Analisis motivasi belajar siswa dalam menemukan gagasan pokok pada paragraf teks bacaan kelas IV D di sekolah dasar

EvritaNurdiana AnggitaSari, Rukayah Rukayah, Siti Kamsiyati

Abstract

The goal of this research were 1) to describe the implementation of Indonesian language learning, and 2) to describe students' learning motivation in finding the main idea of paragraphs in grade IV SD Djamaatul Ichwan Surakarta. The method applied in this research is descriptive analysis. Data collection techniques in this study were interviews, observation, and documentation study.. This study used a validity test technique in the form of triangulation of data and sources. The data were then analyzed using interactive data analysis techniques by Miles and Huberman, namely data reduction, data presentation, and conclusion drawing/ verification. The result is there are 3 students who have high motivation and 3 students who have low motivation. The indicator that has not been fulfilled by most subjects is the good use of time, while the indicator that is fulfilled by all subjects is being able to work independently .The category of learning motivation that is owned by most of the fourth grade students is external motivation. The  research implication can add references and insights for further research and be used as a reference for teachers and students related to learning motivation in finding the main ideas in paragraphs.

Keywords

description, elementary school, learning motivation, main idea, paragraph

Full Text:

PDF

References

P N Wijayanto, Rukayah, and T Budiyarto 2020 Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Talk Write (TTW) untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Kembali Teks Narasi pada Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar Jurnal Pendidikan Ilmiah 6(2) 18-23

F H Ilmaknun, Hartono, and Karsono 2020 Penerapan model mind mapping untuk meningkatkan ketrampilan membaca pemahaman siswa kelas III sekolah dasar Jurnal Pendidikan Dasar 8(1)

A Isyana, R Winarni, and T Budiharto 2019 Penggunaan Model Pembelajaran Think Talk Write (TTW) Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Pada Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar Didaktika Dwija Indria 7(4)

H Herawati, I Ketut, and S. H B D Sastra 2018 Kemampuan Siswa Kelas XI IPS 2 SMA Negeri 3 Palu Menentukan Ide Pokok Dalam Paragraf Jurnal.Untad 3(2)

U Nurhaliza, Habudin, and Mansur 2019 Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menentukan Ide Pokok Suatu Paragraf Dalam Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V SDN Pondok Jagung 01 Serpong Utara Ibtida’i 6(1) 95–104

M Monika and A Adman 2017 Peran Efikasi Diri Dan Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan J. Pendidik. Manaj. Perkantoran 2(2) 109

Kompri 2019 Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa (Bandung: PT Rosda Karya)

Sanjaya W 2010 Kurikulum dan Pembelajaran Teori dan Praktek Pengembangan Kurikulum KTSP (Jakarta: Kencana)

H D Saputra, F Ismet, and A Andrizal 2018 Pengaruh Motivasi Terhadap Hasil Belajar Siswa SMK INVOTEK J. Inov. Vokasional dan Teknol 18(1) 25–30

R Andriani and R Rasto 2019 Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa J. Pendidik. Manaj. Perkantoran 4(1) 80

A A Rani 2019 Analisis Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas IV SDN 1 Mlinjon Kecamatan Suruh Kabupaten Trenggalek Tahun Pelajaran 2018/2019 Pena SD 5(1) 31–35

N W Depiani, I N Murda, and I W Widiana 2016 Analisis Motivasi Siswa Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas V SD Gugus VI Abang Pgsd Univ. Pendidik. Ganesha 4 1–12

A M Sardirman 2016 Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar (Jakarta: Rajagrafindo Persada)

H B Uno and H Sofyan 2019 Teori Motivasi dan Penerapannya dalam Penelitian (Yogyakarta: UNY Press)

T S Anif 2020 Analisis Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Menengah Atas Negeri 2 Tambang Skripsi Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau 21(1) 1–9

M I Firdaus 2019 Analisis Nilai Ketekunan Belajar Yang Terkandung Dalam Al Qur’an Surat Al Muzzammil Ayat 1 - 8 (Kajian Tafsir Al Azhar) Skripsi Universitas Muhammadiyah Malang 1–88

A Emda 2017 Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Lantanida J 5(2) 93–196

T Suid and A Syafrina 2017 Analisis Kemandirian Siswa Dalam Proses Pembelajaran Di Kelas III SD Negeri 1 Banda Aceh Pesona Dasar (Jurnal Pendidik. Dasar dan Humaniora) 1(1) 70–81

Khasanah & Isah 2016 Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Strategi Question Answer Relationships (Qar) Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar 4(2) 161-175

D Prihatin 2018 Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menemukan Ide Pokok Pada Paragraf Teks Bacaan Kelas V SD Negeri 4 Gondang Sragen 1-12

Ruslan and S H Wibayanti 2019 Pentingnya Meningkatkan Minat Baca Siswa Pros. Semin. Nas. Pendidik. Progr. Pascasarj. Univ. PGRI PALEMBANG 767–775

A Sholihah and R Y Kurniawan 2016 Analisis Pengaruh Motivasi Belajar Dan Lingkungan Belajar Terhadap Hasil Belajar Progr. Stud. Pendidik. Ekon. Jur. Pendidik. Ekon. Fak. Ekon. UNESA 1–5

A Riswanto and S Aryani 2017 Learning motivation and student achievement : description analysis and relationships both COUNS-EDU Int. J. Couns. Educ. 2(1) 42

E Widiasworo 2015 19 Kiat Sukses Membangkitkan Motivasi Belajar Siswa ( Yogyakarta: Ar-Ruzz Media)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.