WRITING SKILLS INTERVENTION FOR DEAF CHILDREN: SCOPING REVIEW
Abstract
Writing skills are an important aspect of learning and communication, including for deaf children. However, deaf children generally experience difficulties in writing due to their limited language and knowledge. This study aims to review the various interventions that have been conducted to improve writing skills in deaf children. The scoping review method was used to compile the literature related to writing skill interventions in deaf children. The literature was collected through Harzing's Publish or Perish 8.1.3625.7987 application using articles sourced from google scholar. The results of the review showed that there were 44 interventions that had been carried out, including application-based interventions, methods, learning models, modules, media, approaches, activities, techniques, and strategies.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdillah. N. A. A. (2014). Pengaruh Penggunaan Teknik Single Audience Peer Fedback Terhadap Keterampilan Menulis Deskripsi Anak Tunarungu. Jurnal Pendidikan Khusus
Agustin, I. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Siswa Tuna Rungu Di SDN Inklusi. ELSE (Elementary School Education Journal), 3(1), 37-43
Aisy. A.R.R. (2019). Pengaruh Media Magic Sands Terhadap Kemampuan Menulis Permulaan Pada Tunarungu Kelas Dasar 1. Jurnal Widia Ortodidaktika, 8(12), 1241-1250
Aisyah, R. M., & Sartinah, E. P. (2018). Strategi Pemodelan Bermedia Flashcard Terhadap Kemampuan Menulis Teks Deskriptif Siswa Tunarungu Kelas 2 Di SLB-B. Jurnal Pendidikan Khusus, 1-20. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikankhusus/article/view/24400/22325
Arksey, H., & O’Malley, L. (2005). Scoping studies: Towards a methodological framework. International Journal of Social Research Methodology: Theory and Practice, 8(1), 19–32. https://doi.org/10.1080/1364557032000119616
Arum. N. W. (2015). Peningkatan Keterampilan Menulis Kalimat Melalui Pendekatan Kontekstual Pada Anak Tunarungu Kelas V Di Sekolah Luar Biasa Wiyata Dharma 4 Godean. Jurnal Pendidikan Luar Biasa, 4(3), 1-11
Bachry, H., Yuwono, J., & Utami, Y. T. (2018). Penggunaan Media Wordwall Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Tegak Bersambung. Jurnal UNIK Pendidikan Luar Biasa, 3(1), 1–7. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/UNIK/article/view/5301
Budiati, E. F. R., & Wagino. (2015). Pengaruh Penerapan Metode Scramble Terhadap Kemampuan Menyusun Kalimat Anak Tunarungu Kelas V SDLB-B Dharma Wanita Sidoarjo. Jurnal Ilmu Pendidikan, 2–8.
Cahyono, T., & Masitoh, S. (2018). Model Induktif Kata Bergambar Seri Terhadap Kemampuan Menulis Permulaan Pada Siswa Tunarungu Kelas Rendah Di SDLB-B. Jurnal Pendidikan Khusus, 1–17
Damiran. A. (2022). Pengaruh Metode Karyawisata terhadap Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi pada Siswa Tunarungu Kelas VII SMPLB-B di SLB Negeri Gedangan Sidoarjo Semester II Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Pembelajaran dan Ilmu Pendidikan, 2 (3), 361-370
Darmayanti. A. (2017). Pendekatan Saintifik Terhadap Kemampuan Menulis Deskripsi Pada Siswa Tunarungu Di Sekolah Luar Biasa. Jurnal Pendidikan Khusus, 1-5
Darwis. D. (2014). Efektivitas Metode Latihan Sensoris Motor Dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Huruf (Vokal) Bagi Anak Tunarungu Sedang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 3(1), 86-94
Firdaus, A. F. N. (2019). Peningkatan Kemampuan Menulis Paragraf Melalui Model Induktif Kata Bergambar Bagi Siswa Tunarungu Kelas IV Di SLB BC YSBPD Wuryantoro. Widia Ortodidaktika, 8(11), 1192–1202.
Intikasari. S., Tumardi., & Wahyuno. E. (2014). Peningkatan Kemampuan Menulis Kalimat Sederhana Melalui Media Keping Kata Bergambar Pada Siswa Tunarungu Di SDLB. Jurnal Ortopedagogia, 1(2), 166-173
Jaya, N., & Yuliyati. (2018). Pengaruh Pendekatan Proses Menulis Terhadap Keterampilan Menulis Narasi Siswa Tunarungu Di SLB-B Dharma Wanita Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Khusus, 10(2), 1-16. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-khusus/article/view/23393
Khairunnisa, A., Somad, P., & Kurniadi, D. (2016). Penggunaan Media Adobe Flash Terhadap Kemampuan Menulis Struktur Kalimat (SPOK) Pada Anak Tunarungu Kelas VII SMPLB di SLB BC Permata Hati Sumedang. Jassi Anakku, 17(1), 14–18.
