Pengaruh Model Pembelajaran Blended Learning Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Kelas IV SD Se-Gugus Ahmad Yani Kecamatan Majenang
Abstract
Student learning activity is very important and affects the character of students. This study aims to determine the influence of blended learning models on students' learning activity. This research uses quantitative approach with experimental method. The population in this study was grade IV elementary school students in Ahmad Yani group of 195 with a sample of 61 students. Data collection techniques using questionnaires. The validity test of the instrument used is the validity of the contents and look for different power using the product moment correlation formula. Instrument reliability using the Alpha Cronbach formula. The prerequisite test of the analysis conducted is a test of normality and homogeneity.The results prove that blended learning model has a significant effect on students' learning activity. This can be indicated by a sig value of 0.001 ≤ 0.05.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Sardiman, A.M. 2011. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press. Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Adhitiya, E. N., Prabowo, A., & Arifuddin, R. 2015. Studi Komparasi Model Pembelajaran Traditional Flipped Classroom dengan Peer Instruction Flipped terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah. Unnes Journal of Mathematics Education, 4(2). https://doi.org/10.15294/ujme.v4i2.7451.
Lestari, H., Siskandar, R. 2019. Literasi Sains Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Blended Learning Dengan Blog. Jurnal kajian penelitian dan pendidikan dan pembelajaran 4(26).
Maradona. 2016. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keaktifan Belajar Siswa Kelas IV B SD di SD Negeri Tegal panggung Yogyakarta, Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 17.
Mubarok, A., Akhyar, M., and Basori. 2015. Peningkatan Keaktifan Belajar Melalui Penerapan Metode Blended Learning SMK Pancasila Surakarta. FKIP UNS Journal Systems 3(4):10.
Milman, Natalie B. 2012. The Flipped Classroom Strategy What is it and can it best be used? Jurnal Internasional, 9(3) : The George Washington University.
Putra, K. 2015. Flipped Classroom: ‘Merenovasi’ Model Pembelajaran Tradisional,(Jakarta: https://www.google.co.id/amp/m.kompasiana.com/amp/kusnandar/flippedclassroom-merenovasi-model-pembelajaran-tradisional//2015).
Rahmawati, E.D. 2012. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation (GI) untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar dan Hasil Belajar Mata Pelajaran Sosiologi pada Siswa Kelas X3 SMA Negeri Colomadu Tahun Pelajaran 2011/2012. SOSIALITAS; Jurnal Ilmiah Pend. Sos Ant, 2(1). https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/sosant/article/view/394
Ramlah, R., Firmansyah, D., dan Zubair, H. 2015. Pengaruh Gaya Belajar dan Keaktifan Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika (Survey Pada SMP Negeri di Kecamatan Klari Kabupaten Karawang), Jurnal Ilmiah Solusi, 1(3): 68-75.
Roshonah, A. F., Sutihat, & Alam, A. 2020. Penerapan Model Blended Learning Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Di SDN Pisangan 01. Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ, 1–10.
Sahara, R., Sofya, R. 2020. Pengaruh Penerapan Model Flipped Learning Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ecogen, 3(3): 419-431.
Sari, I. K. 2021. Blended Learning sebagai Alternatif Model Pembelajaran Inovatif di Masa Post-Pandemi di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4): 2156-21632. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1137
Sugiyono. 2015. Metode Peneitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suprihatiningrum, J. 2013. Strategi Pembelajaran Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: AR-RUZZ Media.
Suprijono, A. 2010. Cooperative Learning. Yogyakarta. Pustaka Media.
Trianto. 2010. Model Pembelajaran Terpadu, Konsep, Strategi dan Implementasinya dalam KTSP. Jakarta: Bumi Aksara. UU No. 20 Tahun 2003.
Widyaningsih, O., Yudha, C.B., & Nugraheny, D. C. 2019. Pengembangan Model Blended Learning Untuk Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2).
Refbacks
- There are currently no refbacks.