Peningkatkan Keterampilan Sosial melalui Penerapan TGT-GI Berbasis Lesson Study

KISTANTIA ELOK MUMPUNI, HERAWATI SUSILO, SUSRIYATI MAHANAL, YAYUK PRIHATNAWATI

Abstract


Trend of Learning of XXI century  is full of skills, one of skills is social skill. In fact, learning by rote is the most applicated in junior high school in Indonesia. One example of junior high school happened in VIIIB class of UM laboratory  school. Module system has been applying there. It causes individual learning so that reduces the social interaction and social skill. One of the solutions for this problem is TGT-GI strategy, it is included to cooperation model of learning.  This research is conducted based on lesson study class action. Aim of the research is to improve student’s social skill by application of TGT-GI strategy in VIIIB Class of UM Laboratory Junior High School. The results of this research shows the average of student’s social skills was 19,34 % increased. In wich 32,44 in the I cycle and 38,71 in the II cycle. Based on this result, it was clocluded that TGT-GI strategy able to improve student’s social skills in VIIIB Class of UM Laboratory Junior High School.

Keywords


Social Skill; TGT-GI; Classroom Action Research-Lesson Study

Full Text:

PDF
rticle

References


Amri, S. & Ahmad, I. K. (2010). Proses Pembelajaran Inovatif dan Kreatif dalam Kelas. Jakarta : PT. Prestasi Pustakaraya.

Cerbin, W. & Kopp, B. (2008). Lesson Study as a Model for Building Pedagogical Knowledge and Improving Teaching. (Online), (http://www.isetl.org/ijtlhe/pdf/ijtlhe110.pdf), International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 18 (3), diakses 17 Desember 2013.

Depdiknas. (2007). Konsep Pengembangan Model Integrasi Kurikulum Pendidikan Kecakapan Hidup Pendidikan Menengah. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum.

Dimyati & Mudjiono. (2002). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta : Rineka Cipta.

Ormrod, J. E. (2008). Psikologi Pendidikan. Terj. Wahyu Indianti, dkk. Surabaya : Erlangga.

Prayitno, B. A. (2010). Potensi Pembelajaran Biologi Inkuiri Dipadu Kooperatif dalam Pemberdayaan Berpikir dan Keterampilan Proses pada Siswa Under Achievment. Proceeding Seminar Nasional Optimalisasi Sains untuk Memberdayakan Manusia, hlm. 677-689. Surabaya : UNESA.

Rachmahana, R. S. (2008). Psikologi Humanistik dan Aplikasinya dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam El-Tarbawi. 1 (1)

Risnawati, Y., D., & Dwijananti, P. (2012). Penerapan Group Investigation pada Pembelajaran Sains untuk Mengembangkan Karakter Siswa SMP Kelas VIII. UPEJ (1), (Online), http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/upej, diakses tanggal 15 Oktober 2013.

Rustono. 2008. Meningkatkan Kemampuan Mahasiswa Menerapkan

Strategi Pembelajaran melalui Lesson Study di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikam Dasar. No.10. (Online),http://file.upi.edu/Direktori/JURNAL/PENDIDIKAN_DASAR/ diakses tanggal 15 Oktober 2013.

Samani, M. (2010). Menggagas Pendidikan Bermakna: Integrasi Life Skills, KBK, CTL, dan MBS. Surabaya: Penerbit SIC.

Santyasa, I. W. (2007). Metodologi Penelitian Tindakan Kelas. Makalah disampaikan dalam Disajikan dalam Workshop tentang Penelitian Tindakan Kelas (PTK) bagi Para Guru SMP 2 dan 5 Nusa Penida Klungkung, pada tanggal 30 Nopember s.d 1 Desember 2007 di Nusa Penida. (Online), (http://www.freewebs.com/santyasa/pdf2/PENELITIAN_TINDAKAN_KELAS.pdf), diakses 17 Desember 2013.

Slavin, R. E. (2005). Cooperative Learning : Teori, Riset dan Praktik. Terj.Nurulita. Bandung : Nusa Media.

Susilo, H. (2012). Lesson Study dalam Bentuk Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Sebagai Sarana Peningkatan Kualitas Pembelajaran. Seminar Pendidikan Biologi dengan tema “Lesson Study sebagai Peningkatan Kualitas Pengajaran”. Jember: Universitas Jember.

Tsoi, M. F., Goh, N. K., & Chia, L. S. 2004. Using Group Investigation For Chemistry In Teacher Education. (online). http://www.ied.edu.hk/apfslt/download/ v5_issue1_files/tsoimf.pdf diakses tanggal 15 Oktober 2013

Widoretno, S. (2013). Strategi Pembelajaran Guided Inquiry sebagai Usaha Mengembangkan Kecakapan Hidup melalui Matat Pelajaran Biologi di SMP Surakarta. Disertasi tidak diterbitkan. Malang: Universitas Negeri Malang.

Zingaro, D. (2008). Group Investigation: Theory and Practice. (online) dari http://www.danielzingaro.com/gi.pdf diakses tanggal 15 Oktober 2013.




DOI: https://doi.org/10.20961/bioedukasi-uns.v7i1.2834

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Bioedukasi


BIOEDUKASI: Jurnal Pendidikan Biologi

Print p-ISSN: 1693-265X
Online ISSN: 2549-0605
Website: https://jurnal.uns.ac.id/bioedukasi
Email: bioedukasi@fkip.uns.ac.id
Published by: Department of Biology Education,Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Sebelas Maret, Surakarta

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.