Implementation Project Citizen Model Based on Pop-Up Books in Civics Education Learning
Abstract
The purpose of this research is to determine the effect of learning models. Project Citizen is based on a Pop-up Book on students' critical and creative thinking abilities in Civics subjects. This type of research is quantitative research in the form of a Pre-Experimental Design with a group Pretest-Posttest type. The sample for this research was 12th grade MIPA 2 students at SMA Pasundan 2 Cimahi City, totaling 32 students. Two types of instruments were used in this research, including observation sheets and critical and creative thinking skills tests. Validity test uses Pearson correlation and reliability testing using Cronbach's alpha. The research results show that Project Citizen's learning model is based on a Pop-up Book on students' critical and creative thinking abilities.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adha, M. (2021). Model Pembelajaran Project Citizen. Amerta Media.
Afnita, N., Putra, F. W., Sari, D. P., Arafat, A., & Wandi, J. I. (2014). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Media Pembelajaran Audio Visual. Jurnal Pendidikan, 7(2), 1–5. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jp/article/view/13528/9073
Anjarwati, A., Kasdriyanto, D. Y., Putri, M. K., Wulandari, W., & Aminullah, I. (2022). Melatihkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Abad 21 Melalui Media Pop Up Book. Jurnal Guru Kita, 7(1), 117–124. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jgkp/article/view/40422/19833
Astuti, H., & Sahono, B. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Project Citizen Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Prestasi Belajar. Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 12(1), 138–149. https://ejournal.unib.ac.id/diadik/article/view/21371
Budimansyah, D. (2009). Inovasi Pembelajaran Project Citizen. Universitas Pendidikan Indonesia.
Cohlisin. (2016). Konsep Ilmu Kewarganegaraan dan Pendidikan Kewarganegaraan. In modul (pp. 1–50). pustaka.ut.ac.id
Fajri, I., Yusuf, R., & Mohd Yusoff, M. Z. (2021). Model Pembelajaran Project Citizen Sebagai Inovasi Pembelajaran Dalam Meningkatkan Keterampilan Abad 21. JURNAL HURRIAH: Jurnal Evaluasi Pendidikan Dan Penelitian, 2(3), 105–118. https://doi.org/10.56806/jh.v2i3.30
Gumelar, A., Maftuh, B., Abdul, K., & Budimansyah, D. (2023). “ Penerapan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Berbasis. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 8(1), 37–45. https://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JMK/article/view/8318
Harriman. (2017). Berpikir Kreatif. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–99. https://dsjournals.com/ms?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw9cCyBhBzEiwAJTUWNTSIzAlphZhOBqvphLsDxFqAMxQO9cjm-m_Z2GaB5R7eTWbA67kOhRoCIt8QAvD_BwE
Komalasari, K. (2010). Pembelajaran Kontekstual: Konsep dan Aplikasi. Rafika Aditama.
Maftuh, B., & Sapriya. (2005). Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Melalui Pemetaan Konsep. Jurnal Civicus: Impelementasi KBK Dalam Pendidikan Kewarganegaraan dalam Berbagai Konteks, 5(1), 319–328. https://ejournal.upi.edu/index.php/civicus
Maidah, R., Gunadi, A. A., & Zulfitria. (2022). Pengaruh Strategi Pembelajaran Dan Kemampuan Berpikir Kreatif Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran Pkn. J u r n a l I n s t r u k s i o n a L, 3(3), 142–149. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/instruksional/article/view/12322/6928
Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 29–40. https://journal.unilak.ac.id/index.php/lectura/article/view/5813/2659
Marlina, L. (2020). Penggunaan Bahan Ajar PPKn Berbasis Pendekatan Joyful Learning Untuk Meningkatkan Pola Berpikir Kreatif Siswa. Untirta Civic Education Journal, 5(1), 1–13. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/UCEJ/article/view/8248
Maulana, L. (2019). Pembelajaran PPKn di SD/MI Kelas Rendah. Manggu Makmur Tanjung Lestari.
