Pengembangan modul pembelajaran matematika berbasis permainan treasure hunt untuk pembelajaran numerasi pada materi pengolahan data kelas IV sekolah dasar

Dimas Sapril Saputra, Karsono Karsono

Abstract

This study aims to develop a Treasure Hunt game-based mathematics learning module for numeracy learning in data processing material for fourth grade elementary school students. This study employs the Research and Development (R&D) method using the ADDIE development model, which consists of the analysis stage, the design stage, the development stage, the implementation stage, and the evaluation stage. The developed module was validated by 2 subject matter experts, 2 media experts, 2 language experts, and 10 education practitioners. The validation results showed that the module received a score of 94.9% from media experts, 90.5% from subject matter experts, 93.1% from language experts, and 93.5% from education practitioners, all of which fall into the highly valid category. Additionally, the results of the practicality test through a limited trial by fourth-grade students at SD Negeri Gading Surakarta showed a percentage of 90.8%, categorizing it as highly practical. Based on these results, the module is deemed highly valid and highly practical, making it suitable for use as supplementary teaching material in numeracy education at elementary schools.

Keywords

Module development, treasure hunt games, numeracy learning, elementary school

References

[1] I. R. Hidayah, T. A. Kusmayadi, and L. Fitriana 2021 Minimum competency assessment (AKM): An effort to photograph numeracy J. Math. Math. Educ 11(1) doi: 10.20961/jmme.v11i1.52742.

[2] A. Juniar, H. Mahfud, M. Matsuri, and A. Surya 2024 Penerapan pendekatan realistic mathematics education (RME) untuk meningkatkan kemampuan numerasi siswa pada materi pecahan kelas V sekolah dasar Didakt. Dwija Indria 12(6) 491–496.

[3] E. K. Yuda and I. Rosmilawati 2023 Literasi numerasi di sekolah dasar berdasarkan indikator PISA 2023: Systematic literature review J. Instr. Dev. Res 4(3) 172–191 doi: 10.53621/jider.v4i3.326.

[4] M. A. K. Putri, D. S. Pambudi, and D. Kurniati 2022 Pengembangan perangkat pembelajaran berbasis lesson study for learning community bernilai budaya using untuk meningkatkan numerasi AKSIOMA J. Progr. Stud. Pendidik. Mat 11(4) 2567–2578 doi: 10.24127/ajpm.v11i4.6164.

[5] T. Mutia, Y. Suharto, A. Sahrina, A. Wahyudi, M. A. R. Atmaja, and R. Aprilia 2025 Efektivitas e-modul interaktif berbasis project based learning terhadap kemampuan berfikir kreatif peserta didik Geodika J. Kaji. Ilmu dan Pendidik. Geogr 9(1) 42–51 doi: 10.29408/geodika.v9i1.28193.

[6] N. W. Wijayanti 2021 Implementasi permainan dalam pembelajaran Matematika di sekolah dasar Cendekiawan 3(1) 59–64 doi: 10.35438/cendekiawan.v3i1.218.

[7] A. M. Kinanty, R. Damariswara, and A. Budianto 2025 Pengembangan modul berbasis permainan bahasa untuk pembelajaran kosa kata kelas I SDN Mojoroto 4 J. Ris. Rumpun Ilmu Pendidik 4(2) 152–160.

[8] R. Aspriyani and A. Suzana 2020 Pengembangan modul matematika berbasis brain based learning menggunakan permainan teka-teki silang pada materi barisan dan deret geometri,” J. Penelit. Pembelajaran Mat 13(1) 47–60.

[9] A. Munawir 2020 Penguasaan konsep arah mata angin dengan metode Treasure Hunt di sekolah dasar Didakt. J. Kependidikan 9(2) 265–272 doi: 10.58230/27454312.36.

[10] F. Hidayat and N. Muhamad 2021 Model ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation) dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam J. Inov. Pendidik. Agama Islam 1(1) 28–37 doi: 10.15575/jipai.v1i1.11042.

[11] A. Rahmawati, C. Chumdari, and K. Karsono 2021 Analisis penggunaan media dalam pembelajaran tematik ditinjau dari teori belajar konstruktivisme di kelas V sekolah dasar Didakt. Dwija Indria 9(1) 70–75.

[12] Daryanto 2013 Penyusunan modul (Bahan ajar untuk persiapan guru dalam mengajar). Yogyakarta: Gava Media. [Online]. Available: https://bintangpusnas.perpusnas.go.id/konten/BK15625/menyusun-modul-bahan-ajar-untuk-persiapan-guru-dalam-mengajar

[13] S. D. Rahayu, A. R. Nasution, and Y. Yulizah 2022 Pengembangan modul pembelajaran matematika berbasis kontekstual dalam meningkatkan literasi numerasi peserta didik kelas V SDN 02 Kepahiang Institut Agama Islam Negeri Curup [Online]. Available: http://e-theses.iaincurup.ac.id/2732/

[14] S. Handayani, J. I. S. Poerwanti, and S. Wahyuningsih 2020 Peningkatan keterampilan sosial pada pembelajaran IPS melalui model teams games tournament (TGT) peserta didik kelas IV sekolah dasar Didakt. Dwija Indria 8(5) 7–12.

[15] D. Murdaya, H. Mahfud, and D. Y. Saputri 2021 Analisis tingkat motivasi belajar PPKN dalam pembelajaran daring materi hubungan simbol dengan makna sila Pancasila pada peserta didik kelas IV Sekolah Dasar Didakt. Dwija Indria 9(1) 42–47.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.