Development of BOBI (Blog Biologi/Biology Blog) for Grade XI Students of Senior High School

Endi Dwi Wijaya, Dian Puspita Anggraini, Marinda Sari Sofiyana

Abstract


The purpose of this study was to determine the feasibility of BOBI (Blog Biologi/Biology Blog) for learning the coordination system at grade XI. This research applied a survey method and used an R & D (Research and Development) model. The information was gathered by distributing questionnaires to six grade XI students majoring in Natural Science at SMAN 1 Srengat, Blitar. The result showed that BOBI can be employed in learning activities. This conclusion is made by referring to the validation results. In this regard, the language aspect obtained a percentage of 86%; the media aspect earned a percentage of 80.5%; the material aspect attained a percentage of 70.6%; and the IT aspect reached a percentage of 88.6%. Additionally, the readability tests resulted in a percentage of 87.2% (from teachers) and 80.4% (from students). These numbers indicate that BOBI is a very feasible media

Keywords


feasibility, BOBI, instructional media

Full Text:

PDF
rticle

References


Akram, A., & Maryam, K. (2021). Pengembangan Media Interaktif Berbasis Blog di SMA Negeri 1 Tommo. Jurnal Literasi Digital, 1(2), 139–147. Retrieved from https://pusdig.my.id/literasi/article/view/36.

Arief, A. (2013). Pengembangan Blog sebagai Media Pembelajaran Online. As-Salam, 2(2), 41-52. https://doi.org/10.51226/assalam.v2i2.45.

Baswir, R. (2003). Definisi Pendidikan. Jakarta. PT Raja Grafindo Persada.

Darussalam, A. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Interaktif (Blog) untuk Meningkatkan Motivasi Belajar pada Mata Pelajaran Pemasaran Online Sub Kompetensi Dasar Merancang Website (Studi pada Siswa Kelas X Tata Niaga SMK Negeri 2 Nganjuk). Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 3(2).

https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jptn/article/view/12055

Efendi, M. (2013). Pengembangan Media Blog dalam Layanan Informasi Bimbingan dan Konseling. Jurnal BK UNESA, 1(1), 1-20.

https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-bk-unesa/article/view/1951/

Fatmayanti, A. (2015). Pengembangan Media Blog Sebagai Sarana Informasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Perencanaan Karir di SMAN 1Bulukumba. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling, 1(2), 163-169. https://doi.org/10.26858/jpkk.v1i2.1814

Gween, S., & Lynne, S. (2010). Panduan bagi Para Pendidik. Jakarta: PT indekx.

Hadi, R, Diaz, R. A. N., Aryanto, I. K. A. A., & Pamungkas, I. G. A. (2019). Pengembangan Media Blog sebagai Sarana Informasi Akademik Berbasis Web pada SMKN 2 Tabanan. Widyabhakti Jurnal Ilmiah Populer, 1(3), 17-22.

https://widyabhakti.stikom-bali.ac.id/index.php/widyabhakti/article/view/98

Hayati, T., Usman, R, Sulistyarini. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Weblog dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan untuk Kecakapan Belajar Kelas X. Khatulistiwa, 3(2), 1-12. https://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i2.4568.

Intisari, R. W., Sofiyana, M. S., & Sholihah, M. A. (2021). Agami Media for Thematic Learning at Grade III of Elementary School. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(5), 1079-1090. http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v10i5.8234

Latifah, E. & Heru, K. (2018). Pengembangan Blog Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Proyek. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 6(1), 93-104

https://journal.uny.ac.id/index.php/jpms/article/view/21223/pdf

Riyanto, S., Anggraini, D.P., & Sofiyana, M. S. (2019). Android-Based Rusa (Ruang Siswa) Learning Media with Appypie Application to Enhance Learning Motivation and Outcome of Animalia Material of Grade X Students of Senior High School: A Research and Development. JOSAR (Journal of Students Academic Research), 4(2). https://doi.org/10.35457/josar.v4i2.1016

Rokhman, M. N., Sardiman, & Rendra, P. (2015). Pengembangan Blog Sejarah untuk Pemelajaran Sejarah di SMA. Jurnal ISTORIA, 11(1), 53-70. https://doi.org/10.21831/istoria.v11i1.5763

Soedomo, H. (2008). Pendidikan (Suatu Pengantar). Surakarta: UNS Press

Sofiyana, M. S., Rohman, F., & Saptasari, M. (2016). Pengembangan Buku Referensi Bioekologi Berdasarkan Kajian Struktur Komunitas Lumut Epifit di Taman Nasional Bromo Tengger Semeru. Konstruktivisme: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(2), 117-130. https://doi.org/10.35457/konstruk.v8i2.44

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Sukiman. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta: Pedagogia

Sulasmianti, N. (2018). Pemanfaatan Blog sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Teknodik, 22(2), 143-158. https://doi.org/10.32550/teknodik.v0i0.365

Widyaningsih, N., dan Triyanto. (2021). Tinjauan Filsafat Pengembangan Media Blog dalam Pembelajaran Menulis Teks Anekdot pada Siswa Kelas X SMA. Jurnal Educatio, 7(3), 662-667. https://doi.org/10.31949/educatiov7i3.1156




DOI: https://doi.org/10.20961/bioedukasi-uns.v15i2.61839

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 BIOEDUKASI: Jurnal Pendidikan Biologi


BIOEDUKASI: Jurnal Pendidikan Biologi

Print p-ISSN: 1693-265X
Online ISSN: 2549-0605
Website: https://jurnal.uns.ac.id/bioedukasi
Email: bioedukasi@fkip.uns.ac.id
Published by: Department of Biology Education,Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Sebelas Maret, Surakarta

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.