PENINGKATAN KOMPETENSI MENGAJAR MAHASISWA PADA MATA KULIAH PENGAJARAN MIKRO MELALUI MODEL ROLE PLAY

Harini Harini

Abstract

This research aims at describing: (1) the implementation Role Play model in
teaching learning process on Micro Teaching subject at FKIP UNS, (2) whether or not the
implementation Role Play model improve the students’ teaching competencies. This
research was conducted using Classroom Action Research consisting two cycles. The
location of the research was Economic Education Department BKK PTN Teacher
Training and Education Faculty UNS. The result of the research showed that Role Play
model could improve the students' teaching competencies and personal competencies.
This model provided learning experiences for the students to be more confident if they
should teach in the class.

Keywords

kompetensi mengajar; model pembelajaran; model role play; pengajaran mikro

Full Text:

PDF

References

Anonim. (2006). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen. Bandung: Penerbit Citra Umbara.

Basri S. (2000). “Teaching Speaking”. Makalah disampaikan pada Penataran Instruktur Guru Bahasa Inggris SLTP Swasta tanggal 8-19 Februari 2000 di Jakarta.

Basuki Wibawa. (2003). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Depdiknas, Dirjen Pendasmen, Direktorat Tenaga Kependidikan.

Epon Kurniasih Sofyan. (2002). “Menjadi Guru Profesional Melalui PPL”. Artikel Pikiran Rakyat 3 Oktober 2002.

Hisyam Zaini & Bermawy Muthe. (2002). Strategi Pembelajaran Aktif di Perguruan Tinggi. Yogyakarta: CTSD IAIN Sunan Kaligaja.

Jill Hadfield. (1986). Harap's Communication Games. Australia: Thomas Nelson and Son Ltd.

M.U. Usman. (2004). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rodakarya.

Mohammad Ali bin Jemali. (2009). “Pengajaran Mikro”, dalam http://www.scribd.com.doc.12404624/PENGAJARAN-MIKRO, diakses tanggal 15 Juli 2009.

Mudairin. (2003). “Role Play: Suatu Alternatif Pembelajaran yang Efektif dan Menyenangkan dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa SLTP Islam Manbaul Ulum Gresik”, dalam Buletin Pelangi Pendidikan Volume 6 No.2 T.

Sardiman A.M. (2001). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press.

UPT PPL. (1999). Buku Pedoman Program Pengalaman Lapangan (PPL) Program S1. Surakarta: UPT PPL.

Winkel. (2004). Psikologi Pengajaran. Jakarta: Gramedia.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.