Development of TikTok Application-Based Learning Media on Environmental Change Material for class X SMA Negeri 1 Gorontalo

Sri Agustina Ilahude, Abubakar Sidik Katili, Chairunnisah J. Lamangantjo

Abstract


This research aims to develop learning media for Environmental Change material based on the TikTok application for class X students at SMA Negeri 1 in Gorontalo. This research is development research using the ADDIE model with trials on 20 students. This research analyzes data on learning media development, namely data analysis of validity, practicality, and effectiveness. The research results showed that (1) The media validity test based on percentages obtained a score of 95.8% (Very Valid), and the material validity test based on percentages obtained a score of 86% (Very Valid), (2) The Practicality Test consisted of Student Responses and Teacher Response. The student response test obtained a score of 83% (Very Practical), and the Teacher Response test obtained 90% (Very Practical). (3) The student learning outcomes test was obtained from the Pretest and Posttest evaluation results, based on the N-Gain scale, obtaining a score of 0.57 which is included in the (Medium) category. Based on the results of trials developing the TikTok media, it is categorized as valid, practical, and effective for use in classroom learning.

Keywords


TikTok, Media Pembelajaran, Perubahan Lingkungan

rticle

References


Aji, W. N., & Setiyadi, D. B. P. (2020). Aplikasi Tiktok sebagai Media Pembelajaran Keterampilan Bersastra. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra, 6(2), 147-157. Akbar, Sa’dun (2016). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya. Anggraini, Ezi, Anni Faridah, and Reno Yelfi. 2019. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia pada Mata Kuliah Bakery.” Jurnal PTK 2(3):91–96 Arief Aulia Rahman et al., (2023) Media Dan Teknologi Pembelajaran (Padang: PT Global Eksklusif Teknologi) Arsyad, Azhar. 2016. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada Coletta, V. P., Philips, J. A., & Steinert, J. J. (2015). Interpreting force concept inventory scores: Normalized gain and SAT scores. Physical Review Special Topiccs-Physics Education Research, 3(1), 1-5. (Diakses 13 Mei 2023) Danuri, M. (2019). Perkembangan dan transformasi teknologi digital. Jurnal Ilmiah Infokam, 15(2). Devi, A. A. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(1), 1-5. Hamid, M. A. (2020). Media Pembelajaran. In Yayasan Kita Menulis (p. 280). Hamka. (2018). Media Pembelajaran Inklusi (1st ed.; I.wono, ed). Retrieved from p://eprints.ulm.ac.id/6126/1/B5. Publikasi Buku Presensi Media Pembelajaran Inklusi.pdf Heni Susanti, Mulyawan, H., Nanang Purnama, R., Aulia, M., & Kartika, I. (2024). Pengembangan Kurikulum Merdeka untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(4), 13404-13408. Herdiati, D., Atmaji, D. D., Andriyanto, R. M. A., & Saputra, D. N. (2021). Pemanfaatan Aplikasi TikTok sebagai Media Pembelajaran Musik di SMAN 1 Muara Enim, Sumatera Selatan. Virtuoso: Jurnal Pengkajian dan Penciptaan Musik, 4(2), 111-119. Hosnan, M. (2014). Pendekatan saintifik dan kontekstual dalam pembelajaran abad 21: Kunci sukses implementasi kurikulum 2013. Ghalia Indonesia. Ichsan, J. R., Suraji, M. A. P., Muslim, F. A. R. R., Miftadiro, W. A., & Agustin, N. A. F. (2021). Media Audio Visual dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. SNHRP, 3, 183-188. Ismail, M. I. (2020). Teknologi pembelajaran sebagai media pembelajaran. Cendekia Publisher. Kaltsum, H. U. (2017). Pemanfaatan Alat Peraga Edukatif sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris Sekolah Dasar. Urecol: University Research Colloquium, 19–24. Kurniawati, I. D., & Nita, S.-. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep MahaPeserta didik. DoubleClick: Journal of Computer and Information Technology, 1(2), 68. https://doi.org/10.25273/doubleclick.v1i2.1540 Kuswanto, J. 2018. Media Pembelajaran Berbasis Android pada Mata Pelajaran Sistem Operasi Jaringan Kelas XI. Jurnal Media Infotama, 14(1), 15-20. Narto, S., & Rizky, R. I. (2023). Tiktok Menjadi Trend 2022 di platform sosial media. Journal of Social and Political Science/JUSTICE, 3(1), 101-114. Muslih. (2016). