The effectiveness of augmented reality-based pocket books to improve numeracy literacy skills of elementary school students
Abstract
Elementary school students’ numeracy literacy skills remain low, particularly in understanding the concepts of two-dimensional and three-dimensional shapes, due to the limited use of instructional media. This study aims to examine the effectiveness of an augmented reality-based pocket book in improving students’ numeracy literacy. The research employed a Research and Development (R&D) method using the ADDIE model, which includes the stages of Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The study involved 100 students from five elementary schools in Pakel District, using a pretest–posttest design. Data analysis was conducted using the N-Gain test to measure the improvement in students’ skills after utilizing the media. The results revealed an N-Gain score of 0.85, which falls into the high category, indicating a significant improvement in students’ understanding of mathematical concepts through interactive visualization. Thus, the augmented reality-based pocket book is proven to be effective and feasible for broader implementation in elementary numeracy literacy learning.
Keywords
Full Text:
Fulltext PDFReferences
Afandi, S., Laila, A., & Mukmin, B. A. (2024). Digital Educational Games (GICAME): The need and urgency of STEAM-based literacy learning. International Journal of Sustainable Development & Future Society, 2(2), 76-83.
Anggraeni, R., Rahmadanti, D. A., Aryanti, R. D., Zahra, A. S. A., Fakhriyah, F., & Fajrie, N. (2024). Systematic literature review: Peningkatan kemampuan literasi numerasi siswa SD melalui pendekatan media pembelajaran berbasis game. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(5), 84–99.
Aprianty, D., Somakim, & Wiyono, K. (2021). Pengembangan multimedia interaktif pada pembelajaran matematika materi persegi panjang dan segitiga di sekolah dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 30(1), 1–13.
Astri, N. K. D., Wiarta, I. W., & Wulandari, I. G. A. (2022). Pengembangan multimedia interaktif berbasis pendekatan kontekstual pada mata pelajaran matematika pokok bahasan bangun datar Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 575–585.
Azizah, D., Fitri, A., Nurmalisa, D., Risqullah, F., Utami, R., Susanto, Setyarum, A., & Lestianingsih, A. (2024). Media pembelajaran berbasis kearifan lokal sebagai penguatan literasi dan numerasi di SDN 02 Mayangan. Jurnal Pemberdayaan Sosial dan Teknologi Masyarakat, 4(1), 51–58.
Elviya, D. D., & Sukartiningsih, W. (2023). Penerapan pembelajaran berdiferensiasi dalam kurikulum merdeka pada pembelajaran Bahasa Indonesia kelas IV sekolah dasar di SDN Lakarsantri I/472 Surabaya. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(8), 1780–1793.
Imron, I. F., Ayu P, D. A., & Laila, A. (2023). Analisis kebutuhan pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis macromedia flash 8 materi IPA SD. Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-6, 6(1), 1303–1311.
Karyadiputra, E., Setiawan, A., Kumala, S., Abdi, M. R., & Febriyanti, R. M. (2023). Diversifikasi media pembelajaran inovatif untuk meningkatkan kompetensi literasi numerasi pada SDN Tabing Rimbah 1. Communnity Development Journal, 4(3), 6709–6715.
Laila, A., Budiningsih, C. A., & Syamsi, K. (2021). Textbooks based on local wisdom to improve reading and writing skills of elementary school students. International Journal of Evaluation and Research in Education, 10(3), 886–892.
Laksana, D. N. L. (2024). Pengembangan media pembelajaran literasi dan numerasi berbasis budaya lokal untuk siswa SD kelas rendah. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 7(1), 12–23.
Lestari, N., & Wirasty, R. (2019). Pemanfaatan multimedia dalam media pembelajaran interaktif untuk meningkatkan minat belajar siswa. Amaliah: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 349–353.
Listrianti, F., Paputungan, M., & Qowiyah, R. A. (2023). Pengaruh media pembelajaran interaktif berbasis digital terhadap kemampuan literasi dan numerasi siswa Madrasah Ibtidaiyah Azzainiyah II. Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 1(5), 188–197.
Mahendra, Y. M., Laila, A., & Santi, N. N. (2020). Pengembangan media audio untuk meningkatkan kemampuan menghubungkan siklus hidup dan pelestariannya. Ibriez: Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 5(1), 119–132.
Mulyani, S. (2022). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis game edukasi untuk meningkaykan literasi dan numerasi pada siswa. Jurnal Pendidikan Dan Media Pembelajaran (JUNDIKMA), 2(3), 5–10.
Ndoang, T. I., Laksana, D. N. L., Noge, M. D., & Lawe, Y. U. (2024). Kemampuan literasi dan numerasi siswa SD melalui adaptasi teknologi program kampus mengajar. Jurnal Cahaya Mandalika, 1(1), 2594–2609.
Parniati, W., Hadi, Y. A., Hamdi, Z., & Husni, M. (2021). Pengembangan media pembelajaran berbasis STEAM pada pembelajaran tematik integratif di kelas IV MI NW Ajan Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 6170–6176.
Prihatiningsih, T., Panudju, R., & Prasetyo, I. J. (2024). Digital advertising trends and effectiveness in the modern era: A systematic literature review. Golden Ratio of Marketing and Applied Psychology of Business, 4(2), 132–143.
Rachmawati, D. N., Kurnia, I., & Laila, A. (2023). Multimedia interaktif berbasis articulate storyline 3 sebagai alternatif media pembelajaran materi karakteristik geografis Indonesia di sekolah dasar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 11(1), 106–121.
Rahayu, Y. N. P., Mukmin, B. A., & Imron, I. F. (2023). Kevalidan media pembelajaran powerpoint interaktif berbasis gambar animasi pada materi energi alternatif siswa kelas IV SDN Manggis 2. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(2), 6111–6120.
Ramadhan, D. N., Hermawan, H. D., & Septiyanti, N. D. (2023). Implementasi dan pengembangan media pembelajaran game calistung untuk meningkatkan literasi dan numerasi di SD N 04 Kemuning. Jurnal Ilmiah Kampus Mengajar, 3(1), 13–25.
Ramadhan, W. S., Rubiati, D., Adiluhur, T. T., Syahron, M. A., Fawwaz, B. A., Megawanti, P., & Suhendri, H. (2023). Pengembangan media pembelajaran berbasis permainan terhadap kemampuan numerasi di SDS Dharma Bhakti. Original Research, 1(1), 45–54.
Rojikin, M., Ridlo, Z. R., & Supeno. (2022). Development of e-modules to improve scientific explanation ability of students in science learning on digestive system materials. SEJ (Science Education Journal), 6(1), 1–21.
Sitompul, N., & Wijaya, V. (2024). Pendampingan pengembangan media pembelajaran berbasis game edukasi dalam meningkatkan literasi numerasi siswa kepada guru SD di lingkungan koordinator wilayah Sambas. Madaniya, 5(4), 2225–2234.
Wedayanti, L. A., & Wiarta, I. W. (2022). Multimedia interaktif berbasis problem-based learning pada muatan matematika kelas IV SD. MIMBAR PGSD Undiksha, 10(1), 113–122.