Application of The Investigation Method in Writing Short Stories

Sigit Andi Prasetya Dinata, Helmi Seftiani, Melisa Dellia Sari

Abstract

Writing is an important skill for students, yet they often struggle to write short stories due to a lack of confidence in this learning process. This study aims to: 1) examine the application of the inquiry method with the help of picture media in learning to write short stories in class XI IPA SMA Jenderal Ahmad Yani Karangpucung as well as teacher and student responses to this method, 2) assess the effectiveness of the inquiry method with picture media, and 3) identify problems faced by students in writing short stories. Data collection was carried out through observation, recording, interviews, and tests with a descriptive approach.

Keywords

Learning; Short Story; Picture Media

Full Text:

PDF

References

Ahmadi, Y. (2018, February). Pembelajaran Wacana Sebagai Landasan dalam Berliterasi Sastra untuk Meningkatkan Karakter Siswa. In Prosiding Seminar Nasional Bahasa dan Sastra Indonesia (SENASBASA) (Vol. 1, No. 1).

Kebudayaan, K. P. D. (2014). Materi pelatihan guru implementasi kurikulum 2013 tahun ajaran 2014/2015.

Keterampilan, S., Sains, P., Deta, U. A., & Widha, S. (2013). Pengaruh Metode Inkuiri Terbimbing Dan Proyek, Kreativitas, Serta Keterampilan Proses Sains Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 9(1), 28–34. https://doi.org/10.15294/jpfi.v9i1.2577.

Moleong, L. J. (2012). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.

Novita, B., Pauji, E. L., Meliyarianti, F., & Sudrajat, R. T. (2019). Analisis penggunaan konjungsi dan tanda baca dalam teks lho pada siswa sma kelas x. Parole Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesi), 1(2), 127-132.

Nurgiyantoro. (2010). Penilaian pembelajaran bahasa. Yogyakarta: Fakultas Ekonomika dan Bisnis UGM

Rozak, A., & Maifalinda. (2012). Perangkat dan evaluasi pembelajaran Abidin, Y. (2013). Desain Sistem Pembelajaran dalam Konteks Kurikulum (Refika Aditama, ed.). Bandung.

Sudrajat, R. T., & Firmansyah, D. (2020). Peningkatan kemampuan menulis teks laporan hasil observasi dengan menggunakan pendekatan discovery di kelas x sma xix kartika 1 bandung. Semantik, 9(2), 157-162.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta: Bandung.

Wijana, I. M., Artawan, G., & Gunatama, G. (2014). Penerapan model pembelajaran inkuiri oleh guru dalam pembelajaran cerpen pada siswa kelas vii smp negeri 5 singaraja. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksha, 2(1)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.