Analisis faktor-faktor penghambat dalam pembelajaran membaca permulaan pada peserta didik kelas II sekolah dasar

Laetitia Sabrina Dewashanty, Retno Winarni, Joko Daryanto

Abstract

This study aims to describe the results of the analysis of factors that hinder learning to read beginning and describe solutions for the process of learning to read beginning in class II students. This research uses descriptive qualitative research method. The subject of this research is the second grade teacher of SDIT IslamyCawas. Research data were collected through interview data collection techniques and document studies. The data analysis technique used the Miles and Huberman model. The results showed that the factors that hindered early reading learning were as follows: (1) The teacher did not prepare for learning in the classroom. (2) Student factors, difficulty concentrating during learning due to fatigue, being disturbed by friends, and hyperactivity. (3) Factors in the learning process, use of inappropriate learning methods, less varied learning resources, lack of learning media, and lack of interaction between teachers and students. (4) Factors of facilities and infrastructure, lack of reading resources, absence of libraries, teaching aids and available learning media are not adequate. (5) Environmental factors, a family environment that is not conducive for students and the lack of tutoring by parents due to economic demands. Solutions used by teachers: (1) Mentoring and special assignments for hyperactive students. (2) A special class for learning to read for students who have difficulty reading. (3) Looking for reading sources and learning media from the internet.

Keywords

faktor penghambat, membaca permulaan, sekolah dasar

Full Text:

PDF

References

Megasari, I. (2015). PENGGUNAAN KARTU KATA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA LANCAR PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA SEKOLAH DASAR. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP UNTAN, 1–15.

[2] Gustiawati, R., Arief, D., Zikri, A., Padang, U. N., & Barat, S. (2020). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR MEMBACA PERMULAAN DENGAN MENGGUNAKAN CERITA FABEL PADA SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Basicedu, 4(2), 355–360.

[3] Nikmah, A. S. (2016). Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Melalui Media Buku Besar Pada Siswa Kelas IB SD NGOTO. Pendidikan Guru Sekolah Dasar Edisi 18 Tahun Ke 5.

[4] Sakinatun, U. U. (2014). Bimbingan Belajar untuk Siswa Berkesulitan Belajar Membaca di SD Negeri Gembongan Kecamatan Sentolo Kabupaten Kulon Progo. Universitas Negeri Yogyakarta.

[5] Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Alfabeta.

[6] Mawardi. (2019). Optimalisasi Kompetensi Guru Dalam Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, 20, 69–82.

[7] Marinda, L. (2020). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Problematika pada Anak Usia Sekolah Dasar. Pusat Studi Gender Dan Anak (PSGA) LP2M IAIN Jember .

[8] Fridaram, O., Istharini, E., Cicilia, P. G. C., Nuryani, A., & Wibowo, D. H. (2020). Meningkatkan Konsentrasi Belajar Peserta Didik dengan Bimbingan Klasikal Metode Cooperative Learning Tipe Jigsaw. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 01(Desember), 161–170.

[10] Lisa, J. L., Ariesta, R., Agus, D., Purwadi, J., Studi, P., Bahasa, P., Jurusan, I., Fkip, S., Bengkulu, U., & Id, J. C. (2018). Analisis Interaksi Guru dan Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas VII Smp Negeri 15 Kota Bengkulu.

[11] Asmonah, S. (2019). Meningkatkan kemampuan membaca permulaan menggunakan model direct instruction berbantuan media kartu kata bergambar. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 29–37.

[12] Huda, I. C. (2020). Peranan Perpustakaan Sekolah Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1). https://edukatif.org/index.php/edukatif/index

[13] Badok, N. D. (2021). Meningkatkan Prestasi Belajar Membaca dan Menulis Melalui Penggunaan Alat Peraga pada Siswa Kelas I SD Inpres 9 Luwuk Tahun Pelajaran 2019/2020. Urnal Edukasi New Normal, 1.

[14] Halil, A., Yanis, A., & Noer, M. (2015). Pengaruh Kebisingan Lalulintas terhadap Konsentrasi Belajar Siswa SMP N 1 Padang. In Andalas (Vol. 4, Issue 1). http://jurnal.

[15] Priyayi, D. F., Keliat, N. R., & Hastuti, S. P. (2018). Masalah dalam Pembelajaran Menurut Perspektif Guru Biologi Sekolah Menengah Atas (Sma) Di Salatiga dan Kabupaten Semarang (Vol. 2, Issue 2). http://jurnal.um-palembang.ac.id/index.php/dikbio

[16] Mingkala, H. (2021). Pendampingan Peran Guru Dan Orang Tua Dalam Mendidik Anak Hiperaktif Serta Cara Menangani Anak Hiperaktif. Jurnal Pengabdian Masyarakat DIKMAS, 1.

[17] Udhiyanasari, K. Y. (2019). UPAYA PENANGANAN KESULITAN MEMBACA PERMULAAN PADA ANAK BERKESULITAN MEMBACA KELAS II DI SDN MANAHAN SURAKARTA (Vol. 3, Issue 1).

[18] Azis, Abdul. (2022). Pemanfaatan Web Ebook Sebagai Media Pembelajaran Untuk Anak-Anak. Jurnal Informasi, Perkebunan, Sipil.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.