ANALISIS DAYA SERAP UN SISWA SMP DI TINJAU DARI STANDAR NASIONAL PENDIDIKAN

Intan Mustikasari, Sajidan Sajidan, Puguh Karyanto

Abstract

Tuntutan di era kemajuan pendidikan dalam abad 21 dalam kurikulum 2013 revisi 2017 memiliki keterampilan yang harus saling berkesinambungan dalam mencetak peserta didik yang berkarakter dan memiliki wawasan ilmiah. Dalam proses pembelajaran sains di tingkat satuan Pendidikan khususnya tingkat menengah pertama dalam mata pelajaran ipa masih perlu adanya perbaikan bahan ajar yang di perbaharui guna peningkatan kompetensi siswa. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisa daya serap UN pada satuan pendidikan tersebut. Penelitian ini dilakukan dengan metode penelitian deskriptif. Subjek penelitian ini adalah peserta didik kelas XI SMP Boyolali. Data hasil UN siswa 3 tahun terakhir dikumpulkan menggunakan data Pusat Penilaian Pendidikan Nasional (PusPenDikNas) dan dianalisis menggunakan instrumen Standar Nasional Pendidikan (SNP) sebanyak 8 Standar. Hasil analisis dari bahan ajar yang digunakan di sekolah tersebut  menunjukkan bahwa persentase gab atau permasalahan tertinggi pada standar proses yaitu sebesar 4,63 %. Hal ini menunjukkan bahwa bahan ajar yang masih di gunakan di sekolah perlu untuk ditingkatkan, oleh karena itu bahan ajar harus menjadi perhatian dalam proses pembelajaran sains siswa.

The demands in the era of educational progress in the 21st century in the 2013 revised 2017 curriculum have skills that must be mutually sustainable in producing students who have character and have scientific insight. In the process of learning science at the education unit level, especially the junior secondary level in science subjects, it is still necessary to improve teaching materials which are updated to increase student competence. The purpose of this study was to analyze the absorption of the National Examination in the education unit. This research was conducted by descriptive research method. The subjects of this study were students of class XI SMP Boyolali. Data on student exam results for the last 3 years was collected using data from the National Education Assessment Center (PusPenDikNas) and analyzed using the National Education Standards (SNP) instrument as many as 8 standards. The results of the analysis of the teaching materials used in the school showed that the highest percentage of problems or problems in the standard process was 4.63%. This shows that teaching materials that are still used in schools need to be improved, therefore teaching materials must be a concern in the students' science learning process.

Keywords

SNP; IPA; Kemajuan Pendidikan

Full Text:

PDF

References

BSNP. 2006. Permendiknas RI No. 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta.

Muhfahroyin, & Oka, A.A, 2017. Improving Post-graduate Students Learning Activities through Lesson Study in Learning Forest-Prototype. Biosaintifika: Journal of Biology& Biology Educa­tion, 9(116), 311–316.

Salavera, Usán, Chaverri, Gracia, & Aure, 2017 Emotinal Intelligence and creativity in first and second-year primary school children. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 237(June 2016), 1179􀂱1183. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2017.02.176

Tim PengembangIlmu Pendidikan FIP-UPI. Ilmu Dan Aplikasi Pendidikan. Imperial Bhakti Utama; 2011. h. 200.

Wenning, C. J. Teacher, P., & Program, E. (2006). A framework for teaching the nature of science.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.