Strategi Layanan Bimbingan dan Konseling Untuk Mengurangi Perundungan Siber di Kalangan Remaja

Caraka Putra Bhakti, Nindiya Eka Safitri, Anne Cyntia Dewi

Abstract

Abstract: This article aims to describe the strategy of guidance and counseling services to prevention cyberbullying among adolescents. The digital age causing adolescents experiencing addiction in using social media and cause cyberbullying. Cyberbullying is the suppression of activities that is done through social media. The role of guidance and counseling as well as integral part of education in schools is needed. Strategy of guidance and counseling services that can be provided is a basic service in the form of a classical guidance, group counseling, and innovative media; responsive service in the form of group counseling, individual counseling, and peer counseling; as well as system support services in the form of collaboration between teacher guidance and counseling to parents with the application on android child's screen time, and guidance and counseling teacher collaboration with the school's part of the network manager to restrict the accessibility of internet sites in the school environment.

Keywords

: Guidance; Counseling; Cyberbullying; Adolescent

Full Text:

PDF

References

Akhzalini, H. A. (2015). Inovasi Bimbingan dan Konseling dalam Mengurangi Traumatic Stress pada Korban Bullying di Sekolah. Prosiding Seminar Nasional Bimbingan dan Konseling Universitas Muhammadiyah Malang, ISBN: 978-979-796-149-7.

American School Counselor Association. (2011). The ASCA National Model: A Frame work For School Counseling Program Third Edition. Alexandria, VA: ASCA.

Barak, A. (2008). Psychological Aspects of Cyberspace: Theory, Research, Applications. New York: Cambridge University Press.

Bhakti, CP, Hasan SUN. et.al. Peran layanan bimbingan dan konseling komprehensif dalam pengembangan karakter cerdas anak sekolah dasar. Jurnal Konseling Komprehensif. Nov 2015 : 2 (2) : 203-11.

Bhakti, C. P. & Nindiya, E.S. (2017). Peran Bimbingan dan Konseling Untuk Menghadapi Generasi Z Dalam Perspektif Bimbingan dan Konseling Perkembangan. Jurnal Konseling GUSJIGANG Vol. 3 No. 1, Juni 2017.

Sari, C. & Prahesti, D. (2017). Keterbukaan Diri Pada Remaja Korban Cyberbullying. Jurnal PSIKOBORNEO, 5(1): 145-151, ISSN 2477-2674, 2017.

Caraka, P. B., Nindiya, E. S., & Fuad, A. R. (2016). Improving Quality of Education Through Collaboration System in The Perspective of Comprehensive Guidance and Counseling. International Conference Proceedings 2nd ICET: Improving The Quality of Education and Training Through Strengthening Networking. Faculty of Education, State University of Malang

Depdiknas. (2009). Penataan Pendidikan Profesional Konselor dan Layanan bimbingan dan Konseling dalam Jalur Pendidikan Formal. Jakarta: Depdiknas.

Emilia & Leonardi. (2013). Hubungan antara Kompetensi Sosial dengan Perilaku Cyberbullying yang Dilakukan oleh Remaja Usia 15-17 Tahun. 2 (2) : 81.

Rahayu, FS. (2012). Cyberbullying Sebagai Dampak Negatif Penggunaan Teknologi Informasi.8 (1) : 27.

Hidayat, D.R. (2013). Bimbingan Konseling: Kesehatan Mental di sekolah. Bandung : Remaja Rosda Karya.

Info Grafis Penetrasi & Penggunaan Internet Indonesia Survey 2016. (2016). Jakarta: Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet

Kartadinata, S. (2011). Menguak Tabir Bimbingan dan Konseling sebagai Upaya Pedagogis. Bandung: UPI Press.

Kartadinata, S. (2010). Isu-Isu Pendidikan: Antara Harapan dan Kenyataan. Bandung: UPI Press.

Kartadinata, S. (2015). Kerangka Konsep, Elemen Pokok, dan Implikasi Permendikbud No. 111 Tahun 2014 tentang Bimbingan dan Konseling Pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Disampaikan dalam Kegiatan Pemantapan Instruktur Nasional Bimbingan dan Konseling, Jakarta, 29-30 Agustus 2015.

Kemdikbud. (2017). Program Pengembangan Karakter. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Kowalski, et al. (2012). Cyberbullying Bullying In the Digital Age Second Edition. Oxford: Wiiley Blackwell Publishing

Maya, N. (2015). Fenomena Cyberbullying Di Kalangan Pelajar. Jurnal ilmu sosial dan politik, Vol. 4 (3).

Nurjanah, S. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Facebook Terhadap Perilaku Cyberbullying Pada Siswa SMAN 12 Pekanbaru. Jom FISIP, 1 (2): 2.

Permendikbud No. 111 Tahun 2014 Tentang Bimbingan dan Konseling pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah

Rifauddin, M. (2016). Fenomena Cyberbullying Pada Remaja (Studi Analisis Media Sosial Facebook). Jurnal Ilmu Perpustakaan, Informasi, dan Kearsipan Khizanah Al-Hikmah,. Vol. 4. No. 1

Saragih, J.F.B. (2012) Fenomena Bermain Generasi Z dan Hubungannya Dengan Eksistensi Ruang Bermain Terbuka di Lingkungan Perumahan Sederhana. Jurnal ConTech, Vol. 3, No. 1, Juni 2012.

Sartana & Afriyeni. (2017). Perilaku Perundungan maya (Cyberbullying) Pada Remaja Awal. Jurnal Psikologi Insight, Vol. 1, No. 1, April 2017: hlm 25-41

Supriatna, M. (2011). Bimbingan dan Konseling Berbasis Kompetensi. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional

Refbacks

  • There are currently no refbacks.