Studi Komparasi Pemahaman Konsep Sistem Pernapasan Manusia Melalui Penerapan Pembelajaran Konstruktivisme tipe Novick Dipadu Concept Map dan Ceramah Bervariasi

ROILA DEWI MASRUROH, PUGUH KARYANTO, METI INDROWATI

Abstract


This research is aim to find out the different comprehension of human respiration system concept in the Novick type of constructivism learning with concept map and the varied lecturing learning. This study was a quasi-experimental research using Post-test Only With Nonequivalent Groups research design. The sampling technique used was Cluster Sampling one. The populations of this research were all of 11th degree students of science at SMA Negeri 2 Karanganyar in academic year 2012/2013. The samples of this research were the students of 11th Imersi I as experiment group and 11th Imersi II as control group. Technique of collecting data used was a  multiple choice test with reasoning, essay test, and observation sheet. The hypothesis testing was carried out using t-test. The conclusion of research that there isn’t different comprehension of human respiratory system concept between the Novick type of constructivism learning with concept map and the varied lecturing learning.


Keywords


Concept map; Novick Type of Constructivism Learning; the Varied Lecturing; Comprehension of Human Respiration System Concept

Full Text:

PDF
rticle

References


Adam, W. (2011). Penerapan Model Pembelajaran Konstruktivisme Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika Pada Topik Getaran Dan Gelombang. Skripsi Tidak Diterbitkan: Sarjana pada FPMIPA UPI Bandung.

Arianina, W. (2012). Pengaruh Penerapan Metode Diskusi Tipe Cups (Conceptual Understanding Procedures Terhadap Pemahaman Konsep Perdagangan Internasional Pada Mata Pelajaran Ekonomi(Studi Eksperimen Pada Siswa Kelas Xi Ips Di SMA Negeri 1 Kawali). Skripsi Tidak Diterbitkan: Sarjana pada FPMIPA UPI Bandung.

Dahar, R. W. (2011). Teori-teori Belajar dan Pembelajaran. Bandung : Erlangga.

Fadillah, R. A. (2012). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dalam Pembelajaran Fisika Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa SMA. Skripsi Tidak Diterbitkan: Sarjana pada FPMIPA UPI Bandung

Himangsu, S. (2010). Beyond Individual Clasroom : How Valid Are Concept Maps For Large Scale Asessment. Proc. Of Fourth International Conference On Concept Mapping.

Jianchao, F. (2004). Strategies Of Teaching In General Ecology. Republic Of China: The Central University For Nationalies.

Komala, R. (2008). Implementasi Model Pembelajaran Novick Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika Siswa SMKN. Skripsi Tidak Diterbitkan: Sarjana pada FPMIPA UPI Bandung.

Kustiyah. 2007. Miskonsepsi Difusi dan Osmosis pada Siswa MAN Model Palangkaraya. Jurnal Ilmiah Guru Kanderang Tingang. Vol. 01, No. 1: 1

Melinda, S. (2012). Penerapan Metode Tutorial Berbantu Video Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Pada Mata Pelajaran TIK repository.upi.edu

Natsir, M. (1997). Strategi Penggunaan model pembelajaran Novick Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Pemahaman Siswa tentang Listrik dalam Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Tesis Tidak diterbitkan: Pendidikan IPA Universitas Pendidikan Indonesia.

Nugraha, R. (2008). Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual Berbasis Praktikum Terhadap Pemahaman Konsep Mata Diklat Gambar Teknik (Penelitian Kuasi Eksperimen Peserta Diklat Tingkat Ii SMKN 12 Bandung Pada Kompetensi Membaca Gambar Teknik). Skripsi Tidak Diterbitkan: Sarjana pada FPMIPA UPI Bandung.

Nuraini, A. (2012). Pengaruh Penerapan Model Cooperative Learning Tipe Think Talk Write (Ttw) Terhadap Pemahaman Konsep Pada Siswa Dalam Mata Pelajaran Ekonomi: Studi Eksperimen Pada Siswa Kelas X SMA Negeri 8 Bandung. Skripsi Tidak Diterbitkan: Sarjana pada FPMIPA UPI Bandung.

Rahayu, Asri Nurfitriani. (2011). Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Pesawat Sederhana Pada Mata Pelajaran IPA: Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas V SDN I Kayuambon Kecamatan Lembang Kabupaten Bandung Barat. Skripsi Tidak Diterbitkan: Sarjana pada FPMIPA UPI Bandung.

Sagala, S. (2003). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung : Alfabeta.

Vanides, J. (2005). Using concept maps in science clasroom national science teacher association.

Yamin, M. (2008). Paradigma Pendidikan Konstruktivistik. Jakarta: Gaung Persada Press.

Yamin. (2002). Paradigma Pendidikan Konstruktivistik. Jakarta: Gaung Persada Press

Yulaelawati, E. (2004). Kurikulum Dan Filososfi Teori Dan Aplikasi. Pembelajaran. Bandung: PT Pakar Raya.




DOI: https://doi.org/10.20961/bioedukasi-uns.v7i1.2832

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Bioedukasi


BIOEDUKASI: Jurnal Pendidikan Biologi

Print p-ISSN: 1693-265X
Online ISSN: 2549-0605
Website: https://jurnal.uns.ac.id/bioedukasi
Email: bioedukasi@fkip.uns.ac.id
Published by: Department of Biology Education,Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Sebelas Maret, Surakarta

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.