Analisis kemampuan guru dalam memanfaatkan media pembelajaran berbasis teknologi informasi dan komunikasi pada pembelajaran ipas kelas iv di sekolah dasar

Arvenia Yustika, Siti Istiyati, Fadhil Purnama Adi

Abstract

This research aims to describe teachers' abilities in utilizing Information and Communication Technology (ICT)-based learning media in class IV science learning at SDN Kleco I Surakarta. This research used descriptive qualitative approach with a case study type of research. Sampling in this study used a purposive sampling technique. Data collection techniques used tests, observation, interviews and document study. Data were obtained from class IVA, IVC and IVD teachers at SDN Kleco I Surakarta. The validity test technique used time triangulation and technique triangulation. The data analysis technique used is the Miles and Huberman model with stages of data collection, data reduction, data presentation, drawing conclusions and data verification. The results of this research are that theoretically teachers' knowledge regarding ICT learning media is included in the "Very Good" category with an average score of 100%, practically teachers' skills in using ICT learning media are in the "Very Good" category with an average score obtained amounted to 93.6%, and the teacher's ability to develop ICT learning media, the results are good because the teacher can choose, perfect and create it himself. However,there is still a need to improve teachers’ abilities in developing ICT learning media.

Keywords

Teacher ability, ICT learning media, science learning, elementary school

References

[1] A. Nurdiansah, “Studi Kompetensi Guru Dalam Memanfaatkan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi TIK di SMK NU Ungaran,” pp. 1–72, 2017, [Online]. Available: https://lib.unnes.ac.id/29531/1/1102410022.pdf

[2] S. M. Sari, S. S. Sukarno, and M. M. Matsuri, “Problematika pelaksanaan pembelajaran IPAS kurikulum merdeka materi masyarakat yang beradab kelas IV sekolah dasar,” Didakt. Dwija Indria, 11(5), p. 41, 2023, doi: 10.20961/ddi.v11i5.77703.

[3] A. Suriansyah, A. Ahmad, and Sulistiyana, Profesi Kependidikan: Perspektif Guru Profesional. Rajawali Press, 2015.

[4] K. Syaiful and Daryanto, Pembelajaran Abad 21. Gava Media, 2017.

[5] N. A. Ristiana, P. Rintayati, and C. Chumdari, “Penerapan model pembelajaran berbasis proyek (project-based learning) untuk meningkatkan keterampilan berpikir kreatif pada pembelajaran IPAS di Sekolah Dasar,” J. Didakt. Dwija Indria, 12(2), pp. 5–10, 2024, [Online]. Available: https://jurnal.uns.ac.id/JDDI/article/view/79738

[6] A. Desstya, I. I. Novitasari, A. F. Razak, and K. S. Sudrajat, “Model Pendidikan Paulo Freire, Refleksi Pendidikan IPA SD di Indonesia (Relevansi Model Pendidikan Paulo Freire dengan Pendidikan IPA di Sekolah Dasar),” Profesi Pendidik. Dasar, 1(1), p. 1, 2018, doi: 10.23917/ppd.v1i1.2745.

[7] R. Fajrianti and S. F. Meilana, “Pengaruh Penggunaan Media Animaker Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran IPS Sekolah Dasar,” J. Basicedu, 6(4), pp. 6630–6637, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i4.3325.

[8] D. H. Sari, C. C. Chumdari, and I. R. Widianto Atmojo, “Keefektifan Peran Guru dalam Pembelajaran Tatap Muka Pasca Pandemi Covid-19 pada Kelas V di Sekolah Dasar,” Didakt. Dwija Indria, 11(2), 2023, doi: 10.20961/ddi.v11i2.72518.

[9] H. Harliawan, “Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis TIK untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Kelas VIII J SMP Negeri 5 Singaraja,” Ekuitas J. Pendidik. Ekon., 3(1), 2015, doi: 10.23887/ekuitas.v3i1.12786.

[10] Digitalent, “Gap Pengetahuan Teknologi Digital Antar Guru dan Murid,” Digitalent.Kominfo.go.id, 2023.

[11] S. Suarman Mahdum, “The Effect of Using ICT Based on Learning Media to Students ’ Learning Motivation,” Proceeding 1st UR Int. Conf. Educ. Sci., pp. 978–979, 2011.

[12] N. S. Sukamdinata, Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2015.

[13] Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian Pendidikan). Bandung: Alfabeta, 2019.

[14] Y. M. Jamun, Z. R. E. Ntelok, and R. Ngalu, “Pentingnya Penggunaan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Menunjang Pembelajaran Sekolah Dasar,” EDUKASIA J. Pendidik. dan Pembelajaran, 4(2), pp. 2149–2158, 2023, doi: 10.62775/edukasia.v4i2.559.

[15] M. G. Rohman and P. H. Susilo, “Peran Guru Dalam Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Tik) Studi Kasus Di Tk Muslimat Nu Maslakul Huda,” J. Reforma, 8(1), p. 173, 2019, doi: 10.30736/rfma.v8i1.140.

[16] A. Febriani, Y. Azizah, N. Satria, and D. A. Eka Putri, “Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis TIK Oleh Guru Sebagai Media Pembelajaran Yang Menarik,” Edu J. Innov. Learn. Educ., 1(1), pp. 73–83, 2023, doi: 10.55352/edu.v1i1.512.

[17] N. E. Putri, “Aplikasi Berbasis Multimedia Untuk Pembelajaran Hardware Komputer,” Edik Inform., 1(2), pp. 70–81, 2017, doi: 10.22202/ei.2015.v1i2.1427.

[18] M. Miftah, “Optimalisasi pembelajaran menggunakan media berbasis TIK,” Educenter J. Ilm. Pendidik., 1(8), pp. 541–549, 2022, doi: 10.55904/educenter.v1i8.81.

[19] A. Kristanto, “Media Pembelajaran,” Bintang Surabaya, pp. 1–129, 2016.

[20] R. Khusna and N. Priyanti, “Pengaruh Komunitas Belajar Terhadap Kemampuan Pedagogik Guru Di Ikatan NSIN TK Bekasi,” J. Ilm. Potensia, 8(2), pp. 252–260, 2023, doi: 10.33369/jip.8.2.252-260.

[21] L. V. dan M. Sahelatua, “Kendala Guru Memanfaatkan Media It Dalam Pembelajaran Di Sdn 1 Pagar Air Aceh Besar,” Ilm. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, 3(2), pp. 131–140, 2018.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.