Analysis of The Use of Google Classroom in Online Learning at Elementary School
Abstract
This study aims to analyze the use of Google Classroom in online learning for class V at SD Negeri Kranggan in the Covid-19 era. This research uses a qualitative approach with a case study method. The data sources of this research were students and teachers of class V and the principal of SD Negeri Kranggan. Data collection techniques used are observation and interviews. Data analysis using triangulation techniques and sources. The results showed that the percentage of use of Google Classroom in online learning for class V was 81% with a good category. There are 5 of 7 Google Classroom features that have been used in online learning for class V SD Negeri Kranggan with the implementation of learning applying aspects of theexisting six aspects. This study concludes that the use of Google Classroom has utilized the five available features including assignment, grading, mobile application, privacy, and time-cost by implementing aspects of using Google Classroom including creating accounts, organizing classrooms, managing topics in the classroom, uploading materials, developing questions and make assessments.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arifin, Z. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Denilasari, N. (2018). Pengaruh Penggunaan Google Classroom Terhadap Respon Siswa Sebagai Media Pembelajaran. Skripsi. Jakarta: FIP Universitas Muhammadiyah Jakarta.
Dewi, W. A. F. (2020). Dampak Covid-19 terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55-61.
Fauziyah & Rinayanti, M. (2020). Cara Praktis Menggunakan Google Classroom. Yogyakarta: Deepublish.
Handayani, T., Khasanah, H.N., & Yosintha, R. (2020). Pendampingan Belajar di Rumah Bagi Siswa Sekolah Dasar Terdampak COVID-19. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 107.
Iftakhar, S. (2016). Google Classroom: What Works and How?. Journal of Education and Social Sciences 3, 12-18.
Maharani, N., & Kartini, K.S. (2019). Penggunaan Google Classroom Sebagai Pengembangan Kelas Virtual dalam Keterampilan Pemecahan Masalah Topik Kinematika pada Mahasiswa Jurusan Sistem Komputer. PENDIPA Journal of Science Education, 3(3), 167-173.
Menteri Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Surat Edaran Nomor 4 Tahun 2020 tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan dalam Masa Darurat Penyebaran Covid-19.
Pradana, D. B. P. (2017). Pengaruh Penerapan Tools Google Classroom pada Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal IT-Edu, 2(1), 59-67.
Rohman, M. F. (2017). Google Classroom. Bojonegoro: Pustaka Intermedia.
Salamah, W. (2020). Deskripsi Penggunaan Aplikasi Google Classroom dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 4(3), 533-538).
Shaharanee, INM, Jamil, JM, & Rodzi, ASSM. (2016). Aplikasi Google Kelassebagai alat untuk belajar dan mengajar. Jurnal Telekomunikasi, Elektronik dan KomputerTeknik, 8(10), 5-8.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Web Kemendikbud. (2020). Bantuan Kuota Data Internet Kemendikbud Tahun 2020. Diperoleh dari www.kuota-belajar.kemendikbud.go.id
Web Kemendikbud. (2020). Kemendikbud Bekerjasama dengan Operator Telekomunikasi Sukseskan Pembelajaran di Rumah. Diperoleh dari www.kemendikbud.go.id/main/blog
Wicaksono, M. D. (2020). Pemanfaatan Google Classroom dalam Strategi Pembelajaran Kooperatif pada Mata Pelajaran IPS Kelas VIII. Inspirasi: Jurnal Ilmu-ilmu Sosial, 17(1), 234-24.
Refbacks
- There are currently no refbacks.