WEB-BASED SYLLABLE READING LEARNING MEDIA (BASUKA) FOR BEGINNING READING FOR SLOW LEARNER STUDENTS AT ELEMENTARY SCHOOL LEVEL
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdurrahman, Mulyono. 1998. Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Ahmada, Noor Aini., & Khoo Yin Yin. (2019). Using Interactive Media to Support Reading Skills among Underachieving Children International Journal of Innovation, Creativity and Change. International Journal Of Innovation, Creativity an Change. Volume 8(7)
Aini, Nur. 1997. Intervensi Dini Bagi Anak Bermasalah. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Amelia, W. (2016). Karakteristik Dan Jenis Kesulitan Belajar Anak Slow Learner Characteristics And Type Of Learning Difficulties Of Student With Slow Learner. Jurnal Ilmu Kesehatan Aisyah, 1(2), 53–58.
Amka. (2018). Media Pembelajaran Inklusi (I. Yuwono, Ed.). Nizamia Learning Center. www.nizamiacenter.com
Anggraeni, A. (2021). Gambaran Kognitif pada Siswa yang Mengalami Lambat Belajar (Slow Learner). Jurnal Sosial dan Humaniora Universitas Muhammadiyah Bandung Vol 3, No.1, April 2021, Hal 1-8.
Anggraeni, A. (2022). Rancangan Program Pengembangan Pendidikan Individual untuk Siswa Lambat Belajar (Slow Learner). Nathiqiyyah, Jurnal Psikologi Islam Vol.5(2), Hal : 48-55
Arinii, Fitri Dwi Arinii , Abdul Salim Choiri, Sunardi. (2017) The Use Of Comic As A Learning Aid To Improve Learning Interest Of Slow Learner Student. European Journal of Special Education Research. Vol. 2(1).hal. 71-78. http://www.oapub.org/edu
Arsyad, Azhar. 2004. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
Arsyad, Azhar. 2015. Media Pembelajaran Edisi Revisi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
Astuti, I. P., Ariyadi, D., & Sumaryanti, L. (2020). Prototipe Media Pembelajaran Berbasis Android Untuk Membaca Permulaan. Jurnal SIMETRIS, 11(1).
Baso, S. A. A., Efendi, & Barasandji, S. (2015). Peningkatan Kemampuan Siswa Membaca Permulaan Melalui Metode SAS di Kelas II SDN Pinotu. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 2(1).
Basuki, I.A. 2011. Profil Pembelajaran Membaca Pemahaman di Sekolah Dasar. Jurnal Sekolah Dasar. Th. 20 No. 2 November 2011.
Bendak, L. (2018). Effects of Applying Repeated Readings Method on Reading Fluency and Passage Comprehension of Slow Learners. World Family Medicine Journal/Middle East Journal of Family Medicine, 16(1), 232–237. https://doi.org/10.5742/mewfm.2018.93226
Chauhan, S. (2011). Slow Learners: Their Psychology And Educational Programmes. International Journal of Multidisciplinary Research, 1. www.zenithresearch.org.in
Fauziah, H., & Hidayat, M. T. (2022). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Belajar ”Ayo Belajar Membaca” dan ”Marbel Membaca” pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4825–4832. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2944
Fikri, H., & Madona, A. S. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif (Hendrizal, Ed.). Samudra Biru.
Gunawan, W. (2012). Tipiba Sebagai Metode Pembelajaran Membaca Permulaan. Pena, 2(2).
Hadi, F. R. (2016). Proses Pembelajaran Matematika Pada Anak Slow Learners (Lamban Belajar). Premiere Educandum, 6(1), 35–41.
Hapsari, E. D. (2019). Penerapan Membaca Permulaan untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa. AKSARA Jurnal Bahasa Dan Sastra, 20(1), 10–24. http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/aksara
Hasanudin, Cahyo. (2016). Pembelajaran Membaca Permulaan Dengan Menggunakan Media Aplikasi Bamboomedia Bmgames Apps Pintar Membaca Sebagai Upaya Pembentukan Karakter Siswa SD Menghadapi MEA. Jurnal Pedagogia, Vol. 5(1)
Imbar, Kunto dkk. (2021). Ragam Storyboard Untuk Produksi Media Pembelajaran. Jurnal Pembelajaran Inovatif, ol.04(1). Hal. 108-120
Korikana, A. (2020). “Slow Learners- A Universal Problem And Providing Educational Opportunities To Them To Be A Successful Learner.” PEOPLE: International Journal of Social Sciences, 6(1), 29–42. https://doi.org/10.20319/pijss.2020.61.2942
Komariyah. (2022). Pengembangan Media Kartu Kata Bergambar Berbasis Kearifan Lokal Dalam Membaca Permulaan Bagi Siswa Lamban Belajar.
