Hubungan antara Kecemasan Matematika dan Persepsi terhadap Penggunaan Teknologi dalam Pembelajaran Matematika di Kelas VI SD
Abstract
This study aims to determine the relationship between mathematics anxiety and perceptions of technology use in mathematics learning in sixth grade elementary school students. Mathematics anxiety is a psychological factor that can affect student learning outcomes, while perceptions of technology have become essential in today’s digital era. This research used a quantitative correlational method with 20 sixth-grade elementary school students as subjects. The instruments used were adapted from MARS-E and Mutakin for mathematics anxiety, and from TAM and Hidayati for perceptions of technology use. Normality tests showed that the data were normally distributed with significance values of 0.449 for perception and 0.190 for anxiety. Pearson’s correlation test showed a value of r = -0.062 with a significance of 0.795, indicating no significant relationship between mathematics anxiety and perceptions of technology use. These results imply that integrating technology into mathematics learning can be conducted regardless of students’ anxiety levels towards mathematics.
Perkembangan teknologi dalam dunia pendidikan menuntut siswa untuk mampu beradaptasi, termasuk dalam pembelajaran matematika yang seringkali menimbulkan kecemasan bagi sebagian siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara kecemasan matematika dan persepsi terhadap penggunaan teknologi dalam pembelajaran matematika di kelas VI SD. Kecemasan matematika merupakan salah satu faktor psikologis yang dapat memengaruhi hasil belajar siswa, sedangkan persepsi terhadap teknologi menjadi aspek penting di era digital saat ini. Metode penelitian yang digunakan adalah kuantitatif korelasional dengan subjek sebanyak 20 siswa kelas VI SD. Instrumen yang digunakan berupa angket kecemasan matematika adaptasi dari MARS-E dan Mutakin, serta angket persepsi terhadap penggunaan teknologi adaptasi dari TAM dan Hidayati. Hasil uji normalitas menunjukkan bahwa data berdistribusi normal dengan nilai signifikansi masing-masing 0,449 untuk persepsi dan 0,190 untuk kecemasan. Uji korelasional Pearson menunjukkan nilai r = -0,062 dengan signifikansi 0,795, yang berarti tidak terdapat hubungan signifikan antara kecemasan matematika dan persepsi terhadap penggunaan teknologi. Hasil ini memberikan implikasi bahwa integrasi teknologi dalam pembelajaran matematika dapat dilakukan tanpa dipengaruhi oleh tingkat kecemasan siswa terhadap matematika.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ashcraft, M. H. (2002). Math anxiety: Personal, educational, and cognitive consequences. Current Directions in Psychological Science, 11(5), 181–185. https://doi.org/10.1111/1467-8721.00196.
Attard, C., & Northcote, M. (2012). Mathematics education and technology: Restoring the balance. Australian Educational Computing, 27(2), 27–34.
Cahyono, A. N., et al. (2020). The effect of mobile learning and student mathematics anxiety on mathematics achievement
. International Journal of Instruction, 13(4), 85–100.
Carey, E., Hill, F., Devine, A., & Szücs, D. (2016). The chicken or the egg? The direction of the relationship between mathematics anxiety and mathematics performance. Frontiers in Psychology, 6, 1987. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01987.
Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319–340.
Hembree, R. (1990). The nature, effects, and relief of mathematics anxiety. Journal for Research in Mathematics Education, 21(1), 33–46.
Hidayati, S. (2022). Persepsi siswa terhadap penggunaan media pembelajaran berbasis teknologi. Jurnal Pendidikan Dasar, 14(1), 52–60.
Kemendikbudristek. (2021). Profil Pelajar Pancasila. Pusat Kurikulum dan Pembelajaran, Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Mutakin. (2019). Pengembangan instrumen kecemasan matematika siswa SD. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 117–127.
Teo, T. (2011). Factors influencing teachers’ intention to use technology: Model development and test. Computers & Education, 57(4), 2432–2440.
Refbacks
- There are currently no refbacks.



