Peningkatan keterampilan menulis karangan narasi melalui model pembelajaran kooperatif tipe scramble kelas III sekolah dasar

Selfiana Coo, Retno Winarni, Yulianti Yulianti

Abstract

The purpose of this study is to improve writing skills through learning scramble cooperative type  in Grade III stundentsof  Laweyan  Primary School No.54 Surakarta Academic Year 2018/2019. The subject of this research were on classroom include teacher 35 students. The use of data were collected through observation, interview, tes and documention techniquers. The analysis data consist ofcollection data, reduction data, presentation data, and tge canclusions. The results of this study  is indicate that in the  acquisition value of the average narrative  writing essay skills are 56.51 with a 8.57% classical completeness. In the first cycle, the average score increased to 65.47 with a classical  completeness of 48.57%, while in the second cycle the average score was 74.82 with a 88.57% classical completeness. Based on the results of the research obtained, it shows that  learning model scramble cooperative type  can improve the narrative essay writing skills in grade III students of Laweyan No. SD Negeri. 54 Surakarta  Academic Year 2018/2019.

Full Text:

PDF

References

Dalman 2014 Keterampilan Menulis(Jakarta: Rajawali Pers) [2] Rukayah 2013 Pedoman Pelaksanaan Pembelajaran Menulis dengan Pendekatan Whole Language di Sekolah Dasar(Surakarta: UNS Press) [3] Syah 2010 Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru(Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset) [4] Widoyoko 2014 Penilaian Hasil Pembelajaran di Sekolah(Yogyakarta: Pustaka Pelajar) [5] Slamet 2017 Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia(Surakarta: UNS Press) [6] Jauhari 2013 Terampil Mengarang dari Persiapan hingga Presentasi, dari Karangan Ilmiah hingga Sastra(Bandung: Nuansa Cendekia) [7] N N Qoriah, Sadiman, dan I R W Atmojo 2017 Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi Melalui Media Komik dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Siswa Sekolah Dasar J. Didakt. Dwija Indria 1 [8] Isjoni 2014 Cooperative Learning Mengembangkan Kemampuan Berkelompok(Bandung: Alfabeta) [9] Hamdayama 2015 Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter(Bogor: Ghalia Indonesia) [10] Taniredja dkk 2014 Model-Model Pembelajaran Inofatif dan Efektif(Bandung: Alfabeta) [11] Ngalimun 2017 Strategi Pembelajaran(Yogyakarta: Parama Ilmu) [12] Aris Shoimin 2016 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013(Yogyakarta: Ar- Ruzz Media) [13] Huda 2014 Model-Model Pembelajaran dan Pembelajaran(Yogyakarta: Pustaka Pelajar) [14] A Himawati, E S Markamah, dan Hartono 2017 Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis Pantun pada Siswa Sekolah Dasar J. Didakt. Dwija Indria 5 [15] F D F Astuti, Sukarno, dan Soegiyanto 2017 Penerapan Model Pembelajaran Scramble dengan Media Flash Card untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Pantun pada Siswa Sekolah Dasar J. Didakt. Dwija Indria 5 [16] Metta Ariyanto 2017 Peningkatan Hasil Belajar IPA Materi Kenampakan Rupa Bumi Menggunakan Model Scramble J. Univ. Kristen Satya Wacana3(2)136

Refbacks

  • There are currently no refbacks.