Efektivitas Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Penyesuaian Sosial Siswa SMK

Galih Waskito, Asrowi Asrowi, Ulya Makhmudah

Abstract

Abstract: This study aimed to test the effectiveness of group guidance in improving students' social adjustment in vocational high school students. This study used an experimental method with a nonequivalent control group design (nonequivalent pretest-posttest). The subjects in this study were 45 students with low pretest scores. In the implementation of the treatment, the research subjects were divided into two groups: the experimental group was given group guidance, and the control group was given information services as usual. The data collection technique used is a social adjustment questionnaire tested for validity and reliability. Data analysis in this study used the Mann-Whitney test. Based on the results of hypothesis testing, it can be seen that there is a difference in scores between the experimental group and the control group after giving treatment. The results can be concluded that group guidance is practical for improving the social adjustment of class X SMK students. Based on these results, it is hoped that further researchers can develop group guidance to be more comprehensive.

Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menguji keefektifan Bimbingan kelompok untuk meningkatkan Penyesuaian sosial siswa SMK. Penelitian ini menggunakan metode eksperimen dengan rancangan nonequivalent control group design (pretest-postest yang tidak ekuivalen). Subjek dalam penelitian ini adalah 45 peserta didik dengan skor pretest rendah. Pada pelaksanaan treatment, subjek penelitian terbagi dalam dua kelompok yaitu kelompok eksperimen diberikan bimbingan kelompok dan kelompok kontrol diberikan layanan informasi seperti pada umumnya. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah dengan angket penyesuaiansosial yang telah diuji validitas dan reliabilitasnya. Analisis data dalam penelitian ini adalah menggunakan uji Mann-Whitney. Berdasarkan hasil pengujian hipotesis, dapat diketahui bahwa ada perbedaan skor antara kelompok eksperimen dan kelompok kontrol setelah pemberian treatment. Hasil analisis data dengan uji Mann-Whitney menunjukkan signifikan. Maka dapat disimpulkan bahwa bimbingan kelompok efektif untuk meningkatkan penyesuaian sosisal peserta didik kelas X SMK. Berdasarkan hasil tersebut, diharapkan bimbingan kelompok dapat dikembangkan oleh peneliti selanjutnya menjadi lebih luas lagi.

Keywords

Group Guidance, Social Adjustment, Effectiveness

Full Text:

PDF

References

Atmaja, P. (2015). Pengaruh Konseling Behavior dalam Keterampilan Komunikasi Antar Pribadiā€. Jurnal IAIN Raden Intan Lampung.

DeAndrea. (2011). Serious social media: On the use of social media for improving students' adjustment to college. Elsevier

Ghufron, Nur, M. & Risnawita, S. R. (2016). Teori-teori Psikologi. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media

Nurihsan, A. (2005). Manajemen Bimbingan dan Konseling di SMP. Jakarta: Gramedia

Schneiders, A. A. (2009). Personal Adjusment and Mental Health. New York: Holt Rineheart and Winston. Song,

Hyun-a (2015). The Adaptation Needs of International Social Work Students: A Proposed Mentoring Approach, Journal of Social Work in the Global Community: 1 (1), https://scholarworks.waldenu.edu/jswgc/vol1/iss1/1

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatid dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Syahrul, (2015). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Terhadap Peningkatan Penyesuaian Diri Terhadap Lingkungan Sekolah Kelas VII. Jurnal Program Studi Bimbingan dan Konseling Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau

Wei, M. (2005) Adult Attachment, Social Self-Efficacy, Self-Disclosure, Loneliness, and Subsequent Depression for Freshman College Students: A Longitudinal Study.Journal of Counseling Psychology. Diperoleh Diperoleh pada 24 April 2018, dari http://psycnet.apa.org/buy/2005-13343-018

Refbacks

  • There are currently no refbacks.