Analisis kesalahan ejaan bahasa indonesia pada karangan deskripsi peserta didik kelas V sekolah dasar

Dewi Masithoh, Slamet Slamet, Sandra Bayu Kurniawan

Abstract

This research was conducted with the aim of describing the forms of Indonesian spelling errors and the factors that influence Indonesian spelling errors in descriptive essays for grade V students. This research used a qualitative descriptive research method. The data comes frim the words, sentences, and paragraphs contained in the essay. The data source is student essay. The data analysis technique used is the analysis of language errors Tarigan. The forms of errors found included errors in the use of letters by 52.09%, writing words by 20%, using punctuation by 27%, and writing absorptionelements by 0.09%. Factors that affect spelling errors in student’s descriptive essays include: (1) student’s lack of understanding of spelling, (2) lack of practice and habituation, (3) students have difficulty writing spellings according to the guidelines for using Indonesian spelling. The research implications are divided into practical and theoretical implications.

Keywords

spelling errors; descriptive essays; influencing factors; elementary school students.

Full Text:

PDF

References

[1] R. Winarni and S. Y. Slamet 2019 Bahasa Indonesia Keterampilan Produktif Berwawasan Pendidikan Karakter (Surakarta: UNS Press).

[2] A. C. Apriliana and A. Martini 2018 Analisis Kesalahan Ejaan Dalam Karangan Narasi Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar Kecamatan Sumedang Selatan Prim. J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar 7(2).

[3] F. Inggriyani and N. Anisa Pebrianti 2021 Analisis Kesulitan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Peserta Didik Di Sekolah Dasar Didakt. J. Ilm. PGSD STKIP Subang 7(1) 1–22.

[4] D. Yanti, Hetilaniar, and S. F. Selegi 2021 Analisis Kesalahan Ejaan Dalam Karangan Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas Iv Sekolah Dasar J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar 10(5).

[5] Y. D. Puspawati, S. Y. Slamet, and A. Surya 2022 Analisis kesalahan struktur kalimat dasar pada keterampilan menulis teks wawancara peserta didik kelas IV sekolah dasar J. Pendidik. Indones 8(3) 1–7.

[6] H. Dalman 2012 Keterampilan Menulis (Jakarta: PT Raja Grafindo Persada).

[7] R. Santi, S. Halidjah, Bistari, H. Kresnadi, and Suparjan 2022 Analisis Kesalahan Penggunaan Ejaan Dan Tanda Baca Dalam Karangan Narasi Dikaitkan Dengan Sikap Tanggung Jawab Siswa,” J. Pendidik. Islam Anak Usia Dini 4(5).

[8] N. Ayu Shafira, E. Enawar, D. Fadhillah, and S. Sumiyani 2021 Analisis Kesalahan Ejaan Dalam Karangan Narasi Karya Siswa Kelas V Sd Negeri Sudimara 13 Kecamatan Ciledug Kota Tangerang 2(1) 63–68.

[9] B. P. dan P. B. K. P. dan Kebudayaan 2016 Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia (Jakarta: Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa).

[10] A. Mustadi and M. Amalia 2020 Spelling writing error analysis in nonfiction essay of elementary students J. Prima Edukasia 8(2) 177–187.

[11] S. N. Silitonga 2016 Analisis Kesalahan Ejaan Dalam Karangan Siswa Sd Negeri Gemawang Sinduadi Mlati Sleman Skripsi (Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta).

[12] A. M. Solehah 2022 Analisis kesalahan penggunaan bahasa dalam karangan teks eksplanasi peserta didik kelas v sdn tegalayu surakarta tahun ajaran 2021/2022 J. Pendidik. Dasar, vol. 11(449) 1–6.

[13] Sugiyono 2015 Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, R&D (Bandung: Alfabeta, cv)

[14] H. G. Tarigan 2011 Pengajaran Analisis Kesalahan Berbahasa (Bandung: Angkasa).

[15] A. Purwo 2019 Analisis Kesalahan Ejaan Dalam Karangan Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas Iii Sdn 2 Mojoarum Kecamatan Gondang Kabupaten Tulungagung Tahun Ajaran 2018/2019 J. Pena Sd 5(1) 31–35.

[16] J. E. Prayitno, Rukayah, and J. Daryanto 2021 Analisis Kesalahan Penggunaan Ejaan Bahasa Indonesia Pada Karangan Narasi Peserta Didik Kelas V SD,” J. Didakt. Dwija Indra 9(1).

Refbacks

  • There are currently no refbacks.