Analisis penggunaan media google sites dalam implementasi pembelajaran berdiferensiasi pada materi teks deskripsi kelas IV sekolah dasar
Abstract
This research aims to describe the use of media in the implementation of differentiated learning. Google sites as a differentiated learning media in elementary schools. This research uses a qualitative approach with a case study method. The subjects in this research were fourth grade teachers and students. Data collection in this research was by observation, interviews, questionnaires and documentation. The validity test in this research is triangulation of sources and techniques. Data analysis in this research uses the Miles and Huberman interactive model. The research results show that using Google Sites as a learning medium has succeeded in making things easier for teachers and students because Google Sites has many features and can be used as learning and evaluation material. Students are able to access media that is tailored to their learning style, whether auditory, kinesthetic or visual. The responses shown by students included students becoming more active, the class becoming interactive, and teachers and students collaborating with each other.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Hapsari, T. P. R. N., & Wulandari, A. (2020). Analisis Kelayakan Buku Ajar Milenial Berbasis Augmented Reality (AR) sebagai Media Pembelajaran Teks Prosedur di Magelang. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 3(4), 351–364.
Hartono, R. (2020). Penerapan Macromedia Flash dalam Meningkatkan Kreativitas, Hasil Belajar, dan Efektivitas Pembelajaran Siswa Kelas XII di SMK Negeri 1 Kaliorang. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 3(2), 221–228.
Hasan, M., Milawati, Darodjat, Khairani, H., & Tahrim, T. (2021). Media Pembelajaran. In Tahta Media Group.
Ayu Sukma Dewi, N. M. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik. Doctoral Dissertation, Universitas Pendidikan Ganesha, 1, 1–14.
Hapsari, T. P. R. N., & Wulandari, A. (2020). Analisis Kelayakan Buku Ajar Milenial Berbasis Augmented Reality (AR) sebagai Media Pembelajaran Teks Prosedur di Magelang. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 3(4), 351–364.
Ekaningtiass, P., Fitriani, H., Nurudin, M. N., & Akhodiyah, S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berdiferensiasi Berbasis Teknologi pada Materi Teks Prosedur untuk Siswa Kelas VII SMP. Journal on Education, 6(1), 841–847.
Marlina. (2019). Panduan Pelaksanaan Model Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Inklusif.
Purwowidodo, A., & Zaini, M. (2022). Teori dan Praktik Model Pembelajaran Berdiferensiasi Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar.
Devya, L. M., Siswono, T. Y. E., & Wiryanto, W. (2022). Penggunaan Google Sites Materi Pecahan untuk Meningkatkan Aktivitas dan Kemampuan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7518–7525.
Wulandari, S. (2022). Pembelajaran Interaktif Berbasis Website Google Sites Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ips Di Smp Islam Ngebruk Kecamatan Sumberpucung Kabupaten Malang. In Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim. (Issue 8.5.2017).
Saprudin, M., & Nurwahidin. (2021). Implementasi Metode Diferensiasi Dalam Refleksi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Ilmiah Indonesia, 6(11).
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Moleong, L. J. (2016). Metodologi Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.
Rosiyana. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Google Sites Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Jarak Jauh Siswa Kelas Vii Smp Islam Asy-Syuhada Kota Bogor. Jurnal IImiah Korpus, 5(2), 217–226.
Nurmasyitha, N., & Hajrah, H. (2021). Apersepsi Guru Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Youtube. INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(1), 64.
Yudianto, A. (2017). Penerapana Video Sebagai Media Pembelajaran. 234–237.
Noviana, W., Widihastuti, H., & Wahyuni, S. (2022). Pelatihan Pembuatan Kuis Interaktif Menggunakan Aplikasi Quizizz dan Wordwall Untuk Guru SMP Islam Hidayatul Athfal. 1(10), 1325–1331.
Lubis, A. P., & Nuriadin, I. (2022). Efektivitas Aplikasi Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6884–6892.
Barwita, M. H., Suryanto, E., & Wijayanti, K. D. (2021). Keterampilan Menulis Sinopsis Teks Cerita Rakyat Berbahasa Jawa Melalui Model Think Talk Write Dengan Media Adobe Flash Cs6. Sabdasastra: Jurnal Pendidikan 4(1), 111–128.
Pratama, R., Alamsyah, M., Ferry, M. S., & Marhento, G. (2023). Rifqi Pratama, et al / Pemanfaatan Google Site Sebagai 12 SINASIS 4 (1) (2023) Prosiding Seminar Nasional Sains Pemanfaatan Google Site Sebagai Media Pembelajaran IPA. Prosiding Seminar Nasional Sains, 4(1), 12–15.
Sabandar, V. P., & Ramadhani, W. P. (2023). Pemanfaatan Google Sites Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Web. German Für Gesellschaft (J-Gefüge), 2(1), 61–67.
Yusha, C. M., & Risnani, L. Y. (2023). Pengembangan Modul Digital Berbasis Google Sites pada Materi Sistem Pertahanan Tubuh Kelas XI. Biodik, 9(3), 23–36.
Dynasti, R. H. (2018). Pengembangan Kartu Huruf Berbasis Multisensori dalam Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Murid Disleksia Kelas II Di SD IT Nurul Fikri Makassar. Analytical Biochemistry, 11(1), 1–5.
Kinasih, A. A. P., Chumdari, & Karsono. (2021). Penggunaan media dalam pembelajaran Tema 7 Indahnya Keragaman di Negeriku ditinjau dari gaya belajar siswa di kelas IV Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 9(3), 2–7.
Hafizha, D., Ananda, R., & Aprinawati, I. (2022). Analisis Pemahaman Guru terhadap Gaya Belajar Siswa di SDN 020 Ridan Permai. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 8(1), 25–33.
Oktaviyanita, S. (2019). Increasing Students’s Learning Motivation Through Media Audio Visual Quizizz. Jurnal.Uns, 4(5), 768–773.
Refbacks
- There are currently no refbacks.