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis ICT pada Lembaga Pendidikan Non-formal TPQ. Dimas: Jurnal Pemikiran Agama untuk Pemberdayaan, 16(2), 215–234. Muslimah. (2017). Dampak Pencemaran Tanah Dan Langkah Pencegahan. Jurnal Penelitian Agrisamudra, 2.1, 11–20 Praptaningrum, A. (2020). Penerapan Bahan Ajar Audio Untuk Anak Tunanetra Tingkat SMP di Indonesia. Jurnal Teknologi Pendidikan: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, 5(1), 1-19. Priantiwi, T. N., & Abdurrahman, M. (2023). Analisis Konten Pembelajaran Bahasa Arab pada Media Tiktok. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(3), 1365-1371. Purba, Ramen A., et al. (2020) "Pengantar Media Pembelajaran: Yayasan Kita Menulis." Google Book. Putra, M. F. A., & Gunarto, T. (2023). Analysis The Impact of Economic, Population, Agriculture, and Foreign Investment on Deforestation in Indonesia. International Journal of Social Science, Education, Communication and Economics (SINOMICS JOURNAL), 2(4), 1035-1046. Rahim, Fanny Rahmatina et al. (2017). Studi Pengalaman Guru-Guru MTsN 6 Pesisir Selatan dalam Penulisan Karya Tulis Ilmiah Guna Meningkatan Iptek Masyarakat serta Mewujudkan Guru yang Profesional. Jurnal Eksakta Pendidikan (Jep), [S.l.], v. 1, n. 2, p. 80-87, dec. 2017. ISSN 2579-860X. Ramdani, R., Rahmat, M., & Fakhruddin, A. (2018). Media Pembelajaran E-Learning dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Laboratorium Percontohan Upi Bandung. TARBAWY : Indonesian Journal of Islamic Education, 5(1), 47– 59. Ramdani, N. S., Nugraha, H., & Hadiapurwa, A. (2021). Potensi pemanfaatan media sosial tiktok sebagai media pembelajaran dalam pembelajaran daring. Akademika: Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(02), 425-436. Sabir, A., Asikin, M., & Willem, I. (2019). Pengaruh Uap Rokok Elektrik Terhadap Kualitas Udara Ambien Pada Lingkungan Pengguna Rokok Elektrik Di Kota Parepare. Jurnal Ilmiah Manusia Dan Kesehatan, 2(3), 447-458. Setiadi, G., & Nurma Yuwita. (2020). Pengembangan Modul Mata Kuliah Bahasa Indonesia Menggunakan Model Addie Bagi Mahasiswa Iai Sunan Kalijogo Malang. Akademika : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 200-217. Sugiyono. 2021. Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta Sulfemi, W. B. (2019). Penggunaan Metode Demontrasi Dan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Ips. Supriyono. 2018. “Pentingnya Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD.” Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar 2(1):43–48. Susilawati, F., Gunarhadi, G., & Hartono, H. (2020). Pentingnya Pengembangan Bahan Ajar Tematik dalam Peningkatkan Karakter Peduli Lingkungan Siswa. EduHumaniora: Jurnal PendidikanDasar,12(1),62-68. Suwardana, Hendra. (2017). Revolusi Industri 4.0 Berbasis Revolusi Mental. JATI UNIK, 1(2), 102-110. Tafano, T. (2018). Peran Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. Undang-Undang No 32 tahun 2009 tentang Perlindungan dan Pengelolaan Lingkungan Hidup Usman, n. F., latjompoh, m., husain, i. H., hulalata, w., asriani, d., matili, n., ... & burhan, d. S. (2024). Pencemaran lingkungan dan penanganannya. Penerbit tahta media. Wulandari, n. I., & mardhiyana, d. (2022). Keefektifan kolaborasi model pembelajaran air dengan crh berbantuan video pembelajaran terhadap pemahaman konsep matematika. Kadikma, 13(3), 135-143. Yudianto, A. (2017). Penerapan Video Sebagai Media Pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan 2017,234-237 Zubaidi, A., Junanah, J., & Shodiq, M. J. F. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Mahârah Al-Kalâm Berbasis Media Sosial Menggunakan Aplikasi Tiktok. Arabi: Journal of Arabic Studies, 6(1), 119-134. Zulkifli, A. (2014). Dasar-dasar ilmu Lingkungan. Jakarta: Salemba Teknika pada tahun 1984-1994. Dalam Jurnal Avatara




DOI: https://doi.org/10.20961/bioedukasi.v17i2.93343

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi


BIOEDUKASI: Jurnal Pendidikan Biologi

Print p-ISSN: 1693-265X
Online ISSN: 2549-0605
Website: https://jurnal.uns.ac.id/bioedukasi
Email: bioedukasi@fkip.uns.ac.id
Published by: Department of Biology Education,Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Sebelas Maret, Surakarta

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.