Jigsaw untuk Membangun Karakteristik Pribadi Mahasiswa Bimbingan dan Konseling
Abstract
Abstract: Researchers at the initial observational data generation in Counseling education departemen students of LPTK A showed a low three aspects of their personal characteristics, namely empathy, unconditional positive regard, and congruence. Researchers interpret the lack of development of three aspects because todays lecture use the expository method that often pay less attention to the students organization of learning experiences, so that the material has been obtained simply forgotten. The use of jigsaw learning is expected to be a learning organization that is able to facilitate the student learning experience, so as to develop three aspects of these characteristics. This classroom action research took place in three cycles. Results obtained during the implementation of the study in the first cycle shows the average empathy, unconditional acceptance and genuines, still at the ‘low’ level. In the second cycle of the study note that the average of the three characteristics at the ‘moderate’ level. Whereas the third cycle study note that three characteristic aspects already reached the ‘high’.
Keyword: jigsaw, personal character, counseling students
Abstrak: Data pengamatan awal terhadap para mahasiswa prodi Bimbingan dan Konseling LPTK A menunjukkan tiga aspek karakteristik pribadi mahasiswa calon guru BK, yaitu empati, penerimaan tanpa syarat, dan ketulusan. Kurang berkembangnya tiga aspek tersebut patut diduga karena proses perkuliahan selama ini seringkali bersifat ekspositori yang kurang memperhatikan pengorganisasian pengalaman belajar, sehingga materi yang telah didapat terlupakan begitu saja. Penggunaan pembelajaran jigsaw diharapkan mampu menjadi pembelajaran yang mampu memfasilitasi pengorganisasian pengalaman belajar mahasiswa, sehingga mampu mengembangkan tiga aspek karakteristik tersebut. Penelitian tindakan kelas ini berlangsung dalam tiga siklus. Hasil yang diperoleh selama pelaksanaan penelitian pada siklus I menunjukkan rata-rata empati, penerimaan tanpa syarat dan kelutulusan, masih berada pada taraf ‘rendah’. Pada penelitian siklus II diketahui bahwa rata-rata tiga karakteristik pada taraf ‘sedang’. Sedangkan pada penelitian siklus III diketahui bahwa tiga aspek karakteristik telah mencapai taraf ‘tinggi’.
Kata Kunci: jigsaw, karakteristik pribadi, mahasiswa bimbingan dan konseling
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akbar, S. (2009). Penelitian Tindakan Kelas: Filosofi, Metodologi, dan Implementasi. Yogyakarta: Cipta Media Aksara
Carkhuff, R., Berenson, B. (1969). Beyond Counseling And Therapy. New York: Holt, Kenehart&Winston
Depdiknas. (2008). Buku Panduan Pengembangan Kurikulum Berbasis Kompetensi Pendidikan Tinggi. Jakarta. Ditjen Dikti Depdiknas.
Gladding, S.T. (2009). Counseling: a Comprehensive Profession (6th ed.). New Jersey: Pearson.
Hastomo, A. (2011). Peningkatan Kualitas Perkuliahan BK di SD Program Studi S1 PGSD dengan Metode Kooperatif Learning Teknik Jigsaw. (Online), (http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/penelitian/Agung%20Hastomo,%20S.Pd.,%20M.Pd/abstrak%20lat%20fip2011%20Jigsaw.pdf)
Ivey, A. E., Ivey, M.B., & Zalaquett, C.P. (2010). Intentional Interviewing and Counseling. Belmont: Brooks/Cole.
Lickona, T. (1991).Character Matters. New York: Bantam Books
Mappiare, A. (1992). Pengantar Konseling dan Psikoterapi. Jakarta: Raja Grafindo Persada
McNiff, J., Whitehead, J. (2002). Action Research: Principles and Practice. London: Routledge
Mills, G.E. (2007). Action Research: A Guide for the Teacher Researcher (3th Ed.). New Jersey: Pearson.
Neukrug, E. (2003). The World of The Counselor: an Introduction to the Counseling Profession (2nd ed.). California: Thomson Brooks/Cole.
Patterson, L.E & Welfel, E.R. (2005).Counseling Process (6th ed.). California: Brooks/ Cole.
Pedersen, S. & Liu, M. (2003). Teachers’ Beliefs about Issues in the Implementation of a Student-Centered Learning Environment. ETR&D, 51 (2); 57-76.
Rogers, C.R. (1961). On Becoming a Person. Boston: Houston-Mifflin.
Romlah, T. (2006). Teori dan Praktik Bimbingan Kelompok. Malang: UM Press
Rosjidan. (2002). Rekonseptualisasi Konsep BK dan Implikasinya pada Pola Pendidikan Konselor. Makalah disajikan pada Seminar dan Lokakarya Nasional Standardisasi Profesi BK, Jurusan PPB FIP UNY. Yogyakarta, 24-25 Oktober 2002.
Wibowo, L, A. (2010). Pengaruh Metode Cooperative Learning Teknik Jigsaw terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa. Jurnal UPI. (Online), 6(17),