Pengaruh Media Gambar Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas III Sekolah Dasar di Desa Bener Kecamatan Majenang

Risa Puspita Oktiana, Fita Permata Sari

Abstract

Picture media is a learning tool used by teachers to make it easier when explaining subject matter using pictures. This study was conducted to determine the effect of image media on science learning outcomes for third grade elementary school students in Bener Village, Majenang District. The type of research used is experimental research with a quantitative approach. The research method used is Quasy Experimental. The population in this study were third grade elementary school students in Bener Village, Majenang District. The sample used in this study is a saturated sample. The results showed that the significance value in the experimental class was 0.000<0.05 and the significance value in the control class was 0.001<0.05. means that there is a significant influence between student learning outcomes before and after using image media on third grade elementary school students in Bener Village, Majenang District.

Keywords

Picture Media; Learning Outcomes; Science

Full Text:

PDF

References

Abdurrahman, M. (2009). Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Afriyanti, I., Fadillah, & Sukmawati. (2013). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Dasar Negeri. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 1–13.

Fitriyani, L. (2019). Pengaruh Media Gambar Terhadap Kemampuan Menghitung Penjumlahan dan Pengurangan Pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas II SD N 133 Bengkulu Utara. Skripsi tidak diterbitkan. IAIN : Bengkulu.

Hamalik, O. (2010). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Harjanto. (2010). Perencanaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta

Kurniasari, A. S., & Istianah, F. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Tempel Terhadap Hasil Belajar Siswa Tema 5 Dalam Muatan Pelajaran IPA Kelas V SDN Kutorejo 1 Kertosono. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3), 254568.

Novita, L., Sukmanasa, E., & Mahesa Y.P. (2019). Penggunaan Media Pembelajaran Video Terhadap Hasil Belajar Siswa SD. Indonesian Journal Of Primary Education. 3(2), 1-3.

Oviani, T. (2019). Penggunaan Media Gambar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar Negeri 56 Kota Bengkulu. Skripsi tidak diterbitkan. Bengkulu: IAIN Bengkulu.

Rohini. (2010). “Pengaruh Penggunaan Media Gambar Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Kelas IV SDN 02 Korleko”. Jurnal Education, 5(2), 75-90.

Saputro, L. E. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Gambar terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV. Pedagogi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(1), 37–43.

Sari, F. P, Nikmah, S., Kuswanto, H., & Wardani, R. (2020). Development of Physics Comic Based on Local Wisdom : Hopscotch ( Engklek ) Game Android-Assisted to Improve Mathematical Representation Ability and Creative Thinking of High School Students. Revista Mexicana de F´ısica E, 17(2), 255–62. doi: https://doi.org/10.31349/RevMexFisE.17.255.

Sari, F. P., Prasetyo, H., & Kuswanto, H. (2020). Physics comics learning media based on Engklek traditional games on parabolic motion topics to improve creativity. 7(August), 83–92.

Sudjana, Nana. (2011). Penilaian Hasil dan Proses Belajar Mengajar. Bandung: Rosda Karya.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suparman, T., Prawiyogi, A. G., & Susanti, R. E. (2020). Pengaruh Media Gambar Terhadap Hasil Belajar IPA pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 250–256. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.332

Susiani, R., & Supriyono. (2014). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Tema Diri Sendiri Kelas I SDN Baron 5 Kabupaten Nganjuk. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(3), 2-3.

Utami, Y. S. (2020). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 1, 122-127.

Wibawa, B. & Mukti, F. (2004). Media Pengajaran. Bandung: CV Maulana.

Yuswanti. (2018). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPS di Kelas IV SD PT Lestari Tani Teladan (LTT) Kabupaten Donggala. Jurnal Kreatif Tadulako, 3(4), 148–162.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.