学习汉语的动机分析——以高雅文化学院高中三年级为例
Abstract
The need for motivation in learning activities is crucial and can be referred to as learning motivation. The presence of learning motivation in learning activities can make individuals more enthusiastic about learning something, whereas a lack of learning motivation makes the learning process difficult. Learning motivation can be classified into internal motivation and external motivation. Furthermore, learning motivation is influenced by various factors, including both internal and external motivations. The purpose of this study is to understand the motivation of third-year high school students at the Gaoya Cultural Academy to learn Chinese and to identify the factors influencing their motivation to learn Chinese. The research method used is descriptive qualitative methodology. Data collection techniques include literature review, questionnaire surveys, and interviews. The research findings indicate that the internal motivation of third-year high school students at the Gaoya Cultural Academy to learn Chinese is stronger than external motivation, although some students have less interest in learning Chinese. It can be observed that the most significant factor influencing the motivation of third-year high school students at the Gaoya Cultural Academy to learn Chinese is school-related factors (teachers), which are one of the external factors. Therefore, this study is expected to provide reference for enhancing students' motivation to learn Chinese.
Keywords
References
Abdussamad, H. Z., SIK, M. S. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. CV. Syakir Media Press.
Anggito, A., Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. CV Jejak (Jejak Publisher).
Anggrayni, Y. (2011). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Siswa dalam Mengikuti Pelajaran Pengawetan di SMK Negeri 1 Pandak, Bantul, DI Yogyakarta (Studi Kasus SMK Negeri 1 Pandak Kelas X Teknologi Hasil Pertanian 1). Sereal Untuk, 51(1), 51.
Asri, D. S. (2013). Tingkat Kepercayaan Diri Atlet Dalam Pertandingan Kuorugi (Sparring) Cabang Olahraga Taekwondo (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).
Djarwo, C. F. (2020). Analisis Faktor Internal dan Eksternal Terhadap Motivasi Belajar Kimia Siswa SMA Kota Jayapura. Jurnal Ilmiah IKIP Mataram, 7(1), 1-7.
Emda, A. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran. Lantanida journal, 5(2), 172-182.
Herliani, M. P., Boleng, D. T., Maasawet, E. T. (2021). Teori Belajar dan Pembelajaran. Penerbit Lakeisha.
dzhar, A. (2016). Peranan Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal office, 2(2), 221-228.
Ina, I., Khiong, B. Y., Afrimonika, Y. (2022). Strategi Pembelajaran Bahasa Mandarin Pada Mahasiswa Angkatan 2019 Program Studi Pendidikan Bahasa Mandarin. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 14(1), 92-101.
Masni, H. (2017). Strategi Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 5(1), 34-45.
Marjono, M., Ina, I., Suhardi, S. (2015). Analisa Motivasi Siswa dalam Proses Pembelajaran Bahasa Mandarin di SMP Kristen Kanaan Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(4).
Mutmainnah, R., Usman, M., Burhanuddin, B. (2021). Motivasi Belajar Bahasa Mandarin Siswa VIII SMP Frater Makassar. Wen Chuang, 1(2), 154-168.
Nurhalizah, S. (2020). Pengaruh Motivasi Belajar dan Disiplin Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Akuntansi Keuangan Kelas XI Kompetensi Keahlian Akuntansi di SMK Negeri 1 Makassar (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Makassar).
Rani, A. A. (2019). Analisis Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas IV SDN 1 Mlinjon Kecamatan Suruh Kabupaten Trenggalek Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Sekolah Dasar, 5(1), 08-12.
Santosa, R. B. (2017). Motivasi Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris: Studi Kasus Pada Mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa Inggris IAIN Surakarta. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 18(1), 87-102.
Simbolon, N. (2014). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Peserta Didik. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 1(2).
Suardi, M. (2018). Belajar & Pembelajaran. Deepublish.
Sumantri, M. S. (2015). Strategi Pembelajaran: Teori dan Praktik di Tingkat Pendidikan Dasar.
Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 3(1), 73-82.
Pertiwi, Y. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMPN 1 Kota Bengkulu. (Doctoral dissertation, UIN Fatmawati Sukarno).
Yusuf, A. M. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & Penelitian Gabungan. Prenada Media.
Alizadeh, M. (2016). The Impact of Motivation on English Language Learning. International Journal of Research in English Education, 1(1), 11-15.
Olson, M. H. (2015). Introduction to Theories of Learning. Routledge.
Rahman, H. A., et, al. (2017). Factors Affecting Motivation in Language Learning. International Journal of Information and Education Technology, 7(7), 543-547.
李民爱.(2022).毛里塔尼亚学生汉语学习冬季调查研究.吉林大学文学院.
美妲. (2022). 苏发努冯大学孔子学院汉语学习者学习动机调查研究. 文学与艺术学院.
朴瑞琏.(2022).韩国又石大学孔子学院学生韩语学习动机调查研究.山东师范大学.
齐夏萱.(2015).匈牙利中学生汉语学习动机分析研究——以埃格尔多博中学为例. 中国语言文学学院.
DOI: https://doi.org/10.20961/maobi.v2i2.90778
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Elva Thedyus; Agustina Hendra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
CONFUCIUS INSTITUTE Publisher
Confucius Institute, Universitas Sebelas Maret
Jalan Ir. Sutami 36A Kentingan, Surakarta, Indonesia
Email: maobi@mail.uns.ac.id
Copyright © 2023. Confucius Institute
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.