Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi dan Hasil Belajar Kognitif Siswa melalui Pembelajaran Kooperatif berbasis Inkuiri

Ita Ita

Abstract


The process of teaching and learning cannot be separated from the efforts to increase the quality of human resources. A good learning process is determined by a good planning which is also pays attention to the environment of the students. After that, the process of learning, evaluation, and observation can be done well. In other words, if those sequences of planning and teaching are implemented well, the process of learning can be said as successful and it acquires the standards. One part of planning is to prepare the learning process kit. This research is aimed to measure the indicator achievement of high order thinking skill and student’s cognitive study results through cooperative learning based on inquiry using the kit that has been developed. The result of the research using the developed kit through the learning process of XI IPA 1 student’s high order thinking skill indicates two categories of variation, that are good category by 24 students and 2 students are categorised as good enough in thinking skill. This means that on the whole, the high level of students’ thinking skill achieves good result. While students’ cognitive study result during the process of learning has achieved the standard score of minimum score criterion.


Keywords


Thinking Skill; Study Result; Inquiry

Full Text:

PDF
rticle

References


Astuti, Y. (2013). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Pendekatan Inkuiri Terbimbing Dalam Pembelajaran Kooperatif pada Materi Kalor. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia,2(1), 88-92.

Batlolona, J.R, (2016). Hasil belajar kognitif dan respon siswa dalam pembelajaran fisika pada konsep listrik dinamis dengan menerapkan media interaktif. Prosdiding Semnas Pendidikan IPA Pascasarjana UM. 308-314.

Bilgin, I. (2009). The effects of guided inquiry instruction incorporating a cooperative learning approach on university student’s achievement of acid and base concept and attitude toward guided inquiry instruction. Journal of Scientific Research and Essay, 4(10), 1038-1046.

Depdiknas. (2006). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional No. 41 Tahun 2007 tentang Standar Proses untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Depdiknas.

Ilmiyah, N. (2012). Pengembangan perangkat pembelajaran berbasis inkuiri dengan pendekatan kooperatif tipe penyelidikan kelompok pada konsep jenis-jenis limbah dan daur ulang limbah terhadap hasil belajar dan kinerja siswa di SMA.Tesis tidak diterbitkan, Program Studi Magister Pendidikan Biologi Universitas Lambung Mangkurat. Banjarmasin.

Klimoviene, G., Jurate U., Raminta B. (2006). Developing high order thinking through cooperative learning. Studies about Languages.

Nur, M. (2011). Model pembelajaran kooperatif. Surabaya: Pusat Sains dan Matematika Sekolah, UNESA, Surabaya.

Pantiwati, Y. (2010). Pengaruh jenis assessment biologi dalam pembelajaran kooperatif TPS (Think Pair Share) terhadap kemampuan kognitif, berpikir kritis, berpikir kreatif, dan kesadaran metakognitis siswa SMA di Kota Malang Disertasi tidak diterbitkan, Program Studi Pendidikan Biologi, Program Pascasarjana Universitas Negeri Malang. Malang.

Prasetyo, Z.K, (2010). Pengembangan perangkat pembelajaran sains terpadu untuk meningkatkan kognitif, keterampilan proses, kreativitas serta menerapkan konsep ilmiah peserta didik SMP. Tesis tidak diterbitkan, Program Pascasarjana Universitas Negeri Yogyakarta. Yogyakarta.

Prayitno,B.A, (2012). Pengembangan perangkat pembelajaran IPA Biologi SMP berbasis inkuri terbimbing dipadu kooperatif STAD serta pengaruhnya terhadap kemampuan berpikir tingkat tinggi, metakognisi, dan keterampilan proses sains pada siswa berkemampuan akademik atas dan bawah. Tesis tidak diterbitkan, Universitas Negeri Sebelas Maret. Surakarta.

Rosmalina, I. (2012). Pengembangan perangkat pembelajaran inkuiri pada konsep ekosistem terhadap hasil belajar dan keterampilan berpikir tingkat tinggi siswa MTs Darul Istiqamah Puteri Barabai. Tesis tidak diterbitkan. Program Studi Magister Pendidikan Biologi Universitas Lambung Mangkurat. Banjarmasin.

Siswi, M.K, (2012). Efektivitas penerapan model pembelajaran inkuri dan kooperatif tipe jigsaw untuk meningkatkan high order thinking siswa yang diintermediasi oleh gaya belajar (visual-auditorial-kinestetik) siswa pada mata pelajaran ekonomi SMAN 10 Malang. Tesis tidak diterbitkan. Program Studi Magister Pendidikan Ekonomi Universitas Negeri Malang. Malang.

Zannah, F. (2013). Keterampilan berpikir tingkat tinggi peserta didik SMA pada pembelajaran konsepprotistamelalui pendekatan inkuiri terbimbing. Pedagogik Jurnal Pendidikan. 8(2), 30-35.




DOI: https://doi.org/10.20961/bioedukasi-uns.v11i1.19734

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi


BIOEDUKASI: Jurnal Pendidikan Biologi

Print p-ISSN: 1693-265X
Online ISSN: 2549-0605
Website: https://jurnal.uns.ac.id/bioedukasi
Email: bioedukasi@fkip.uns.ac.id
Published by: Department of Biology Education,Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Sebelas Maret, Surakarta

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.