Peningkatan Hasil Belajar Model Inkuiri Terbimbing Materi Pertumbuhan dan Perkembangan di SMP Negeri 17 Palembang

Eka Haryati Yuliany

Abstract


The purpose of this study is to see an increase in learning outcomes in the material growth and development in class VIII Junior High School Number 17 Palembang. This research is a quantitative research using quasi-experimental method design (Quasi Experimental). The design of this study used a preliminary test design and a final test. Based on the average value of the final class test using the Guided Inquiry learning model that is 76.90 is greater than the average value of the class using the lecture method that is 63.70. Then the analysis of the results of the t test calculation is obtained (t-count 6.777 while df (free degree) is 57.983, the significance is 0.000. So 6.777> 1.671 means Ha is accepted because the t-value is greater than the t-table value. And the probability is smaller than 0.05 values the significance is 0.05. So it can be concluded that learning using the Guided Inquiry learning model there is an increase in learning outcomes in the growth and development material of VIII grade students of Junior High School Number 17 Palembang.

 



Keywords


Enhancement, Inquiry Guided, Learning Outcomes.

Full Text:

PDF
rticle

References


Agustanti, T.H. (2012). Implementasi Metode Inquiry Untuk Meningkatkan Hasil BelajarBiologi. JPII 1 (1) (2012) 16-20 (Online). (Diakses pada tanggal 29 Maret 2020).

Ambarjaya, Beni S. (2012). Psikologi Pendidikan & Pengajaran. Yogyakarta: Caps.

Ambarsari, Wiwin., Santoso, Slamet., & Maridi. (2015). Penerapan Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Keterampilan Proses Sains Dasar Pada Pelajaran Biologi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 7 Surakarta. Pendidikan Biologi, Volume 5, Nomor 1. (Online). (Diakses pada tanggal 14 Maret 2020).

Dewi, N.L., dkk, (2013), Pengaruh Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Sikap Ilmiah Dan Hasil Belajar IPA, e-journal program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, Volume 3.

Fitri, Rahma., Helma & Hendra Syarifuddin. (2014). Penerapan Strategi The Firing Line Pada Pembelajaran Matematika Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Batipuh. Vol. 3 No. 1 (2014) Jurnal Pendidikan Matematika :Part 2 Hal 18-22. (Online). (Diakses tanggal 17 Maret 2020).

Mursid, R. (2013). Pengembangan Model Pembelajaran Praktik Berbasis Kompetensi Berorientasi Produksi. Cakrawala Pendidikan, Februari 2013, Th. XXXII, No.1. (Online). (Diakses pada tanggal 28 Maret 2020).

Olvah, Muliyani & Maulana, Fujianor. (2015). Peningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Konsep Sistem Regulasi Manusia Menggunakan Model Inkuiri Terbimbing. Jurnal Pendidikan Hayati, Vol. 1 No. 1 (2015): 16-22. (Online). (Diakses pada tanggal 15Maret 2019).

Putri M, Yulian., Suratno., & Aisyah, lis Nur (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing (Guided Inquiry) Dengan Menggunakan Metode Eksperimen Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar IPA-Biologi Siswa Kelas VIII SMP NEGERI 2 Maesan Bondowoso. Pancaran, Vol. 4, No. 2, hal 163-172, Mei 2015. (Online). (Diakses pada tanggal 4 April 2017).

Seniwati. (2015). Peningkatan Aktivitas, Sikap Dan Hasil Belajar Biologi Melalui Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri. Jurnal Nalar Pendididkan, Volume 3 Nomor 1 Jan-Jun 2015, hlm. 317. (Online). (Diakses pada tanggal 28 Maret 2020).

Shoimin, Aris. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sukma., Komariyah, Laili, & Syam, Muliati. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing (Guided Inquiry) Dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa. Saintifika, Volume 18, Nomor 1, Juni 2016, hlm. 59 – 63. (Online). (Diakses pada tanggal 30 Maret 2020).




DOI: https://doi.org/10.20961/bioedukasi-uns.v13i2.41117

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi


BIOEDUKASI: Jurnal Pendidikan Biologi

Print p-ISSN: 1693-265X
Online ISSN: 2549-0605
Website: https://jurnal.uns.ac.id/bioedukasi
Email: bioedukasi@fkip.uns.ac.id
Published by: Department of Biology Education,Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Sebelas Maret, Surakarta

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.