Koesnandar, A. (2019). Pengembangan Software Pembelajaran Multimedia Interaktif. Jurnal Teknodik, 075–088. https://doi.org/10.32550/teknodik.v0i0.548
Latip, A. (2022). Penerapan Model Addie Dalam Pengembangan Multimedia Pembelajaran Berbasis Literasi Sains. DIKSAINS : Jurnal Ilmiah Pendidikan Sains, 2(2), 102–108. https://doi.org/10.33369/diksains.2.2.102-108
Mahastuti, D. (2011). Mengenal Lebih Dekat Anak Lambat Belajar. Personifikasi, 2(1), 42–48.
Marlini, Cut., & Rismawati. (2019). Praktikalitas Penggunaan Media Pembelajaran Membaca Permulaan Berbasis Macromedia Flash. Jurnal Tunas Bangsa, Vol. 6(2)
Martin, R. & Martin, W. (1968). Methods and psychology of teaching the slow learner. Retrieved January 2024 from http://eric.ed.gov/?id=ED016727
Musfiqon. 2012. Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: PT. Prestasi Pustakaraya
Mustikawati, R. (2015). Upaya Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Dengan Metode Suku Kata ( Syllabic Method) Pada Siswa Kelas I Sd Negeri Nayu Barat Iii Banjarsari Surakarta Tahun 2014/2015. Jurnal Ilmiah Mitra Swara Ganesha, 2(1), 41–56.
Ningsih, I. H., Winarni, R., & Roemintoyo. (2019). The Importance of Early Reading Al-Asasiyya. Journal Basic Of Education, 03(02). http://journal.uny.ac.id/index.php/jpka/article/view/1434
Nisa, K., Mambela, S., & Badiah, L. I. (2018). Karakteristik Dan Kebutuhan Anak Berkebutuhan Khusus. Abadimas Adi Buana, 2(1), 33–40.
Nurdyansyah. (2019). Media Pembelajaran Inovatif (P. Rais, Ed.). UMSIDA Press.
Pratiwi, I. M., & Ariawan, V. A. N. (2017). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Membaca Permulaandi Kelas Satu Sekolah Dasar. Sekolah Dasar, 26(1), 69–79.
Rohani. Ahmad. Media Instruksional Edukatif. Jakarta: PT. Rineka Cipta
Rumidjan, Sumanto, & Badawi, A. (2017). Pengembangan Media Kartu Kata Untuk Melatih Keterampilan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas 1 Sd. Sekolah Dasar, 26(1), 62–68.
Sadeghi, M. (2019). A shift from classroom to distance learning: Advantages and limitations. International Journal of Research in English Education, Vol 4(1), 80-
Shaw, S., Grimes, D., Bulman, J. 2005. Educating slow learners: Are charter schools the last, best hope for their educational success?. The Charter Schools Resource Journal
Shaw, Steven R. (2010). Rescuing Students from the Slow Learner Trap .National Association of Secondary School Principals. 12-16.
Suastika, Nyoman. (2018). Problematika Pembelajaran Membaca Dan Menulis Permulaan Di Sekolah Dasar. ADI WIDYA: Jurnal Pendidikan Dasar, Vol. 3(1), ISSN: 2527-5445 http://ejournal.ihdn.ac.id/index.php/AW
Sukma, Hanum Hanifa. 2021. Pembelajaran Slow Learner di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Penerbit K-Media
Sukmawati, F. S. (2019). Metacognitive strategy for enhancing the grade XI students reading comprehension. English Education: Jurnal Tadris Bahasa Inggris, Vol. 2(2), 58-79.
Suryana, N. (2018). Problematika Slow Learner. Madrosatuna: Jurnal Pendidikan Guru, 1(1), 12–25. http://jurnal.iailm.ac.id/index.php/madrosatuna
Susanti, N., & Azwandi, Y. (2013). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Metode Abacaga Bagi Anak Lambat Belajar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 2(3), 328–339. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jupekhu
Syafi’ie, Iman. 1999. Pengajaran Membaca di Kelas Awal Sekolah Dasar. Malang; Departemen Pendidikan dan Kebudayaan
Syukur. Fatah.2005. Teknologi Pendidikan. Semarang: RaSAIL
Tjoe, J. L. (2013). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Pemanfaatan Multimedia. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 17–48.
Varvel, V. E., & Lindeman, M. (2005). Online courses as learning scripts: Using storyboards in online course design. Retrieved from https://moam.info/online-courses-as-learning-scripts-using-storyboards-inonline-_5a1913b51723ddd65570efb4.html
Yuniastuti, Miftakhuddin, & Khoiron, M. (2021). Buku Media Pembelajaran Untuk Generasi Milenial (I). Scopindo Media Pustaka.
Yusha’u, M.A.(2012). Teaching slow learners in Mathematics: Yugal Remediation as alternative method. SER 13(2), 108–123
Vasudevan,A. (2017). Slow learners – Causes, problems and educational programmes. International Journal of Applied Research, vol 3(12), hal. 308-313
Warnemuende, C. (2008). Helping parents help the slow learner. Principal. Vol. 87(3), hal. 32-35
DOI: https://doi.org/10.20961/jod.v3i2.86799
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Suci Noor Rahmawaty, Ravik Karsidi, Joko Yuwono
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
|