The Influence Of Inquiry-Stad Learning Strategies (Instad) Toward Science Process Skills And Student’s Achievement In Studying Biology

Yasir Sidiq, Puguh Karyanto, Bowo Sugiyarto

Sari

Aims of this research are to know the influence of INSTAD learning strategies toward sciences process skills and influence of INSTAD learning strategies toward student’s  achievement in studying biology of  SMA Batik 1 Surakarta. This research was quasi experiment research using quantitative approach. The research was designed using posttest only randomized control group by using the experimental classes (application of INSTAD strategy) and control classes     (conventional learning). Population studies are all students of SMA Batik 1       Surakarta in academic year 2011/2012. Sampling techniques with cluster random sampling, so chosen X-5 as the experiment class and X-4 as the control class. Data was collected using questionnaire, essay test, observation sheet, and document. The data were analyzed by t-test.The conclusion of this research were science process skills was significantly affected by INSTAD and  the application of      INSTAD has taken effect on student’s cognitive and psychomotor, but hasn’t   taken effect on student’s affective achievement in studying biology of SMA Batik 1 Surakarta.

 

Key Words: INSTAD learning strategies, science process skills, biology student’s achievement

Teks Lengkap:

PDF (English)

Referensi

Anderson, L. W. & Krathwohl, D. R. (2010). Kerangka Landasan untuk : Pembelajaran, Pengajaran dan Asesmen (Revisi Taksonomi Pendidikan Bloom). Terj. Agung Prihantoro. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Hariyatmi, Herowati, E., Djumadi, (2007). Perbadaan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas VII Semester II SMP Negeri 2 Kebakkramat Karanganyar Tahun Ajaran 2004/2005 Menggunakan Strategi Pembelajaran Jigsaw dan STAD (Student Team Achievement Division). MIPA, 17(1), 17-32

Prayitno, B. A. (2011). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Biologi SMP Berbasis Inkuiri Terbimbing dipadu Kooperatif STAD serta Pengaruhnya terhadap Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi, Metakognisi, dan Keterampilan Proses Sains pada Siswa Berkemampuan Akademik Atas dan Bawah. (Disertasi tidak dipublikasikan, Universitas Negeri Malang, Malang).

Pujiati, I. (2008).Peningkatan Motivasi dan Ketuntasan Belajar Matematika melalui Kooperatif Tipe STAD. Jurnal Ilmiah Kependidikan, Vol. I, No. 1

Rustaman, N. Y., Dirdjosoemarto, S., Yudianto, S. A., Achmad, Y., Subekti, R., Rochintaniawati, D. & Nurjhani, M. (2002). Strategi Belajar Mengajar Biologi. Malang : FPMIPA UPI.

Rustaman, Nuryani Y. (2005). Strategi Belajar Mengajar Biologi. Malang : UM PRESS.

Rustaman, Nuryani Y. (2005). Perkembangan Penelitian Pembelajaran Berbasis Inkuiri dalam Pendidikan Sains. (Makalah dipresentasikan dalam Seminar Nasional II Himpunan Ikatan Sarjada dan Pemerhati Pendidikan IPA Idonesia Bekerjasama dengan FPMIPA. Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, 22-23 Juli).

Slameto. (1995). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta : PT. Rineka Cipta.

Slavin, R. E. (2005). Cooperative Learning : Teori, Riset dan Praktik. Terj. Nurulita. Bandung: Nusa Media.

Subagyo, Y., Wiyanto, Marwoto, P. (tanpa tahun).Pembelajaran Sains dengan Pendekatan Keterampilann Proses untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. (Laporan Penelitian Tidak Dipublikasikan. FMIPA Universitas Negeri Semarang).

Yager dan Ackay. (2010). The Advantages of an Inquiry Approach for Science Instruction in Middle Grades. Journal of School Science and mathematic, 110 (1).

Yulaelawati, E. (2004). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Pakar Raya

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.