The Advantages of the Uswah Hasanah Method in the Perspective of Q.S. Al-Ahzab Verse 21: Conceptual Analysis and Implementation
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afandi, M., Chamalah, E., & Wardani, O. P. (2013). Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah (1st ed.). UNISSULA PRESS.
Aira, M. D. (2023). Implementasi Akhlaqul Karimah Melalui Metode Uswatun Khasanah di MDA Bahrurrahman. Educatia: Jurnal Pendidikan Dan Agama Islam, 13(1), 221–238.
Ar, Z., & Sinaga, H. (2004). Pengantar Studi Akhlak. Raja Grafindo Persada.
Azhari, A., Mujahidin, E., & Hafidhuddin, D. (2020). Metode Keteladanan Pendidikan islam Perspektif Al-Qur’an dan Al-Hadist. ACIET: Annual Conference on Islamic Education and Thought, I(I), 145–156.
Azis, T. B. (2024). Konsep Keteladanan Dalam Surat Al-Ahzab Ayat 21 Sebagai Metode Pendidikan Islam. Wahana Islamika: Jurnal Studi Keislaman, 10(1), 66–80.
Azmi, M. U., Mushaffa, A., Islam, M. T., Fasya, Z., & Hidayati, S. N. (2024). Parasit Ilmu Dalam Pendidikan Islam Perspektif Ihya Ulumuddin. Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan, 16(02), 445–457. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v16i1.3473
Bin Ab Latif, M. N. H., Mhd Ramli, M. F., Embong, R., Yusoff, Z., & Binti Ariffin, I. (2023). Implementation Strategies of Qudwah Hasanah in Dakwah: Al-Quran Al-Karim based Approach. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 13(12), 1708–1721. https://doi.org/10.6007/ijarbss/v13-i12/20071
Falah, M. F., Zainuddin, A., Mashuri, M. M., & Mufid, M. A. (2024). Metode Dzikir Sebagai Penenang Hati Perspektif Tafsir Munir Karya Wahbah Zuhaili. TASHDIQ: Jurnal Kajian Agama Dan Dakwah, 6(2), 1–13.
Fekrat, I., Kustati, M., & Amelia, R. (2024). Pelaksanaan Metode Uswah Hasanah pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak. Semantik: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(3), 51–62.
Hakim, L. N., & Untari, E. D. (2019). Uswatun Hasanah Dalam Al Quran (Studi Komparatif Makna Uswatun Hasanah di Q.S. al-Ahzab Ayat 21 dengan Q.S. al-Mumtahanah Ayat 4 dan 6). Jurnal Studi Agama, 3(2), 85–99.
Halik, A. (2012). Metode Pembelajaran: Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Al-‘Ibrah, I(1), 45–57.
Hariyati, N. (2011). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam. Alfabeta.
Hasriadi. (2022). Metode Pembelajaran Inovatif di Era Digitalisasi. Jurnal Sinestesia, 12(1), 136–151.
Islam, M. T. (2017). Islamisasi Ilmu Berbasis Ta’dib Terhadap Pendidikan Islam Menurut Perspektif Syed Muhammad Naquib Al-Attas. International Conference on Indonesian Islam, Education and Science International Conference on Indonesian Islam, Education and Science ( ICIIES ): The Prospects and Challenges in the East and the West, 406–415.
Islam, M. T., Azmi, M. U., Ikmah, A. D., Mushaffa, A., Saidou, O., & Novitasari, D. (2025). An Analysis of KH. Ahmad Dahlan’s Thought in Islamic Education and its Relevance in 21st-Century Learning. Tarbawi Ngabar: Jurnal of Education, 6(1), 1–37. https://doi.org/10.55380/tarbawi.v6i1.938.
Islam, M. T., & Fawaz, E. T. (2017). Islamization Of Knowledge In Qur’anic Perspective. Studia Quranika: Jurnal Studi Quran, 2(1), 23–38.
Islam, M. T., Miftah, M., & Marjany, N. (2024). Dhuha Prayer as A Solution in Implementing Morals at MTs Lailatul Qadar Sukoharjo. Jurnal Pendidikan: Riset & Konseptual, 8(1), 64–69.
Islam, M. T., Nurdiyanto, Yulizar, L., Marjany, N., Al Baqi, S., & Azwary, K. (2024). The Phenomenon Of Doom That Befell The ’ Ad In The Qur ’ an (Thematic Method). Advances in Social Humanities Research, 2(4), 660–670.
Islam, M. T., Qodari, I., & Marjany, N. (2024). Islamic Boarding School Education and Its Renewal According to K.H. Abdullah Syukri Zarkasyi. Paedagogia: Jurnal Penelitian Pendidikan, 27(1), 103–112.
Islam, M. T., & Syaifudin, A. H. (2024). The Influence of Teacher Character and Achievement Motivation on the Academic Procrastination of Al Muayyad Surakarta High School Students. Journal of Islamic Education Research, 5(01), 21–30.
Jauhari, H. (2010). Cara Memahami Nilai Religius dalam Karya Sastra. Arfino Raya.
