THE EFFECTS OF THINKING EMPOWERMENT BY QUESTIONING IN BIOLOGY LEARNING ON PROBLEM-SOLVING ABILITY

Sudianto Sudianto, Nining Purwati, Ali Harris

Abstract


This study aims to examine the impact of Thinking Empowerment through Questioning techniques on biology learners' capacity for problem-solving. This type of quasi-experimental research with a quantitative approach and design pretes-posttests experimental control group design. The research was conducted at SMAN 1 Bayan, North Lombok Regency. The population of the entire class X with 288 students. Samples were taken by cluster random sampling technique, then selected class XA was the experimental class and class XC as the control class.  The instrument used is an essay-shaped test on environmental change material totaling ten questions. Data analysis technique using Analysis of Covarian test with the help of SPSS 26 software. The results of Analysis of Covarian analysis are, the significance is 0,000 < 0,05. This shows that there is a significant influence of implementing Thinking Empowerment by Questioning strategies on problem-solving capabilities

Keywords


Thinking Empowerment by Questioning; Problem Solving Ability

rticle

References


Adinia, R., Suratno, S., & Iqbal, M. (2022). Efektivitas Pembelajaran Aktif Berbantuan LKPD Problem Solving Terhadap Keterampilan Pemecahan Masalah dan Penguasaan Konsep Biologi Siswa di Sekolah Kawasan Perkebunan Kopi. Jurnal Inovasi Pembelajaran Biologi, 3(2), 64-75.https://doi.org/10.26740/jipb.v3n2.p64-75

Anggraini, A. (2016). Pengembangan Petunjuk Praktikum Biologi pada Materi Jamur dengan Pola Pemberdayaan Berpikir Melalui Pertanyaan (Studi Kasus di Kelas X. 3 SMA Muhammadiyah 1 Metro Tahun Pelajaran (2013/2014). BIOEDUKASI (Jurnal Pendidikan Biologi), 7(1).http://dx.doi.org/10.24127/bioedukasi.v7i1.494

Arestu, O. O., Karyadi, B., & Ansori, I. (2018). Peningkatan Kemampuan Memecahkan Masalah Melalui Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKPD) Berbasis Masalah. Diklabio: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Biologi, 2(2), 58-66.https://doi.org/10.33369/diklabio.2.2.58-66

Bahiyah, L., Sudarmin, S., & Hartono, H. (2019). Analysis of Students Metacognitive Skill in Solving Problem on Guided Inquiry Learning Model. Journal of Innovative Science Education, 8(3), 248-254.10.15294/JISE.V0I0.28610

Corebima, Duran. (2009). Pengalaman Berupaya Menjadi Guru Profesional. Malang.

Elvianasti, M., Kharisma, N. A. N., Irdalisa, I., & Yarza, H. N. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Biologi Peserta Didik pada Materi Perubahan Lingkungan. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 8(1), 1-9.https://doi.org/10.24036/jppf.v8i1.115191

Endang, P. R., Pratiwi, R. H., & Sari, T. A. (2021). Analisis Pemecahan Masalah Biologi Berdasarkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik SMA Kelas XI IPA. EduBiologia: Biological Science and Education Journal, 1(2), 149-156.https://dx.doi.org/10.30998/edubiologia.v1i2.10132

Güner, P. & Erbay, H. N. (2021). Metacognitive Skills and Problem-Solving. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 7(3), 715-734. https://doi.org/10.46328/ijres.1594

Hanifa, N. I., Akbar, B., Abdullah, S., & Susilo, S. (2019). Analisis Kemampuan Memecahkan Masalah Siswa Kelas X IPA pada Materi Perubahan Lingkungan dan Faktor Yang Mempengaruhinya. Didaktika Biologi: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 2(2), 121-128. https://doi.org/10.32502/dikbio.v2i2.1895

Ivane, D. P., & Dewi, N. R. (2022). Kajian Teori: Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP Ditinjau Dari Self-Regulated Learning Pada Pembelajaran Preprospec Berbantuan TIK. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika. 5, 290-296.

Jannah, Q. M., Lubis, J. A., & Hasibuan, I. S. (2022). Peranan Metode Pembelajaran Drill dalam Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Siswa. PeTeKa, 4(2), 358-363.http://dx.doi.org/10.31604/ptk.v4i3.593-598

Kusuma, A. S. H. M., Nisa, K., & Baskara, Z. W. (2021). Pengaruh Pembelajaran Berpola Pemberdayaan Berpikir Melalui Pertanyaan (PBMP) Terhadap Pemahaman Konsep dan Keterampilan Metakognitif Mahasiswa S1 PGSD Universitas Mataram. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(1), 151-158. 10.29303/jipp.v6i1.173

Kusuma, A. S., & Baskara, Z. W. (2022). Hubungan Metakognitif dengan Pemahaman Konsep Mahasiswa Pada Pembelajaran Menggunakan Model Pemberdayaan Berpikir Melalui Pertanyaan (PBMP). Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(4b), 2704–2712.https://doi.org/10.29303/jipp.v7i4b.882

Lestari, H. N., Suganda, O., & Widiantie, R. (2017). Hubungan Antara Pengetahuan Metakognitif dengan Kemampuan Pemecahan Masalah melalui Model Problem Based Learning (PBL) pada Konsep Pencemaran Lingkungan di Kelas X. Quagga: Jurnal Pendidikan dan Biologi, 9(02), 23-31.https://doi.org/10.25134/quagga.v9i02.745

Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 Sebagai Tuntutan Dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 29-40.https://doi.org/10.31849/lectura.v12i1.5813.

