Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Joyful Learning (Inter-joy) terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Surakarta Tahun Pelajaran 2012/2013
Sari
The aim of this research is to ascertain the influence of guided inquiry based joyful learning (interjoy) learning models toward science process skills of X grade students at SMA Negeri 2 Surakarta in academic year 2012/2013. This research was quasi experiment research which used posttest only nonequivalent control group design. This research applied guided inquiry based joyful learning (interjoy) learning models in experimental group and direct instruction learning models in control group. The population of this research was all of X grade students at SMA Negeri 2 Surakarta in academic year 2012/2013. Sampling techniques used cluster sampling that choosed X.10 as experiment group and X.8 as control group. Data was collected using KPS test, observation sheet, and document. The hypotheses analyzed by t-test. This research concluded that application of guided inquiry based joyful learning (interjoy) learning models has real influential toward science process skills of X grade students at SMA Negeri 2 Surakarta.
Key Words: guided inquiry based joyful learning (interjoy) learning models, science process skills
Teks Lengkap:
PDF (English)Referensi
Amri, S. & Ahmadi, L.K. (2010). Konstruksi Pengembangan Pembelajaran. Surabaya: Prestasi Pustaka Publisher
Ardiyanti, Y. (2011). Penggunaan LKS (Lembar Kerja Siswa) Terbuka Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep, Keterampilan Proses Sains (KPS) dan Berpikir Kreatif Siswa SMA pada Konsep Pencemaran Lingkungan. (Thesis). Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia
Asmani, J.M. (2011). 7 Tips Aplikasi PAKEM (Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif, dan Menyenangkan) Menciptakan Metode Pembelajaran yang Efektif dan Berkualitas. Jogjakarta: Diva Press
Carol. (2010). Guided Inquiry: School Libraries in the 21st Century. School Libraries Worldwide, 16 (1), 17-28
DePorter, B. & Hernacki, M. (2011). Quantum Learning, Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Terj. Alwiyah Abdurrahman. Bandung: Kaifa
Masnun, M. & Sudarman. (2010). Pengaruh Penggunaan Media Musik Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Bidang Studi Matematika. Jurnal Eduma, 2 (2), 107-113
Prayitno, B. A. (2011). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Biologi SMP Berbasis Inkuiri Terbimbing dipadu Kooperatif STAD serta Pengaruhnya terhadap Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi, Metakognisi, dan Keterampilan Proses Sains pada Siswa Berkemampuan Akademik Atas dan Bawah. Disertasi tidak dipublikasikan, Universitas Negeri Malang, Malang
Pujiati, I. (2008). Peningkatan Motivasi dan Ketuntasan Belajar Matematika melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1 (1)
Rachmawati, A.B. (2012). Penerapan Strategi Pembelajaran Berbasis Joyfull Learning Pada Materi Sistem Gerak Pada Manusia Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas Viii A SMP Muhammadiyah 4 Surakarta Tahun Ajaran 2011/ 2012. Skripsi Tidak Dipublikasikan, Universitas Muhammadiyah Surakarta, Surakarta
Rusman. (2011). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Russel, L. (2011). The Accelerated Learning Fieldbook. Terj. M Irfan Zakkie. Bandung: Penerbit Nusa Media
Rustaman, N.Y. (2005). Strategi Belajar Mengajar Biologi. Malang: UNM Press
Slavin, R.E. (2008). Cooperative Learning: Teori, Riset dan Praktik. Terj. Nurulita. Bandung: Nusa Media
Trianto. (2007). Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher
Wei, C., Hung, I., Lee, L., Chen, N. (2011). A Joyful Classroom Learning System With Robot Learning Companion For Children To Learn Mathematics Multiplication. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10 (2), 11-23
Yunianto. (2008). Penerapan Variasi Metode Pembelajaran Berbasis Joyful Learning untuk Meningkatkan Kualitas Proses dan Hasil belajar Kesetimbangan Kimia Siswa Kelas XI IA 1 SMAN 8 Surakarta. Skripsi tidak dipublikasikan. Surakarta: FKIP UNS
Yustika, W. (2011). Pengaruh Penerapan Tutor Sebaya pada Inkuiri Terbimbing terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa. Bandung: Skripsi S1 UPI
Zehra , O. & Nermin, B. (2009). The Effect of a Guided Inquiry Method on Pre-service Teachers’ Science Teaching Self-Efficacy Beliefs. Journal of Turkish Science Education. Vol. 6, (2)
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.