THE IMPACT OF DEMONSTRATION METHODS SUPPORTED BY ABACUS MEDIA ON THE ADDITION SKILLS OF INTEGERS 1-10 IN CHILDREN WITH INTELLECTUAL DISABILITIES
Abstract
This research aims to apply a demonstration method using an abacus which can overcome the problem of counting 1-10 in mentally retarded children. This research uses a type of experimental research, namely single subject research with a B-A-A-B design. The data obtained was analyzed using quantitative descriptive analysis and then clarified using graphs and tables. The subjects of this research were students with moderate mental retardation who experienced difficulty in solving addition calculation problems. From the research results, the intervention phase-1, baseline-1, and intervention-2 experienced an increase after being given the intervention and in the baseline phase-2 there was a decrease because the intervention was not provided for a long period of time. With the demonstration method assisted by abacus media, there is an influence on the numeracy skills of mentally retarded students.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Apriyanto, N. (2012). Seluk beluk tunagrahita & strategi pembelajarannya. Javalitera.
Chasanah, N. U., & Pradipta, R. F. (2019). Pengaruh penggunaan media sempoa geometri pada kemampuan berhitung tunagrahita. Jurnal Ortopedagogia, 5(1), [halaman tidak dicantumkan].
Dewi, N. S. (2016). Pengaruh metode demonstrasi terhadap kemampuan seni rupa teknik kolase pada anak tunagrahita ringan kelas III di SDLB PTN BAG. C Lawang (Skripsi). Universitas Negeri Malang.
Fajria, R. (2013). Meningkatkan keterampilan membuat bunga dari kantong plastik melalui metode demonstrasi bagi anak tunagrahita ringan (Classroom Action Research kelas IX SMPLB YPPC Painan). Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 1(1), [halaman tidak dicantumkan].
Jadhav, A. K., & Gathoo, V. S. (2018). Effect of abacus training on numerical ability of students with hearing loss. Disability, CBR & Inclusive Development, 29(2), [halaman tidak dicantumkan].
Efendi, M. (2006). Pengantar psikopedagogik anak berkelainan. Bumi Aksara.
Roestyah, N. K. (2008). Strategi belajar mengajar. Rineka Cipta.
Nurfiyanti. (2019). Efektivitas media sempoa dalam meningkatkan keterampilan berhitung siswa pada mata pelajaran matematika di SD Negeri 2 Borobudur (Skripsi). Universitas Muhammadiyah Magelang.
Piaget, J. (1997). The child’s conception of number (Vol. 4). Psychology Press. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=1ET995R5VHEC
Putri, N. L. (2014). Model pembelajaran keterampilan bina diri bagi anak usia dini tunagrahita (Research and Development at Exceptional Schools of North Sulawesi). Jurnal Parameter, 25(2), [halaman tidak dicantumkan].
Rahardja, W. (2002). Sekitar strategi belajar mengajar dan keterampilan mengajar. Fakultas Ekonomi, Universitas Kristen Satya Wacana.
Rahayu, P. (2016). Pengaruh metode demonstrasi terhadap kemampuan mencuci tangan anak tunagrahita ringan kelas VII SMPLB Pembina Tingkat Nasional Bagian C Malang (Skripsi). Universitas Negeri Malang.
Rohendi, D., Sumarna, N., & Sutarno, H. (2017). Game multimedia in numeracy learning for elementary school students. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 180(1), [halaman tidak dicantumkan].
Ronalis. (2015). Efektivitas media sempoa untuk meningkatkan kemampuan penjumlahan bilangan bulat 1–10 untuk anak tunagrahita ringan kelas II C SLB Fanredha Padang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 4(1), 140–151. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jupekhu
Saputro, G. A. (2009). Efektivitas pengajaran sempoa dan jarimatika untuk mengatasi kesulitan belajar matematika siswa kelas I SDN Candirejo Kab. Semarang tahun ajaran 2008/2009 (Skripsi). Universitas Sebelas Maret.
Sulistiyono, W. (2016). Efektivitas media sempoa terhadap kemampuan operasi hitung pengurangan pada siswa tunarungu kelas III SDLB di SLB B Wiyata Dharma I Tempel Sleman Yogyakarta (Skripsi). Universitas Negeri Yogyakarta.
Sunanto, J., Takeuchi, K., & Nakata, H. (2005). Pengantar penelitian dengan subyek tunggal. CRICED, University of Tsukuba.
Ulya, L. H. (2020). Pengaruh metode demonstrasi melalui media sempoa terhadap kemampuan pemahaman konsep materi operasi hitung perkalian pada siswa kelas IV SDN wilayah Kudus (Skripsi). Universitas Islam Sultan Agung Semarang.
Yurmailis, Azwandi, Y., & Rahmahtrisilvia. (2013). Meningkatkan kemampuan pengurangan melalui pendekatan bermain dengan menggunakan benda konkret bagi anak tunagrahita ringan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 2(3), [halaman tidak dicantumkan].
DOI: https://doi.org/10.20961/jod.v4i1.93066
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Jilan Huwaida Ahid

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
|