Hubungan antara motivasi belajar dan disiplin belajar dengan keterampilan berpikir kritis ips materi interaksi manusia dengan lingkungan dan pengaruhnya pada anak didik kelas v.

Nunung Lusiana, Jenny Indriastoeti Siti Poerwanti, Matsuri Matsuri

Abstract

The purpose of this research is to find out the correlation between motivation and learning discipline with critical thinking skills. The respondents of this research are 85 students of 5th grade from three elementary schools in Kranggan district. This research is correlational quantitative research. Data collected by using test techniques for critical thinking skills. As for the motivation and learning discipline, the data is collected by using non-test techniques. The validity of the questionnaire is obtained using content validity. In calculating the final results, it is found that the correlation between independent variable, learning motivation, and the dependent variable, critical thinking skills result in such a low category of 0,372. The effective contribution of learning motivation to critical thinking skills is 11,5% and the relative contribution is 56,3%. Whereas, the correlation between independent variable, learning discipline, and the dependent variable, critical thinking skills, the strength of the correlation is low, which is equal to 0,337. The effective contribution of learning discipline  to critical thinking skills is 8,9% and the relative contribution is 43,6%. The contribution of motivation and learning discipline to critical thinking skills simultaneously is 20.5% through multiple regressions with the results of Sig. F change of 0.000> 0.05

Keywords

learning motivation, learning discipline, critical thinking skills

Full Text:

PDF

References

L. S. Zanthy 2016 Pengaruh Motivasi Belajar Ditinjau Dari Latar Belakang Pilihan Jurusan Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Di Stkip Siliwangi Bandung,” Teorema, vol. 1, no. 1, p. 47.

P. Sulistianingsih 2017 Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Motivasi Belajar terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematika,” JKPM (Jurnal Kaji. Pendidik. Mat., vol. 2, no. 1, p. 129.

Muhammad Fahrizal 2019 Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Team Games Tournament ( TGT ) untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Pembelajaran IPS Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar,” DDI, pp. 29–35.

M. Maryam 2016 Pengaruh Motivasi dalam Pembelajaran,” Lantanida J., vol. 4, no. 2, pp. 88–97.

L. Hartanto 2017 Pengaruh Fasilitas , Motivasi dan Kedisiplinan Terhadap Prestasi Belajar MIPA di SMA Negeri 3 Klaten,” J. Pendidik. Ilm., vol. 6, pp. 37–41.

A. Fauziah, A. Rosnaningsih, and S. Azhar 2017 Hubungan Antara Motivasi Belajar Dengan Minat Belajar Siswa Kelas Iv Sdn Poris Gaga 05 Kota Tangerang,” J. JPSD (Jurnal Pendidik. Sekol. Dasar), vol. 4, no. 1, p. 47.

L. Lomu and S. A. Widodo 2018 Pengaruh motivasi belajar dan disiplin belajar terhadap prestasi belajar matematika siswa,” Pros. Semin. Nas. Pendidik. Mat. Etnomatnesia, vol. 0, no. 0, pp. 745–751.

E. Sukmanasa and E. Sukmanasa 2017 Hubungan Antara Disiplin Belajar Dengan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial,” J. Kreat. J. Kependidikan Dasar, vol. 7, no. 1.

S. Siti Nur Isnaeni 2018 Hubungan Motivasi Belajar Dan Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar PKn,” J. Kreat. J. Kependidikan Dasar, vol. 9, no. 1, pp. 12–20.

Sutaya 2017 Pengaruh Motivasi Belajar , Fasilitas Belajar dan Kedisiplinan Belajar Terhadap Prestasi Belajar MIPA di SMA Negeri 1 Karangdowo,” pp. 57–60.

S. Arikunto 2013 Prosedur Penelitian. Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2013.

Sugiyono 2014 Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

R. I. Oktaviantoro and K. Bektiningsih 2017 Hubungan Motivasi Dan Disiplin Belajar Dengan Hasil Belajar Ips Kelas V,” vol. 6, no. 4, pp. 249–254.

T. P. Anjarani 2016 Pengaruh Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Ips Siswa Kelas V Sdn Gugus dr. Cipto Mangunkusumo Kecamatan Juwana Kabupaten Pati.

M. R. Fauzi 2019 Pengaruh Kemampuan Membaca, Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kedisplinan Belajar Terhadap Kemandirian Belajar Siswa Smpn 3 Perbaungan,” ANSIRU, vol. 3, pp. 20–31.

S. N. E. Resti 2016 Hubungan Motivasi Berprestasi Siswa Dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dengan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial (Ips) Siswa (Penelitian Korelasi pada Siswa Kelas V SDN Polisi 4 Kota Bogor),” J. Chem. Inf. Model., vol. 1, no. 1, pp. 2548–6950.

D. Sanderayanti 2017 Pengaruh Motivasi Berprestasi Dan Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Di Sdn Kota Depok,” J. Pendidik. Dasar, vol. 6, no. 2, p. 222.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.