Profil keterampilan berpikir kreatif peserta didik dalam pembelajaran ipa kelas v di sekolah dasar

Titis Arum Widiastuti, Idam Ragil Widianto Atmojo, Dwi Yuniasih Saputri

Abstract

This qualitative research was undertaken to describe about profile of students creativity thinking skill in natural science of V.3th grade students in SDN Mangkubumen Lor No. 15 Surakarta. The subject that used in this research were 6 students who selected by using purposive sampling. The methods data collection of this research used tests and interviews. Creativity thinking skill aspects include fluency, flexibility, and originality. The results of this research showes that the profile of creativity thinking skill at SDN Mangkubumen Lor No.15  in the creative criteria. Percentage of the profile of creativity thinking skill of V.3th grade in SDN Mangkubumen Lor No. 15 at 77,59%. This is the percentages for each indikator of creativity thinking skill. The percentage of fluency obtained 83.33%. The indicator of flexibility obtained 77.78%. And in the originality indicator obtained 66.67%. The most dominant indicator is fluency. Creative thinking skills are important for every students, so teachers must be able to develop their creativity thinking skill.

Keywords

creativity, creativity thinking skill, natural science, elementary school.

Full Text:

PDF

References

D Meilani dan A Ummu 2020 Implementasi Pembelajaran Abad 21 terhadap Hasil Belajar IPA Peserta Didik dengan Pengendalian Motivasi Belajar Indonesia Journal Primary Education 4(1) 19-24

R Septikasari dan R N Frasandy 2018 Keterampilan 4C Abad 21 dalam Pembelajaran Pendidikan Dasar Tarbiyah Al-Awlad 8(2) 112–122

S Hadi 2019 TIMSS Indonesia (Trends in International Mathematics And Science Study) Prosiding Seminar Nasional & Call For Papers

A N Muazaroh dan I B G S Abadi 2020 Efektifitas Model Pembelajaran Open Ended Berbantuan Lembar Kerja Siswa Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Jurnal Mimbar PGSD Undiksha 8(3) 372–384

Y N Fauziah, W Sopandi dan M Agustin 2010 Kemampuan Guru SD Dalam Mengembangkan Keterampilan Berpikir Kreatif Pada Pelajaran IPA Jurnal Pendidikan 11(2) 61–77

S C U Munandar 1997 Creativity and education: a study of the relationships between measures of creative thinking and a number of educational variables in Indonesian primary and junior secondary schools

E A Silver 1997 Fostering Creativity through Instruction Rich in Mathematical Problem Solving and Problem Posing ZDM-The International Journal on Mathematics Education 29 75–80

U Sumarmo 2010 Berfikir dan Disposisi Matematik: Apa, Mengapa, dan Bagaimana Dikembangkan pada Peserta Didik (Bandung: FPMIPA UPI)

E P Torrance 1972 Predictive Validity the Torrance Tests of Creative Thinking The Journal of Creative Behavior 6(4) 236–262

T Y E Siswono 2008 Proses Berpikir Kreatif Siswa dalam Memecahkan dan Mengajukan Masalah Matematika Jurnal Ilmu Pendidikan 15(1) 60–68

E E Wahyudi, N S Aminah dan Sukarmin 2017 Pembelajaran Optika Geometri Melalui Problem Based Learning (PBL) Ditinjau Dari Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMA Kelas X Tahun 2014/2015 Seminar Nasional Pendidikan Matematika (SNAPTIKA) 6(3) 49–60

Suwarti 2020 Meningkatkan Kompetensi Guru Menyusun dan Menerapkan RPP Kurikulum 2013 dalam Pelaksanaan Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik Teknik Tagihan di Sekolah Dasar JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmu Pendidikan 6(2) 52–56

S W Tumurun, D Gusrayani dan A K Jayadinata 2016 Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa pada Materi Sifat-Sifat Cahaya Jurnal Pena Ilmiah 1(1) 101–110

F N Kumala 2016 Pembelajaran IPA Sekolah Dasar (Malang: Ediide Infografika)

A R Aziza 2019 Penerapan Model Pembelajaran Open Ended Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Pada Materi Pengukuran Sudut Didaktika Dwija Indria 7(6)

A E Saputri 2020 Keterampilan Proses Sains dan Sikap Ilmiah Mahasiswa PGSD Dalam Belajar Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) DWIJA CENDEKIA 4(1) 35–43

A Desstya 2014 Kedudukan dan aplikasi pendidikan sains di sekolah dasar Profesi Pendidikan Dasar 1(2) 193–200

C Praptiningtyas 2020 Peningkatan Hasil Belajar IPA Materi Perkembangbiakan Hewan dan Tumbuhan Melalui Model Pembelajaran Gallery Walk pada Siswa Sekolah Dasar Jurnal Pendidikan Dasar 8(2) 106–112

A Nurjamilah dan R Marlina 2019 Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa MTs Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Sesiomadika 2(1) 928–937

E P Torrance 1959 Research Notes from Here and There - Current Research on the Nature of Creative Talent Journal of Counseling Psychology 6(4) 309–316

Y Febrianti, Y Djahir dan S Fatimah 2016 Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta didik dengan Memanfaatkan Lingkungan pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA Negeri 6 Palembang Jurnal Profit 3(1) 121–127

D K S Sekar, K Pudjawan dan I G Margunayasa 2015 Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif dalam Pembelajaran IPA pada Siswa Kelas IV di SD Negeri 2 Pemaron Kecamatan Buleleng e-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha 3(1)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.