Mone, M., Manu, T. S., & Meha, A. M. (2021). Pengaruh Model Pemberdayaan Berpikir Melalui Pertanyaan (PBMP) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa di SMP Negeri 10 Kupang Tahun Ajaran 2019/2020. Indigenous Biologi: Jurnal Pendidikan dan Sains Biologi, 4(1), 17-25.https://doi.org/10.33323/indigenous.v4i1.68

Musdalifah, R. (2019). Pemrosesan dan Penyimpanan Informasi pada Otak Anak dalam Belajar: Short Term and Long Term Memory. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan Islam, 17(2), 217-235. https://doi.org/10.35905/alishlah.v17i2.1163

Nur, T. D., Corebıma, A. D., Zubaidah, S., Ibrohım, I. & Saefi, M. (2023). Learning Biology through Thinking Empowerment by Questioning: The Effect on Conceptual Knowledge and Critical Thinking. Participatory Educational Research, 10 (1), 122-139.https://doi.org/10.17275/per.23.7.10.1

Nuraini, N., Tindangen, M., & Maasawet, E. T. (2016). Analisis Permasalahan Guru Terkait Perangkat Pembelajaran Berbasis Model Inquiry dan Permasalahan Siswa Terkait Kemampuan Pemecahan Masalah dalam Pembelajaran Biologi di SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(10), 2066-2070.https://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i10.7653

Nurhayati, N., Ramdhan, B., & Suhendar, S. (2020). Profil Kemampuan Memecahkan Masalah Siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP) Negeri pada Materi Sistem Ekskresi. Didaktika Biologi: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 4(1), 19-26.https://doi.org/10.32502/dikbio.v4i1.2566

Nurmatari. 2018. The Influence of Thinking Empowerment through Questioning in Cooperative Learning of Think Pair Share toward Learning Outcomes and Students’ Activity. Thesis. Universitas Negeri Malang.

Nurvela, E., Malalina, M., & Yenni, R. F. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VIII MTs. Mujahidin Palembang. Sigma: jurnal pendidikan matematika, 12(2), 209-216.

Purnamasari, I., & Setiawan, W. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP pada Materi SPLDV Ditinjau dari Kemampuan Awal Matematika. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(2), 207-215.https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v3i2.771

Ristyana. (2022). Metode Pembelajaran. Klaten: Lakeisha

Rodzalan, S. A., & Saat, M. M. (2015). The Perception of Critical Thinking and Problem Solving Skill Among Malaysian Undergraduate Students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 172, 725-732. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.425

Rusdianto. A. Bida Purnamasari, & Bungatang. (2022). Pengaruh Metode Pemberdayaan Berpikir melalui Pertanyaan (PBMP) terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas XI IPA SMA Katolik Cendrawasih Makassar. DEIKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(3), 417-432.

Saputri, A. C., Rinanto, Y., & Prasetyanti, N. M. (2019). Improving Students' Critical Thinking Skills in Cell-Metabolism Learning Using Stimulating Higher Order Thinking Skills Model. International Journal of Instruction, 12(1), 327-342.

Sholeha, R. N., & Prihatin, J. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Thinking Empowerment by Questioning. Publikasi ilmiah mahasiswa. 1-8

Sukini, S., Syafii, W., & Yustina, Y. (2020). The Influence of Guided Inquiry Learning Model using Thinking Empowering by Questioning Model on Learning Outcomes Cognitiv Students. Journal of Educational Sciences, 4(1), 153-163. https://dx.doi.org/10.31258/jes.4.1.p.153-163

Sulianto, J., Cintang, N., & Azizah, M. (2018). Analisis Korelasi dan Regresi Berpikir Kritis terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SD Kota Semarang. Seminar Nasional Pendidikan 2018.

Tengkel, V. T., Tumbel, F. M., & Ogi, N. L. (2023). Pengaruh Pemberdayaan Berpikir Melalui Pertanyaan (PBMP) Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Biologi Secara Daring di SMA Negeri 2 Tondano. JSPB BIOEDUSAINS, 4(1), 32-39.

Yusuf. (2020). Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi & Karakter: Pengukuran Terhadap Dampak Pembelajaran Berbasis Masalah. Mataram: Sanabil

Yusuf., Suhirman., Suastra, I. W., & Tokan, M. K. (2019). The Effects of Problem-Based Learning with Character Emphasis and Naturalist Intelligence on Students’ Problem-Solving Skills and Care. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 5(3), 1034-1059

Zubaidah, S. (2018). Keterampilan Abad Ke-21: Bagaimana Membelajarkan dan Mengaksesnya. In National Conference of Tantangan Biologi dan Pendidikan Bilogi Abad-21. Riau: Pendidikan Biologi FKIP Universitas Islam Riau.




DOI: https://doi.org/10.20961/bioedukasi.v17i1.77442

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi


BIOEDUKASI: Jurnal Pendidikan Biologi

Print p-ISSN: 1693-265X
Online ISSN: 2549-0605
Website: https://jurnal.uns.ac.id/bioedukasi
Email: bioedukasi@fkip.uns.ac.id
Published by: Department of Biology Education,Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Sebelas Maret, Surakarta

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.