Masyhuri, A. A., Aminullah, M., & Chairunnisa. (2023). Indikator Tanggung Jawab Sosial Dalam Al-Qur’an. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 7(2), 95–128.
Muslimin, E., Julaeha, S., Nurwadjah, & Suhartini, A. (2021). Konsep dan Metode Uswatun Hasanah Dalam Perkembangan Pengelolaan Pendidikan Islam Di Indonesia. Muntazam: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 02(1), 71–87.
Muvid, M. B. (2020). Konsep Pendidikan Agama Islam Dalam Tinjauan Hadits (Studi Analisis Tentang Hadits-Hadits Pendidikan). Tarbawiyah Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(1), 1–27. https://doi.org/10.32332/tarbawiyah.v4i1.1733
Najamudin. (2014). Konsep Pendidikan Uswatuh Hasanah dalam Al-Quran surat Al-Ahzab Ayat 21-22 (Kajian Tafsir Tahlili). Jurnal Aksioma Ad-Diniyah, 2(2), 141–158.
Nasution, C. W., & Manullang, D. (2018). Kedudukan Metode Pengajaran Dalam Proses Kegiatan Belajar Mengajar. Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 684–692. https://repository.bbg.ac.id/handle/750%0Arepository.bbg.ac.id/handle/750
Nasution, S. (2000). Didaktif Asas-Asas Mengajar. Bumi Aksra.
Nurdiyanto, Islam, M. T., Marjany, N., Maslani, & Hasbiyallah. (2024). Issues of Professionality and Competency of Islamic Religious Education Teachers in Facing the Society 5 . 0 Era. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 22(1), 59–78.
Oemar, H., Nurdin, D., Orgianus, Y., & Mustamiah, R. (2023). Holistic Pedagogues: Integrating Islamic Values Into Lecturers’ Leadership Competence. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(04), 3089–3102. https://doi.org/10.30868/ei.v12i04.5311
Purwanto. (2008). Metodologi Penelitian Kuantitatif Untuk Psikologi Dan Pendidikan. Pustaka Pelajar.
Ritonga, M. S. (2019). Pembentukan Karakter Dalam Perspektif Al-Qur’an. FITRAH: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 5(1), 103–114. https://doi.org/10.24952/fitrah.v5i1.1809
Sanusi, I., Suhartini, A., Nurhakim, H. Q., Nur’aeni, U., & Muhammad, G. (2024). Konsep Uswah Hasanah dalam Pendidikan Islam. Masagi: Jurnal Pendidikan Karakter, 1(1), 1–20. https://doi.org/10.29313/masagi.v1i1.3523
Shahzad, M., Nadeem, M. A., & Waraich, H. (2020). A study on Educating through Media in Islamic Education Perspective in Higher Education in Pakistan. Al-Aijaz Research Journal of Islamic Studies & Humanities, 4(1), 105–120. https://doi.org/10.53575/e10.v4.01.105-120
Shihab, M. Q. (2002). Tafsir Al-Misbah: Pesan, Kesan, dan Keserasian Al-Qur’an (8th ed.). Lentera Hati.
Shihab, Q. (2002). Tafsir al-Mishbah: Pesan, Kesan dan Keserasian al-Qur’an (14th ed.). Lentera Hati.
Subir, M. S., Islam, M. T., Darmawan, L., Azmi, M. U., & Mushaffa, A. (2024). Manusia Dalam Perspektif Pendidikan Islam: Telaah Konseptual Tafsir Tarbawi. IMEIJ: Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(5), 6096–6108.
Subki. (2021). Hadis Tarbawi (1st ed.). Sanabil.
Syafruddin, S. (2017). Implementasi Metode Diskusi Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa. CIRCUIT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 1(1), 63–73. https://doi.org/10.22373/crc.v1i1.1384
Taklimudin, T., & Saputra, F. (2018). Metode Keteladanan Pendidikan Islam dalam Persfektif Quran. BELAJEA: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 1–22. https://doi.org/10.29240/bjpi.v3i1.383
Topbas, U. N. (2013). Teladan Pribadi Rasulullah Saw. Erkam.
Ulufah, A. N., Safi’i, A., Sokip, & Islam, M. T. (2024). Perguruan Tinggi Berbasis Pesantren (Studi Kasus di Universitas Darussalam Gontor). Tarbawi Ngabar: Jurnal of Education, 5(2), 222–244. https://doi.org/10.55380/tarbawi.v5i2.844.
Wahidi, R., & Syahidin, S. (2024). Uswah Hasanah Learning Model and its Implementation in Learning Islamic Religious Education. Civilization Research: Journal of Islamic Studies, 3(1), 1–24. https://doi.org/10.61630/crjis.v3i1.41
Zuhri, M. S., Islam, M. T., Nurdiyanto, Marjany, N., Ulufah, A. N., & Khoiry, U. U. (2024). The Effect of the Implementation of Islamic Religious Education and Religious Character on Independence for Class XI Students of SMA Negeri 3 Boyolali for the 2021/2022 Academic Year. Jurnal Syntax Transformation, 5(3), 784–799.
Refbacks
- There are currently no refbacks.