Penerapan model pembelajaran inkuiri terbimbing untuk meningkatkan pemahaman konsep keanekaragaman hayati dalam pembelajaran IPAS
Abstract
This study aims to determine the application of the guided inquiry learning model to improve students' understanding of biodiversity concepts in Grade V in Science and Social Studies (IPAS) lessons at Tirtoyoso State Elementary School in Surakarta. This research method used a classroom action research design conducted in two cycles, with each cycle consisting of two meetings. The research subjects were 21 fifth-grade students at Tirtoyoso Surakarta Public Elementary School in the 2024/2025 academic year. Data were collected through observation, documentation, interviews, and tests. This study consisted of four stages: planning, implementation, observation, and reflection. The results showed a significant increase in students' understanding of biodiversity concepts. The average score in cycle 1 increased to 71.19 with a classical mastery level of 61.90%. In cycle 2, the average score increased to 81.19 with a classical mastery level of 85.71%. These results indicate that the guided inquiry learning model is effective in improving students' conceptual understanding because it transforms the learning process into an active and student-centered one, where students are directly involved in the discovery process.
Keywords
References
D. Pristiwanti, B. Badariah, S. Hidayat, and R. S. Dewi, “Pengertian Pendidikan,” J. Pendidik. dan Konseling, vol. 4, no. 6, pp. 7911–7915, 2022, doi: 10.33387/bioedu.v6i2.7305. Y. T. Herlambang, “Pendidikan Kearifan Etnik dalam Mengembangkan Karakter,” EduHumaniora | J. Pendidik. Dasar Kampus Cibiru, vol. 7, no. 1, 2015, doi: 10.17509/eh.v7i1.2789. M. Magdalena, “Penerapan model belajar mind mapping untuk meningkatkan pemahaman konsep kegiatan ekonomi dengan memanfaatkan sumber daya alam kelas empat sekolah dasar.,” Didakt. Dwija Indria, vol. 8, no. 6, pp. 33–38, 2020, doi: 10.20961/ddi.v8i03.40112. R. F. Andini, “Profil Pengembangan Literasi Budaya dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial (IPAS) di Kelas V SD N 2 Drono Tahun Ajaran 2023/2024,” Didakt. Dwija Indria, vol. 13, no. 1, p. 76, 2025, [Online]. Available: https://digilib.uns.ac.id/dokumen/detail/115968/%0Ahttps://digilib.uns.ac.id/dokumen/download/115968/NzUzNDY4/Profil-Pengembangan-Literasi-Budaya-dalam-Pembelajaran-Ilmu-Pengetahuan-Alam-dan-Sosial-IPAS-di-Kelas-V-SD-N-2-Drono-Tahun-Ajaran-20232024-DAFTAR. Kemendikbud, “Capaian Pembelajaran Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial (IPAS) Fase A- Fase C Untuk SD/MI/Program Paket A,” Merdeka Mengajar, pp. 1–19, 2022, [Online]. Available: https://guru.kemdikbud.go.id/kurikulum/referensi-penerapan/capaian-pembelajaran/sd-sma/ilmu-pengetahuan-alam-dan-sosial-ipas/. H. Pakaya et al., “Desain Media Pembelajaran Berbasis Digital Flipbook Pada Mata Pelajaran Geografi Materi Keanekaragaman Hayati,” J. Ris. dan Pengabdi. Interdisip., vol. 2, no. 1, pp. 44–50, 2025, doi: 10.37905/jrpi.v2i1.29889. I. P. G. E. Suryana and I. G. M. Y. Antara, “Pengembangan Teknologi Informasi Geografi sebagai Media Eksplorasi Keanekaragaman Hayati (Biodiversitas) di Indonesia,” J. Sist. Inf. dan Komput. Terap. Indones., vol. 3, no. 4, pp. 46–55, 2021, doi: 10.33173/jsikti.117. I. Yazidah, E. B. Irawan, and I. M. Sulandra, “Pembelajaran berbasis Inkuiri untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir kRitis,” J. Kaji. Pembelajaran Mat., vol. 4, no. 1, pp. 13–19, 2020. A. Nurianto Ramadhani, U. Herniati, and Trimurtini Trimurtini, “Penerapan Model Inquiry Learning Variasi Pembelajaran Sosial Emosional Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Inggris Kelas 2 SDN Srondol Wetan 5 Semarang,” J. Pendidik. Dan Ilmu Sos., vol. 1, no. 4, pp. 29–40, 2023, doi: 10.54066/jupendis.v1i4.861. Gunardi, “Workshop Nasional Penguatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar SHEs: Conference Series 3 (3) (2020) 2288-2294 Inquiry Based Learning dapat Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pelajaran Matematika,” SHEs Conf. Ser., vol. 3(3), no. Inquiry Based Learning dapat Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pelajaran Matematika, pp. 2288–2294, 2020, [Online]. Available: https://jurnal.uns.ac.id/shes. N. Antasari, “Penerapan Model Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Ipa Siswa Kelas V,” J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 2, no. Iii, pp. 1–13, 2017. T. W. Handayani, “IMPROVING THE UNDERSTANDING OF THE SCIENCE CONCEPT USING THE INCREDIBLE INQUIRY LEARNING MODEL IN SD Tut Wuri Handayani SD Negeri 3 Pangkalpinang,” Edutainment J. Ilmu Pendidik. dan Kependidikan, vol. 6, no. 2, pp. 131–153, 2018. R. Junardi and Sunata, “Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa,” Garda Guru J. PPG Unpas, vol. XX, pp. 1–9, 2022. G. D. Anspita, J. Indrastoeti, and S. Poerwanti, “untuk meningkatkan pemahaman konsep dasar pecahan pada peserta didik kelas ii sekolah dasar,” pp. 47–52, 2019. F. Yudhanegara, S. V. Susilo, and Suningrat, “Penerapan Model Inkuiri Terbimbing dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Pada Mata Pelajaran IPS,” J. Cakrawala Pendas, vol. 4, pp. 72–82, 2018. N. & N. Rahma, “Penerapan model inkuiri terbimbing untuk meningkatkan pemahaman konsep IPA siswa kelas V,” J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 2, no. 3, pp. 1–13, 2024, doi: 10.37081/jipdas.v4i3.1786.
Refbacks
- There are currently no refbacks.



