Pengaruh media pembelajaran berbasis aplikasi mobile terhadap keterampilan memahami teks berita peserta didik kelas V sekolah dasar di Kecamatan Laweyan

Priya Apriliana, Siti Istiyati, Septi Yulisetiani

Abstract

The research aims to determine the effect of mobile application media on the news text comprehension skills of fifth grade elementary school students in Laweyan District, Surakarta. The research design is experimental, with a test data collection method. The data in this study were analysed using the paired sample t-test. The results of the paired sample t test on the hypothesis test which analysed the data from the post-test scores for the experimental class and control class were 0.018 < 0.05, which means the null hypothesis (H0) was rejected and the working hypothesis (H1) was accepted. Apart from that, there was a greater difference in the average post-test score compared to the pre-test in the experimental group, namely 76 > 64.5. Furthermore, the average post-test score for the experimental class is greater than the post-test score for the control class, namely 76 > 68.1. Based on the results of research analysis, it shows that mobile application media with news text material has an influence on the news text comprehension skills of fifth grade elementary school students in Laweyan District.

 

Keywords

mobile application, news text reading, elementary school

Full Text:

PDF

References

[1] D. N. Rahmawati and R. Ardiansyah 2022 Analisis minat baca dan motivasi dalam kemampuan membaca pemahaman literal pada teks cerita narasi pada peserta didik kelas V sekolah dasar Jurnal Didaktika Dwija Indria (10)2 pp 13–18

[2] K. S. Wahyu Lestari, Putri, Rukayah 2021 Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Pada Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar Jurnal Didaktika Dwija Indria (9)1 pp 13–18

[3] Y. Irdawati and Darmawan 2014 Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Dengan Menggunakan Media Gambar Kelas 1 di Min Buol Jurnal Kreatif Tadulako Online (5)4 pp 1–14

[4] W. N. Budiarti and H. Haryanto 2016 Pengembangan Media Komik Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas Iv Jurnal Prima Edukasia (4)2 p 233

[5] R. Rafiki, Y. Abidin, T. Nurhuda, Y. P. Putra, and A. Sarifudin 2022 Keterampilan membaca pemahaman dalam materi ragam teks berbasis HOTS dalam pembelajaran bahasa Indonesia di SD Jurnal Pedagogig Indonesia (1)1 pp 27–37

[6] M. Sodiq, H. Mahfud, and F. P. Adi 2021 Persepsi guru dan peserta didik terhadap penggunaan aplikasi berbasis web ‘Quizizz’ sebagai media pembelajaran di sekolah dasar Jurnal Didaktika Dwija Indria (9)5 pp 1–6

[7] S. S. Alamiyah, A. Kusuma, J. Juwito, and D. Tranggono 2021 Pergeseran Model Pendampingan Penggunaan Media Digital oleh Orangtua pada Anak di Masa Pandemi COVID-19 Jurnal Commsci - Jurnal Media Communication Sciences Sci (4)2 pp 97–110

[8] Kaharman 2015 Multimedia Konsep dan Aplikasi Dalam Pendidikan

[9] Y. Novitasari and M. Fauziddin 2022 Analisis Literasi Digital Tenaga Pendidik pada Pendidikan Anak Usia Dini Jurnal Obsesi - Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini (6)4 pp 3570-3577

[10] W. Junita 2019 Prosiding Seminar Nasional Teknologi Pendidikan Pascasarjana UNIMED Penggunaan Mobile Learning sebagai Media dalam Pembelajaran Penggunaan Mobile Learning sebagai Media dalam Pembelajaran pp 602–609

[11] A. Twiningsih 2022 Penggunaan Media Ispring Suit Berbasis Mobile Learning Pada Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas 3 SD Edudikara Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran (7)3 pp 138–144,

[12] Abdul Karim, Dini Savitri, and Hasbullah, 2020 Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Di Kelas 4 Sekolah Dasar Jurnal Lebesgue Jurnal Ilmu Pendidikan Matematika dan Statatistika (1)2 pp 63–75

[13] Sugiyono 2022 Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D 2nd ed. Bandung : Alfabeta

[14] R. Rahayu, M. Mustaji, and B. S. Bachri 2022 Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android dalam Meningkatkan Keaksaraan Jurnal Obsesi - Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini (6)4 pp 3399–3409

[15] Z. Fajri, I. F. Dewi Riza, H. Azizah, Y. Sofiana, U. Ummami, and A. Andila 2022 Pemanfaatan Media Pembelajaran Visual Berbasis Aplikasi Canva dalam Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Anak Usia Dini di PAUD Al Muhaimin Bondowoso Equilib. Jurnal Pendidikan (10)3 pp 397–408

[16] A. A. Ardiansyah and N. Nana 2020 Peran Mobile Learning sebagai Inovasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran di Sekolah Indonesia Jurnal Education Research and Review (3)1 p 47

[17] R. Wijaya, S. Suratno, and H. Budiyono 2021 Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Aplikasi Android Pada Materi Sistem Pengapian Sepeda Motor Jurnal Ilmu Manajemen Terapan (2)4 pp 513–523

[18] D. H. (n. d. ) Schunk Learning Theories 6th ed

[19] Ubaidah 2022 Teori yang Mendasari Pembelajaran dengan Teknologi Digital

Refbacks

  • There are currently no refbacks.