The Effect of Discovery Learning with Youtube Media on Student Learning Outucomes on the Materials Environmental Change
Abstract
This study aims to determine the effect of the Discovery Learning learning model using YouTube media on student learning outcomes in the subject of environmental change in class X MIPA SMA Negeri 1 Rancah Ciamis Academic Year 2022/2023. The research method used is quasi experiment with the nonequivalent pretest-posttest control design. The population in this study were all class X MIPA SMA Negeri 1 Rancah with 4 classes with a total of 152 students. The samples used in this study were 2 classes, namely class X MIPA 2 as an experimental class totaling 37 students and class X MIPA 1 as a control class 38 students. The sampling technique was carried out by purposive sampling technique. The data collection technique was in the form of a learning achievement test which totaled 30 questions. The instrument used is a test of learning outcomes on environmental change material. The data analysis technique used an independent t test whose results obtained a significant value of 0.000 <0.05, the use of discovery learning with youTube gives good results for student learning outcomes, so it can be concluded that there is an influence of the discovery learning learning model with youtube media on student learning outcomes on environmental change material in class X MIPA SMA Negeri 1 Rancah 2022 Academic Year /2023.
Keywords
References
Asmara, R., & Afriansyah, E. A. (2018). Perbedaan Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa antara Model Eliciting Activities dan Discovery Learning. Suska Journal of Mathematics Education, 4(2), 78. https://doi.org/10.24014/sjme.v4i2.5714
Delfisanur, D., Sari, D. Y., Hasanuddin, H., & Ambiyar, A. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Youtube Terhadap Aktifitas Dan Hasil Belajar Siswa Kelas X Pada Mata Pelajaran Mesin Konversi Energi Di Smk Negeri 1 Koto Xi Tarusan. Jurnal Vokasi Mekanika (VoMek), 2(1), 53–59. https://doi.org/10.24036/vomek.v2i1.85
Fatmawati, A., Nofisulastri, N., Adawiyah, S. R., & Devi, N. S. (2018). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Biologi Dengan Menggunakan Media Youtube Di Ma Annajah Ponpes Al Halimy Sesela. Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi, 6(1), 58. https://doi.org/10.33394/bjib.v6i1.2366
Febrianti, R. D., & Shalihah, F. N. (2021). Pembuatan Alat Peraga Melalui Youtube Melalui Discovery Learning untuk Mengetahui Hasil Belajar Peserta Didik. Journal of Education and Management Studies, 4(2), 19–24.
Haryadi, M. (2019). Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Ajar dalam Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar. Jurnal Komunikasi Hasil Pemikiran Dan Penelitian, 5(1), 135–159.
Hasibuan, E. K., Rambe, N. A., & Saleh, S. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Viii Mts. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 10(1), 61. https://doi.org/10.30821/axiom.v10i1.8532
Khamidah, N., Winarto, W., & Mustikasari, V. R. (2019). Discovery Learning : Penerapan Dalam Pembelajaran IPA Berbantuan Bahan Ajar Digital Interaktif untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 3(1), 87. https://doi.org/10.31331/jipva.v3i1.770
Kristin, F. (2016). Analisis Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa, 2(1), 90–98. https://doi.org/10.32734/st.v2i2.532
Pambudi, R., Afghohani, A., & Farahsanti, I. (2018). Pengaruh Media Video Youtube Terhadap Prestasi Belajar Matematika Pada Siswa Kelas X SMK Negeri 2 Sukoharjo Tahun Ajaran 2017 / 2018. Jurnal Pendidikan, 28(2), 175–182.
Purwanti, C. A. A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Pada Materi Solubility (Kelarutan) di SD Narada, Jakarta. JTlutuh Sawo: Urnal Ilmiah Pendidikan Dan Humaniora, 6(3), 15–26. https://jurnal.uns.ac.id/jmpf/article/view/44120
Rachmawati, F., & Fitria, K. N. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Berbasis Etnomatematika untuk Menumbuhkan Karakter Nasionalisme Pada Generasi Z 4.0. Prosiding Seminar Nasonal MIPA Kolaborasi, 1(November), 140–144.
Rahman, R., & Maarif, S. (2014). Pengaruh Penggunaan Metode Discovery Terhadap Kemampuan Analogi Matematis Siswa Smk Al-Ikhsan Pamarican Kabupaten Ciamis Jawa Barat. Infinity Journal, 3(1), 33. https://doi.org/10.22460/infinity.v3i1.38
Rahmasari, H. (2021). Penggunaan Media Youtube sebagai Solusi Media Pembelajaran Bahasa Arab di Masa Pandemi. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 23–41. https://doi.org/10.18196/mht.v3i1.11362
Sutarti, T., & Astuti, W. (2021). Dampak Media Youtube dalam Proses Pembelajaran dan Pengembangan Kreatifitas Bagi Kaum Milenial. Jurnal Widya Aksara, 26(1), 89–101.
Ulya, F. I., Sumarno, S., & Wijayanti, A. (2021). Pengembangan Media Video Berbasis Discovery Learning untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(1), 68–83. https://doi.org/10.21831/jitp.v8i1.42565
Wardana, A. S., Rahayuningsih, S., & Wiyono, H. J. (2022). Efektivitas Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantu Youtube Mendukung Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Permutasi Kelas XI SMK Negeri 1 Mojoanyar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 1, 29–44.
Winarti, W. T., Yuliani, H., Rohmadi, M., & Septiana, N. (2021). Pembelajaran Fisika Menggunakan Model Discovery Learning Berbasis Edutainment. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 5(1), 47. https://doi.org/10.20527/jipf.v5i1.2789
Yuliana, D., & Aminullah, N. F. (2020). Pengaruh Media Video Youtube Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Kelas Xi Simulasi Digital Di Smk Negeri 1 Suboh. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 8(1), 37–53. https://doi.org/10.47668/pkwu.v8i1.61
DOI: https://doi.org/10.20961/bioedukasi.v17i2.76903
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi
|
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.