Meilani, D., & Aiman, U. (2020). Implementasi Pembelajaran Abad 21 terhadap Hasil Belajar IPA Peserta Didik dengan Pengendalian Motivasi Belajar. Indonesian Journal of Primary Education, 4(1), 19–24. https://doi.org/10.17509/ijpe.v4i1.24419
Munadi. (2008). Media Pembelajaran Sebuah Pendekatan Baru. Gaung Persada Perss.
Nabila, S., Adha, I., & Febriandi, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Pop up Book Berbasis Kearifan Lokal Pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3928–3939. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1475
Nuranisa, Irhasyuarna, Y., & Iriani, R. (2020). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Chemsketch Dengan Metode Resitasi Terhadap Hasil Belajar Pada Materi Hidrokarbon. Journal of Chemistry And Education, 4(1), 24–33. https://jtam.ulm.ac.id/index.php/jcae/article/view/529
Nurhiayah, A., Jumadi, O., & Palennari, M. (2019). Pembentukan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik melalui Model Problem Based Learning di SMAN 14 Bon. Seminar Nasional Biologi, 141–150. https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=mpFpDIMAAAAJ&pagesize=100&citation_for_view=mpFpDIMAAAAJ:BqipwSGYUEgC
Pratiwi, S. N., Cari, C., & Aminah, N. S. (2019). Pembelajaran IPA Abad 21 dengan Literasi Sains Siswa. Jurnal Materi Dan Pembelajaran Fisika, 9(1), 34–42. https://jurnal.uns.ac.id/jmpf/article/view/31612
Priyanto, E., & Thambu, N. (2021). Perkembangan Nilai Moral Melalui Model Projek Citizen Dalam Kalangan Penuntut PKn Universiti Muhammadiyah Purwokerto, Indonesia. Asian Pendidikan, 2, 82–93. https://journalarsvot.com/index.php/aspen/article/view/117%0Ahttps://journalarsvot.com/index.php/aspen/article/download/117/154
Purwanti, A., Hujjatusnaini*, N., Septiana, N., Amin, A. M., & Jasiah, J. (2022). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Melalui Model Blended-Project Based Learning Terintegrasi Keterampilan Abad 21 Berdasarkan Students Skill Level. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 6(3), 235–245. https://doi.org/10.24815/jipi.v6i3.25705
Safri, M., Sari, S. A., & Marlina. (2017). Pengembangan Media Belajar Pop-Up Book Pada Materi Minyak Bumi. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 05(01), 107–113. https://jurnal.usk.ac.id/JPSI/article/view/8431
Suarsana, I. M. (2013). Pengembangan E-Modul Berorientasi Pemecahan Masalah Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 2(2), 264–275. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v2i2.2171
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif. Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif. Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sundari, A., Windyariani, S., & Ramdhan, B. (2023). Profil Kemampuan Berpikir Kreatif Melalui PjBL Berbasis Pop Up Book Pada Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Biologi, 12(2). https://jurnal.stkipbima.ac.id/index.php/OZ/article/view/1301
Suryani, N., Setiawan, A., & Putria, A. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. PT. Remaja Rosdakarya.
Ulfah, R. A., Danang, P., & Marzuki. (2018). Pengaruh Model PBM Dalam Pembelajaran PPKn Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dan Sikap Demokratis. Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan 5(2). https://e-journal.unipma.ac.id/index.php/citizenship/article/view/3307
Xu, M., David, J. M., & Kim, S. H. (2018). The fourth industrial revolution: Opportunities and challenges. International Journal of Financial Research, 9(2), 90–95. https://doi.org/10.5430/ijfr.v9n2p90
Yasiro, L. R., Wulandari, F. E., & Fahmi, F. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Pemanasan Global Berdasarkan Prestasi Siswa. Journal of Banua Science Education, 1(2), 69–72. https://doi.org/10.20527/jbse.v1i2.11
Refbacks
- There are currently no refbacks.