Chemical Literacy Ability in Gender Perspective on Acid-Base Material
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ad’hiya, E., Laksono, E. W., & Ibrahim, A. R. (2019). Perbedaan Gender Dalamketerampilan Berpikir Analitis Dan Literasi Kimia. Jurnal Penelitian Pendidikan Kimia : Kajian Hasil Penelitian Pendidikan Kimia, 6(2), 68–74.
Archive | Global Family Research Project. (n.d.). Retrieved February 7, 2023, from https://globalfrp.org/Archive
Asyhari, A., & Hartati, R. (2015). Profil Peningkatan Kemampuan Literasi Sains Siswa Melalui Pembelajaran Saintifik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 4(2), 179–191. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v4i2.91
Ayu, N. A., Suryanda, A., & W, R. D. (2018). Hubungan Kebiasaan Membaca Dengan Kemampuan Literasi Sains Siswa Sma Di Jakarta Timur. Bioma : Jurnal Ilmiah Biologi, 7(2), 161–171. https://doi.org/10.26877/bioma.v7i2.2804
Cigdemoglu, C., Arslan, H. O., & Cam, A. (2017). Argumentation to foster pre-service science teachers’ knowledge, competency, and attitude on the domains of chemical literacy of acids and basesNo Title. Chemistry Education Research and Partice, 18(2).
Ebouh, C, N. (2011). Influence of Gender on Students’ Attitude Towardsbiology in Enugu East Local Government Area of Enugu State. Influence of Gender on Students’ Attitude Towardsbiology in Enugu East Local Government Area of Enugu State, 18(1).
Fitranda, M., & Muntholib, M. (2020). Identifikasi kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal-soal hidrolisis garam menggunakan langkah penyelesaian soal. J-PEK (Jurnal Pembelajaran Kimia), 5(1), 32–39. https://doi.org/10.17977/um026v5i12020p032
Fitriani, Harahap, F., & Manurung, B. (2018). Analisis Kemampuan Literasi Sains Biologi Siswa SMA Se-Kabupaten Aceh Tamiang, Aceh, Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Biologi Dan Pembelajarannya Universitas Negeri Medan.
Fuadi, H., Robbia, A. Z., Jamaluddin, J., & Jufri, A. W. (2020). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 108–116. https://doi.org/10.29303/jipp.v5i2.122
Gail, J., Ann, H., & Melissa, J. (2001). Gender Differences in Students’ Experiences, Interests, and Attitudes toward Science and Scientists. Journal of Education Research, 6(1).
Hidayat, T. (2022). Mengungkap Perbedaan Identitas Sains Siswa Di Indonesia Berdasarkan Gender. 25(2), 98–108. https://doi.org/10.20961/paedagogia.v25i2.61394
Imansari, M., Sudarmin, & Sumarni, W. (2018). Analisis Literasi Kimia Peserta Didik Melalui Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Bermuatan Etnosains. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 12(2).
Ismail, I., Permanasari, A., & Setiawan, W. (2016). Efektivitas virtual lab berbasis STEM dalam meningkatkan literasi sains siswa dengan perbedaan gender. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(2), 190–201.
Khusmawardani, E., Muntholib, & Utomo, Y. (2021). Pengembangan Instrumen Asesmen Literasi Kimia Pilihan Ganda Materi Asam Basa. Jurnal MIPA Dan Pembelajarannya, 1(6), 464–481. https://doi.org/10.17977/um067v1i6p464-481
Laksono, P. J. (2018). Studi Kemampuan Literasi Kimia Mahasiswa Pendidikan Kimia Pada Materi Pengelolaan Limbah. Orbital: Jurnal Pendidikan Kimia, 2(1), 1–12. https://doi.org/10.19109/ojpk.v2i1.2093
NAP - NAPLAN. (n.d.). Retrieved February 7, 2023, from https://www.nap.edu.au/naplan
Nisa, A., Sudarmin, & Samini. (2015). Efektivitas Penggunaan Modul Terintegrasi Etnosains Dalam Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa. Unnes Science Education Journal, 4(3), 1049–1056. https://doi.org/10.15294/usej.v4i3.8860
Nurisa, I. (2019). Pengembangan Instrumen Untuk Mengukur Kemampuan Literasi Kimia Pesrta Didik pada Konsep Asam dan Basa. Universitas Negeri Yogyakarta.