Khaulah. (2018)). Peningkatan Kemampuan Menyusun Kalimat Dengan Media Puzzle Kalimat Bagi Anak Tunarungu Kelas Dasar IV Di SLB B Wiyata Dharma 1 Sleman, D.I Yogyakarta. Jurnal Widia Ortodidaktika, 7(8), 811-825
Kusumaningtyas. E.D. (2017). Pendekatan Saintifik Dalam Pembelajaran Menulis Anak Tunarungu Kelas V Di SDLB-B. Jurnal Pendidikan Khusus, 9(3), 1-9
Laila, K. (2021). Peranan Eksplorasi Pustaka untuk Meningkatkan Ketrampilan Menulis Pada Siswa Tunarungu Kelas XI SLB Pembina Tingkat Nasional Bagian C Malang. SPEED Journal : Journal of Special Education, 4(2), 92–100. https://doi.org/10.31537/speed.v4i2.405
Lederberg. A. R., Miller. E. M., Easterbrooks. S. R., & Connor. C. M.D (2014). Foundations for Literacy: An Early Literacy Intervention for Deaf and Hard-of-Hearing Children. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 19(4), 438-455. doi:10.1093/deafed/enu022
Malik, M., & Din, N. (2019). Writing Skills Development among Students with Deafness at Elementary Level. Bulletin of Education and Research, 41(1), 1–16.
Malonda. F., Rattu. D.M., & Liando. M.R. (2022). Peningkatan kemampuan Menulis dalam Pembelajaran yang Menggunakan Media Gambar untuk Siswa Tunarungu SLB Finjili di Pulau Lembeh. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa dan Sastra, 8(1), 189-201. https://e-journal.my.id/onoma189
Marlina. (2015). Asesmen Anak Berkebutuhan Khusus (Pendekatan Psikoedukasional (Revisi). Padang: UNP Press.
Meliana. D.E. (2016). Pendekatan Saintifik Terhadap Kemampuan Menulis Narasi Anak Tunarungu Kelas IV SDLB. Jurnal Pendidikan Khusus, 1-5
Mera. M.A., Sumiharsono. R., & Kustiyowati. (2023). Pemanfaatan Metode SAS (Struktural Analitik Sintetik) dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan dan Menulis Permulaan Siswa Tunarungu Wicara. Edukasia: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(2), 1853-1860. https://doi.org/10.62775/edukasia.v4i2.515
Nurbiana, D. (2014). Metode Pengembangan Bahasa. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Nurhalimah, I., & Wagino. (2017). Model Pembelajaran Kontekstual Terhadap Kemampuan Menulis Peserta Didik Tunarungu Di Sekolah Luar Biasa. Jurnal Pendidikan Khusus, 9(4)
Prasetya. Y.T. (2016). Peningkatan Kemampuan Menulis Struktur Kata Melalui Penggunaan Media Teka Teki Silang Bagi Siswa Tunarungu Kelas Dasar I Di SLB B.C Bhakti Putera Bahagia Klaten. Jurnal Pendidikan Luar Biasa, 5(1), 1-10
Prasetyaningrum. F. (2018). Peningkatan Ketrampilan Menulis Kalimat Menggunakan Model Quantum Learning Pada Siswa Tunarungu Kelas IV Di SLB Ma’arif Bantul. Jurnal Widia Ortodidaktika, 7(4), 402-410
Pratiwi. S.I. (2016). Model Induktif Kata Bergambar Animasi Terhadap Kemampuan Menulis Permulaan Anak Tunarungu Di SLB. Jurnal Pendidikan Khusus, 1-8
Putri. A.G.P., & Purbaningrum. E. (2019). Mind Mapping Terhadap Keterampilan Menulis Siswa Tunarungu. Jurnal Pendidikan Khusus, 12(3), 1-19
Putri. F. A. (2018). Pengaruh Kegiatan Story Telling Berbasis Buku Cerita Bergambar Terhadap Kemampuan Menulis Kalimat Sederhana Siswa Tunarungu Kelas Rendah SDLB Bina Bangsa Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Khusus, 1-11
Putri. N.A., Warsiman., & Hermiati. T. (2022). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Eksposisi Melalui Model Problem Based Learning Dengan Media Gambar. Journal Metamorfosa, 10(1), 11-21
Putriani. R.D. (2016). Peningkatan Kemampuan Menulis Deskripsi Menggunakan Metode Karyawisata Untuk Anak Tunarungu Kelas X Di SLB Negeri Purbalingga. Jurnal Widia Ortodidaktika, 5(8), 806-814
Rachmawati, D. C, & Pramono. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Concept Sentence Peserta Didik Tunarungu Kelas VII. Jurnal Ortopedagogi, 1(4), 269–275. http://dx.doi.org/10.17977/um031v1i42015p269-275
