Analisis kemampuan berbicara peserta didik kelas vb dalam pembelajaran bahasa indonesia semester genap di sekolah dasar

Destiana Endika Pratiwi, Septi Yulisetiani

Abstract

This study aims to analyze the speaking ability of grade VB students in learning Indonesian in the even semester at SDN Kemasan 1 Surakarta. Using a qualitative case study approach, the research focuses on three main aspects: students' speaking proficiency, linguistic and non-linguistic influencing factors, and challenges in improving speaking skills. Data were collected through passive observation, structured interviews with teachers and students, and document analysis. The results indicate that most students demonstrate strong mastery of linguistic aspects (intonation, articulation, sentence structure, content accuracy, and vocabulary selection) and non-linguistic aspects (fluency, facial expressions, volume, confidence, and body gestures) in delivering speeches, advertisements, explanatory texts, and rhymes. However, some students face challenges such as nervousness, limited vocabulary, and inconsistent sentence structure. The study emphasizes the importance of structured practice, teacher feedback, and a supportive learning environment to enhance speaking skills. Practical recommendations include interactive learning methods and confidence-building activities. The findings provide guidance for educators in designing strategies to develop students' speaking abilities.

Keywords

students' speaking ability, Indonesian language learning, elementary school

References

[1] E. M. Ratnasari and E. Zubaidah 2019 Pengaruh Penggunaan Buku Cerita Bergambar Terhadap Kemampuan Berbicara Anak Sch. J. Pendidik. dan Kebud. 9(3) 267–275 doi: 10.24246/j.js.2019.v9.i3.p267-275.

[2] N. Nurliani 2019 Kemampuan Berbicara pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SDN 28 Mancani Kecamatan Telluwanua Kota Palopo (Doctoral Diss. Inst. agama Islam Negeri (IAIN Palopo)) 1–23.

[3] K. D. Padmawati, N. W. Arini, and K. Yudiana 2019 Analisis Keterampilan Berbicara Siswa Kelas V pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia J. Lesson Learn. Stud. 2(2) 190–200 doi: 10.23887/jlls.v2i2.18626.

[4] F. Basri, H. Sahib, and Kaharuddin 2023 Peran Guru dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa pada Pembelajaran Bahasa Indonesia J. Innov. Res. Knowl. 2(8) 627–632.

[5] E. Nofrianni, Y. Prahagia, and R. Zunarti 2025 Meningkatkan Keterampilan Berbicara Menggunakan Sistem Therapy Doll (Spidol) pada Peserta Didik Sekolah Dasar J. Muara Pendidik. 10(1) 228–233.

[6] A. T. Putri, J. I. S. Poerwanti, and D. Y. Saputri 2024 Penerapan Model Pembelajaran Active Debate untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas V Sekolah Dasar Didaktika Dwija Indria 13(1) 28–34.

[7] Y. A. A and F. S. Adikara 2025 Analisis Keterampilan Berbicara Peserta Didik Kelas IV SD Negeri 157 Palembang pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia 4(3) 485–493.

[8] N. Anjelina and W. Tarmini 2022 Keterampilan Berbicara Siswa Sekolah Dasar pada Pembelajaran Bahasa Indonesia J. Basicedu 6(4) 7327–7333 doi: 10.31004/basicedu.v6i4.3495.

[9] R. Febrianti and G. Susanto 2023 Kesalahan Berbahasa Lisan Penutur BIPA dalam Kanal YouTube ‘Sarah Johnson MARDIBASA J. Pembelajaran Bhs. dan Sastra Indones. 3(1) 22–35 doi: 10.21274/jpbsi.2023.3.1.22-35.

[10] M. Hadi, Sahuddin, and L. J. Putera 2023 The Correlation Between Students’ Vocabulary Mastery and Their Speaking Ability at Eight-Grade Students of SMPN 1 Pringgabaya Academic Year 2022/2023 J. English Educ. Forum 3(1) 30–37 doi: 10.29303/j.v3i1.454.

[11] G. Kirana, S. Y. Slamet, and T. Budiharto 2021 Studi Hubungan Antara Penguasaan Kosakata dan Sikap Percaya Diri dengan Keterampilan Berbicara Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar JPI Jurnal Pendidikan Indoneia.. J. Ilm. Pendidik. 7(3) 193–198 doi: 10.20961/jpiuns.v7i3.60077.

[12] D. Y. Wabdaron and Y. A. Reba 2020 Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Metode Pembelajaran Berbasis Masalah Siswa Sekolah Dasar Manokwari Papua Barat J. Papeda J. Publ. Pendidik. Dasar 2(1) 27–36 doi: 10.36232/jurnalpendidikandasar.v2i1.412.

[13] F. Hanaris 2023 Peran Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa: Strategi dan Pendekatan yang Efektif J. Kaji. Pendidik. dan Psikol. 1(1) 1–11 doi: 10.61397/jkpp.v1i1.9.

[14] B. Tondang, H. A. Sitorus, I. F. Tambunan, M. P. Saragih, and N. Amirah 2024 Peran Media Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar J. Educ. Res. 4(3) 304–315.

[15] C. Suarsih 2018 Upaya Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa dengan Menerapkan Metode Show and Tell pada Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Penelitian Tindakan Kelas pada Siswa Kelas II di SD Negeri Sumurbarang Kecamatan Cibogo Kabupaten Subang Tahun Pelajaran 2016/2017 J. Penelit. Guru FKIP Univ. Subang 1(1) 5.

[16] D. N. Fadillah, R. Winarni, and J. Daryanto 2023 Analisis Keterampilan Bercerita pada Materi Cerita Rakyat Bahasa Jawa Kelas IV Sekolah Dasar JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia. J. Ilm. Pendidik. 8(2) doi: 10.20961/jpiuns.v8i2.60530.

[17] H. I. Hasanah, I. Maulana, and M. N. Abdurrazaq 2025 Gambaran Praktik Public Speaking Santri Madrasah Aliyah Ma ’ had Al-Zaytun Tahun 2024 J. Dakwah dan Sos. Hum. 6.

[18] D. R. Munir, A. Fajar, and I. Farihatunnisa 2023 Pelatihan Keterampilan Membaca untuk Meningkatkan Kemampuan Kosakata Bahasa Arab di Pengajian Anak-Anak J. Pengabdi. Masy. Pemberdayaan, Inov. dan Perubahan 3 doi: 0.59818/JPMd.

[19] A. T. Rosefine, N. Sundari, and A. Mashudi 2024 Pengembangan Kepercayaan Diri Anak Usia Dini melalui Kegiatan Show and Tell Murhum J. Pendidik. Anak Usia Dini 5(1) 662–676 doi: 10.37985/murhum.v5i1.635.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.