OECD. (2016). PISA 2015 Results (Volume I): Excellence and Equity in Education, PISA.
Prasetyawati, N. (2018). Perspektif Gender Dalam Pembangunan Nasional Indonesia. IPTEK Journal of Proceedings Series, 0(5), 53. https://doi.org/10.12962/j23546026.y2018i5.4421
Pujiati, A., & Retariandalas, R. (2019). Literasi Sains dan Kecerdasan Adversity Siswa Sekolah Menengah di Cilodong, Kota Depok. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan KALUNI, 2, 28–34.
Purwandini, T. (2018). Pembuatan perangkat penilaian berorientasi literasi kimia pada konsep laju reaksi [Doctoral dissertation]. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Safitri, N. I. (2016). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa Dalam Perspektif Gender. UIN Sunan Ampel Surabaya.
Sariati, N. K., Suardana, I. N., & Wiratini, N. M. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Kimia Siswa Kelas XI pada Materi Larutan Penyangga. Jurnal Ilmiah Pendidikan & Pembelajaran, 4(1), 86–97.
Sasser, L. (2010). Brain Differences between Genders. Gender Differences in Learning. Genesis, 5(1), 2.
Srikandi, M. M., Sujana, A., & Aeni, A. N. (2017). Pengaruh Pembelajaran Kontekstual Terhadap Kemampuan Literasi Sains Berbasis Gener Pada Materi Sistem Pencernaan. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 661–670.
Sulistina, O., Tiara, F. A., & Habiddin, H. (2021). Chemical literacy skills on competencies and attitude aspects of senior high school students. In AIP Conference Proceedings, Vol. 2330, No. 1, 020041.
Sutrisna, N. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik SMA di Kota Sungai Penuh. Jurnal Inovasi Penelitianitian, 1(12).
Walsh, J. (2013). Gender, the work‐life interface and wellbeing: A study of hospital doctors. Gender, Work & Organization, 20(4), 439–453.
Wigati, I., & Yuniar. (2018). Program Pemberdayaan Orang Tua Responsif Gender di Lembaga PAUD Kabupaten Muara Enim. At-Ta’lim, 17(2), 151–160.
Yamtinah, S., Masykuri, M., Ashadi, & Shidiq, A. S. (2017). Gender differences in students’ attitudes toward science: An analysis of students’ science process skill using testlet instrument. 030003. https://doi.org/10.1063/1.4995102
Yanti, E. D., Wigati, I., & Habisukan, U. H. (2019). Perbedaan Kemampuan Berpikir Kritis Laki-Laki Dan Perempuan Pada Materi Sistem Peredaran Darah Mata Pelajaran Biologi Kelas XI Mipa Man I Banyuasin Iii. Bioilmi, 5(1), 66–71. https://doi.org/10.19109/bioilmi.v5i1.3541
Zuhara, E., Jufri, W. A., & Soeprianto, H. (2019). Kemampuan Literasi Biologi Berdasarkan Gender pada Siswa Peminatan MIPA di SMA Negeri Kabupaen Lombok Barat. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 5(1), 115–119. https://doi.org/10.29303/jppipa.v5i1.234
Zuhro, A., & Nawangati, I. (2017). Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa (LKS) Berorientasi Inkuiri Terbimbing untuk Melatihkan Kemampuan Literasi Sains Pada Materi Kesetimbangan Kimia Development. UNESA Journal of Chemical Education, 6(2), 334–338.
Refbacks
- There are currently no refbacks.