Development of Student Worksheets Based on Argument-Driven Inquiry to Improve The Scientific Argumentation Ability
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akbar, S. (2016). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Remaja Rosdakarya.
Apsari, D. Y. dan Ismono. (2014). Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa Berorientasi Sets Pada Materi Pokok Zat Aditif Makanan. Journal of Chemical Education. 3(2):1–6.
Branch, R.M. (2009). Instructional Design: The ADDIE Approach. Springer, Boston.
Farida, L. A., Rosidin, U., Herlina, K. & Hasnunidah, N. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Argument-Driven Inquiry (ADI) Terhadap Keterampilan Argumentasi Siswa Smp Berdasarkan Perbedaan Jenis Kelamin. Journal of Physics and Science Learning. 2(2):25–36.
Hake, R. R. (1998). Interactive-Engagement vs. Traditional Methods: A Six-Thousand-Student Survey of Mechanics Test Data for Introductory Physics Courses. American Journal of Physics. 66(1): 64–74
Karlina, G. & Heffi, A. (2021). Kemampuan Argumentasi Pada Pembelajaran Biologi. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran. 5(1):1–7.
Lismawati, Neni. H., & Abdurrahman. (2021). Design And Validation Of Science Student Worksheet Based On Argument-Driven Inquiry To Improve Argumentation Skills For Junior High School Students. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA. 5(3):250–258.
Ndia, F. X., Mago, O. Y. T., & Bare, Y. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Koopertif Tipe Jigsaw Materi Klasifikasi Makhluk Hidup Kelas VII SMP. Quagga: Jurnal Pendidikan Dan Biologi. 13(2):24–30.
Nesri, F. D. P., & Kristanto Y. D. (2020). Pengembangan Modul Ajar Berbantuan Teknologi Untuk Mengembangkan Kecakapan Abad 21 Siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika. 9(3):480–492
Novitasari, N., & Admoko, S. (2022). Pengembangan LKPD Pembelajaran Argument-Driven Inquiry Untuk Meningkatkan Ketrampilan Literasi Sains Pada Materi Hukum Newton. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika. 13(1):19–30.
Noviyani, M., Kusairi S., & Amin, M. (2017). Penguasan Konsep Dan Kemampuan Berargumentasi Siswa SMP Pada Pembelajaran IPA Dengan Inkuiri Berbasis Argumen. Jurnal Pendidikan. 2(7): 974–978.
Nuha, U., Scisnayani, Y., Supeno, Wahyuni, D., & Rusdianto. (2023). Development of Collaborative-Based Worksheets to Improve Science Process Skills in Science Learning. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(7): 5390–5397.
Putri, R. (2017). Meningkatkan Kemampuan Argumentasi Ilmiah Siswa SMP Kelas VII Melalui Bahan Ajar IPA Terpadu Dengan Tema HALO Pada Topik Kalor. Jurnal SEMESTA Pendidikan. 1(1): 34–46.
Putri, R. & Admoko, S. (2022). Development Of Student Worksheets Based on Argument-Driven Inquiry Learning Model To Improvestudents’ Critical Thinking Skills. Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu Dan Pembelajaran Matematika Dan IPA IKIP Mataram. 10(3):510–521.
Rahayu, Y., Suhendar, S. & Ratnasari, J. (2020). Keterampilan Argumentasi Siswa Pada Materi Sistem Gerak SMA Negeri Kabupaten Sukabumi-Indonesia. BIODIK: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi. 6(3):312–318.
Ridlo, Z. R., Sari, F. D., & Supeno. (2023). Pengembangan LKPD Berbasis Question Prompt Scaffolding untuk Meningkatkan Scientific Writing Skill Peserta Didik pada Pembelajaran IPA SMP. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(3), 500–515. https://doi.org/10.37329/cetta.v6i3.2536
Risnita, Rahayu, & Effendi, M. H. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berpola Claim, Data, Warrant (CDW) Untuk Meningkatkan Kemampuan Argumentasi Siswa. BIOEDUSAINS:Jurnal Pendidikan Biologi Dan Sains. 3(2):163–175.
Safira, C. A., Hasnunidah, N. & Sikumbang, D. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Argument-Driven Inquiry (ADI) Terhadap Keterampilan Argumentasi Siswa Berkemampuan Akademik Berbeda. Assimilation: Indonesian Journal of Biology Education. 1(2):46–51.
Sampson, V., Grooms, J., & Walker, J. P. (2011). Argument-Driven Inquiry as A Way To Help Students Learn How To Participate In Scientific Argumentation And Craft Written Arguments: An Exploratory Study. Science Education. 95(2):217–257.
Toulmin, S. (2003). The Uses of Argument:Updated Edition. New York: Cambridge University Press.
Walker, J. P., Van Duzor, A. G., & Lower, M. A. (2019). Facilitating Argumentation in the Laboratory: The Challenges of Claim Change and Justification by Theory. Journal of Chemical Education. 96(3): 435-444. http://dx.doi.org/10.1021/acs.jchemed.8b00745
Zahara, I. K., Rosidin, U., Helina, K., & Hasnunidah, N. (2018). Pengaruh Penerapan Model Argument-Driven Inquiry (ADI) Pada Pembelajaran IPA Terhadap Keterampilan Argumentasi Siswa SMP Berdasarkan Perbedaan Kemampuan Akademik. Jurnal Ilmu Fisika Dan Pembelajarannya (JIFP). 2(2):53–61.
Zairina, S., & Hidayati, S. N. (2022). Analisis Keterampilan Argumentasi Siswa SMP Berbantuan Socio-Scientific Issue Pemanasan Global. Pensa E-Jurnal: Pendidikan Sains. 10(1):37–43.
Refbacks
- There are currently no refbacks.