Ruspitayanti, P. R., Wendra, I. W., & Wisudariani, N. M. R. (2015). Struktur Kalimat Bahasa Indonesia Pada Karya- Karya Tulis Siswa Tunarungu dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMALB-B Negeri Singaraja. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksha, 3(1). https://doi.org/10.23887/jjpbs.v3i1.6241
Safira, G. (2016). Peningkatan Kemampuan Menulis Permulaan Menggunakan Teknik Pembelajaran Make A Match Pada Anak Tunarungu Kelas Dasar 1 Di SLB Wiyata Dharma 1 Sleman. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Widia Ortodidaktika, 5(3), 1-11. https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/plb/article/view/1718/0
Safitri, N. N., & Suparkun. (2014). Pengembangan Media Pop Up Book Untuk Keterampilan Menulis Narasi Siswa Tunarungu Kelas IV. Jurnal Pendidikan Khusus, 4 (1)
Sarahwati, T.Y. (2016). Peningkatan Kemampuan Menulis Permulaan Melalui Metode Peer Tutorial (Tutor Sebaya) Anak Tunarungu Kelas Dasar Ii Di SLB Wiyata Dharma 1 Sleman, Jurnal Ilmiah Mahasiswa Widia Ortodidaktika, 5(2), 1-9. https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/plb/article/view/1662
Sari, N. (2019). Penerapan Media I-Chat ( I Can Hear And Talk ) Dalam Menyusun Kalimat Pada Anak Tunarungu di SLB Laketu Kabupaten Luwu Timur. Universitas Negeri Makassar.
Sari. R. P. (2015). Peningkatan Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi Melalui Teknik Peta Pikiran (Mind Mapping) Pada Anak Tunarungu Kelas VII Di Sekolah Luar Biasa Marsudi Putra I. Jurnal Pendidikan Luar Biasa, 4(5), 1-12
Sasangka, S. S. T. W. (2015). Kalimat. Jakarta: Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa.
Subroto. A.N.F.W., Priyono., & Rejeki. D.S. (2019). The Effect of Using Multimedia Application in Language Issues to Increase Vocability of Deaf Children Class III SLB B YRTRW Surakarta 2018-2019. Indonesian Journal of Disability Studies (IJDS), 6(1), 113-118
Sudarmi, S. (2022). Peningkatan Kompetensi Menulis Teks Laporan Bahasa Indonesia melalui Media Gambar Seri bagi Peserta Didik Tunarungu. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 7(3), 274–280. https://doi.org/10.51169/ideguru.v7i3.391
Syaputri. V., & Efendi. J. (2021). Efektivitas I-CHAT (I Can Hear and Talk) Untuk Meningkatkan Keterampilan Menyusun Pola Kalimat Bagi Anak Tunarungu di SLB Wacana Asih Padang. Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus, 9(2), 148-155
Tarigan, S.N. (2017). Meningkatkan Keterampilan Siswa Tunarungu Dalam Menulis Karangan Sederhana Melalui Media Gambar Berseri DI Kelas DIV-B SLB-E Negeri Pembina Medan. Jurnal Pendidikan Sekolah PGSD FIP UNIMED, 7(1), 124-137
Tomara, A. M. Y., & Iswari, M. (2019). Keterampilan menulis lettering melalui modul pembelajaran pada anak tunarungu. Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus, 7(1), 59–64.
Warsito, T. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Menulis Karangan Berdasarkan Topik Tertentu Melalui Media Presentasi Pada Siswa Kelas XII SMALB Tunarungu Karya Mulia Surabaya. Kwangsan, 2(2), 108-121. https://dx.doi.org/10.31800/jtp.kw.v2n2.p108--121
Wati, F. F., AM, M. S., & Praherdhiono, H. (2019). Penerapan Metode Field Trip dalam Pembelajaran Menulis Karangan Deskripsi pada Siswa Tunarungu. Jurnal ORTOPEDAGOGIA, 5(2), 85. https://doi.org/10.17977/um031v5i22019p85-89
Wulandari, S., & Marlina. (2018). Meningkatkan Kemampuan Menulis Kalimat Dengan Model Pembelajaran Picture And Picture Bagi Anak Tunarungu. Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus, 6(1), 268–274.
Zakiah, W. G., Anwar, M., Priyono. (2018). Impact Of Project Based Learning Learning Model On The Ability Of Deaf Children To Build The Structure Of Sentence. Indonesian Journal of Disability Studies (IJDS), 5(1), 59 - 64.
DOI: https://doi.org/10.20961/jod.v3i2.91224
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 wan zhaliha, Gunarhadi Gunarhadi, Tri Rejeki Andayani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
|