Profil Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Salah Satu SMA Swasta di Sragen pada Materi Sistem Reproduksi

Eka Supriyati, Oktaviana Eka Setyawati, Dwi Yuli Purwati, Lintang Sirfa Salsabila, Baskoro Adi Prayitno

Abstract


This study aims to find out the profile of critical thinking skills of a private high school students in Sragen on reproduction system material. This study used survey method. The population in this study is all students of XI MIPA class. The sampling used purposive random sampling with the total sample of 24 students. The instrument used in form of a written tests refers to the indicators of critical thinking which developed by Ennis. The indicators of critical thinking skills measured are : (1) Elementary clarification; (2) Basic support; (3) Inference; (4) Advanced clarification; and 5) Strategies and tactics. Data analysis techniques use descriptive statistics. The results showed that in general, the average critical thinking skills of one of the private high school students in Sragen is in the high category.

Keywords


skill; critical thinking; elementary clarification; basic support; inference; advanced clarification; strategies and tactics

Full Text:

PDF
rticle

References


Ahmatika, D. (2015). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dengan Pendekatan Inquiry/Discovery. Jurnal Euclid, 3(1), 394–403.

Danaryanti, A., & Lestari, T. (2017). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis dalam Matematika Mengacu pada Watson-Glaser Critical Thingking Appraisal pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri di Banjarmasin Tengah Tahun Pelajaran 2016/2017. EDU-MAT, 5(2), 116–126.

Diana, N., Karyanto, P., Suciati, & Indriyati. (2015). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Penurunan Miskonsepsi Melalui Penerapan E-Module Berbasis Problem-Based Learning pada Materi Ekologi Peserta Didik Kelas X MIPA 1 Sma Negeri 5 Surakarta Tahun Pelajaran 2014 / 2015. Jurnal Pendidikan Biologi, 7(3), 78–88.

Fariha, M. (2013). Kemampuan Berpikir Kritis Matematis dan Kecemasan Matematika dalam Pembelajaran dengan Pendekatan Problem Solving. Jurnal Peluang, 1(2), 43–50.

Fatmawati, H., Mardiyana, & Triyanto. (2014). Analisis Berpikir Kritis Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematik Berdasarkan Pola pada Pokok Bahasan Persamaan Kuadrat. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 2(9), 899–910. Retrieved from http://jurnal.fkip.uns.ac.id

Hidayah, R., Salimi, M., & Susiani, T. S. (2017). Critcial Thinking Skill : Konsep dan Indikator Penilaian. Jurnal Taman Cendekia, 01(02), 127–133.

Hidayati, N. (2016). Hasil Belajar dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Madrasah Tsanawiyah dalam Pembelajaran IPA Melalui Kerja Ilmiah. In Proceeding Biology Education Conference (Vol. 13, pp. 118–127).

Istianah, E. (2013). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Matematik dengan Pendekatan Model Eliciting Activities (MEAs) pada Siswa SMA. Infinity, 2(1), 43–54.

Kowiyah. (2012). Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(5), 175–179.

Machin, A. (2014). Implementasi Pendekatan Saintifik, Penanaman Karakter dan Konservasi pada Pembelajaran Materi Pertumbuhan. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(1), 28–35. https://doi.org/10.15294/jpii.v3i1.2898

Rahmawati, I., Hidayat, A., & Rahayu, S. (2016). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMP pada Materi Gaya dan Penerapannya. In Pros. Semnas Pend. IPA Pascasarjana UM (pp. 1112–1119).

Rokayana, N. W., & Efendi, N. (2017). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMP pada Mata Pelajaran IPA Ditinjau dari Gaya Belajar Visual. Science Education Journal, 1(2), 84–91. https://doi.org/10.21070/sej.v1i2.836

Salbiah. (2017). Profil Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Menggunakan Pembelajaran Discovery Inquiry pada Konsep Koloid. Jurnal Tadris Kimiya, 2(1), 109–115. https://doi.org/10.15575/jta.v2i1.1367 1.

Subiantoro, A. W., & Fatkurohman, B. (2009). Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Dalam Pembelajaran Biologi Menggunakan Media Koran. Jurnal Pendidikan Biologi, II(1), 111–114.

Sudarisman, S. (2015). Memahami Hakikat dan Karakteristik Pembelajaran Biologi dalam Upaya Menjawab Tantangan Abad 21 Serta Optimalisasi Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Florea, 2(1), 29–35.

Surata, I. N., Kustoro, B., & Abdurahman. (2012). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Menengah Atas pada Mata Pelajaran Fisika Berdasarkan Model Siklus Belajar dan Penalaran Formal. Jurnal FKIP Unila, 1(3), 1–15.

Susilowati, Sajidan, & Ramli, M. (2017). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Madrasah Aliyah Negeri di Kabupaten Magetan. In Seminar Nasional Pendidikan Sains (Vol. 21, pp. 223–231).

Wardany, K., Sajidan, & Ramli, M. (2017). Pengembangan Penilaian untuk Mengukur Higher Order Thinking Skills Siswa. Jurnal Inkuiri, 6(2), 1–16. Retrieved from http://jurnal.uns.ac.id/inkuiri

Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., & Nyoto, A. (2016). Transformasi Pendidikan Abad 21 Sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia di Era Global. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika (Vol. 1, pp. 263–278).

Zubaidah, S. (2016). Keterampilan Abad ke-21: Keterampilan yang Diajarkan Melalui Pembelajaran. In Seminar Nasional Pendidikan (pp. 1–17).




DOI: https://doi.org/10.20961/bioedukasi-uns.v11i2.21792

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi


BIOEDUKASI: Jurnal Pendidikan Biologi

Print p-ISSN: 1693-265X
Online ISSN: 2549-0605
Website: https://jurnal.uns.ac.id/bioedukasi
Email: bioedukasi@fkip.uns.ac.id
Published by: Department of Biology Education,Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Sebelas Maret, Surakarta

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.