati Islami, N., Rasid, E. A., & Diasty, N. T. (2020). Tiga Ranah Taksonomi Bloom dalam Pendidikan. Jurnal Edukasi dan Sains, 2(1), 132–139.

Matalu, M. Y. (2018). Apologetika Kristen. Malang: Gerakan Kebangunan Kristen Reformed (GKKR).

Misrian. (2022). Peran Guru Sebagai Induk dari Semua Profesi Mendidik, Membimbing, Mengajar, dan dalam Bidang Pendidikan Formal. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 03(1), 339–346.

Muhson, A. (2010). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 8(2). https://doi.org/10.21831/jpai.v8i2 .949

Novitasari, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 2(2), 8. https://doi.org/10.24853/fbc.2.2.8 -18

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmuilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat. v3n1.171

Pingge, H. D., & Wangid, M. N. (2016). Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar di Kecamatan Kota Tambolaka. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(1), 146–167.

Pranata, E. (2016). Implementasi Model Pembelajaran Group Investigation (GI) Berbantuan Alat Peraga Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 1(1), 34. https://doi.org/10.26737/jpmi.v1i 1.80

Pujiatna, T., Rahayu Pristiwati, dan, & Swadaya Gunung Jati Cirebon, U. (2021). Pemanfaatan Ispring Suite Quizzes Sebagai Pembuatan Soal Bahasa Indonesia Bermuatan Hots. Jurnal Tuturan, 10(2), 113–120.

Rambe, T. R. (2019). Penerapan model pembelajaran yang mampu untuk meningkatkan hasil belajar kimia dan karakter komunikatif serta rasa ingin tahu pada materi kimia larutan. Journal Sintakis, 1(1), 1– 11.

Ratmono, D. (2017). Konsep dan Perencanaan Pojok Baca Ombudsman Dalam Meningkatkan Minat Baca dan Pengetahuan Masyarakat di Indonesia Terhadap Ombudsman RI. 30–41.

Romadhona, G. P., & Dwiningsih, K. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Kemandirian Kelajar Kimia dalam Pembelajaran Hybrid The Importance of Independence Chemistry Learning in Hybrid Learning. 2019, 241–247.

Sastrika, I. A. K., Sadia, I. W., & Muderawan, I. W. (2013). Terhadap Pemahaman Konsep Kimia Dan Keterampilan. 3(2).

Sihaloho, G. T., Sitompul, H., & Appulembang, O. D. (2020). Peran Guru Kristen Dalam Meningkatkan Keaktifan Siswa Pada Proses Pembelajaran Matematika Di Sekolah Kristen [the Role of Christian Teachers in Improving Active Learning in Mathematics in a Christian School]. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 3(2), 200. https://doi.org/10.19166/johme.v 3i2.1988

Tamara, Y., Pakasi, A. C., Wesly, D. K., & Sujoko, E. (2020). Profesionalitas Yesus Sang Guru Agung Dalam Penggunaan Media Pembelajaran. Didache: Journal of Christian Education, 1(1), 65. https://doi.org/10.46445/djce.v1i 1.285

Tekege, M. (2017). Pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi dalam pembelajaran SMA YPPGI Nabire. Jurnal Teknologi dan Rekayasa, 2(1), 40–52.

Teknowijoyo, F. (2022). Relevansi Industri 4.0 dan Society 5.0 Terhadap Pendidikan Di Indonesia. Educatio, 16(2), 173–184. https://doi.org/10.29408/edc.v16i 2.4492

Tong, S. (2006). Arsitek Jiwa 2. Surabaya: Momentum.

Tong, S. (2008). Arsitek Jiwa 1. Surabaya: Momentum.

Wahid, A. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Istiqra, 5(2), 1–11.

Wasonowati, R. R. T., Redjeki, T., & Ariani, S. (2014). Penerapan Model Problem Based Learning (Pbl) Pada Pembelajaran Hukum - Hukum Dasar Kimia Ditinjau Dari Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Kelas X IPA SMA Negeri 2 Surakarta Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Kimia, 3(3), 66–75.
Widianto, Edi., Husna, Alfina Anisnai’I., Sasami, Annisa Nur., Rizkia, Ezra Fitri.,

Dewi, Fitriana Kusuma., dan Cahyani, S. A. I. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Journal of Education and Teaching, 2(02), 213–224.

Widyastuti, N. S., & Pujiastuti, P. (2014). Pengaruh Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (Pmri) Terhadap Pemahaman Konsep Dan Berpikir Logis Siswa. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), 183. https://doi.org/10.21831/jpe.v2i2. 2718.
Zein, M. (2016). Peran Guru Dalam Pengembangan Pembelajaran. Jurnal Inspiratif Pendidikan, 5(2), 274–285

Refbacks

  • There are currently no refbacks.