Pengaruh model pembelajaran direct instruction berbantuan media flash card terhadap keterampilan membaca permulaan kelas 1 sdn se-kecamatan panjatan
Abstract
This study aims to determine the effect of applying the Direct Instruction learning model assisted by flash card media on the beginning reading skills of first-grade students at public elementary schools (SDN) in the Panjatan District during the 2024/2025 academic year. The research design used is a quasi-experimental design with a Nonequivalent Control Group Design. The research sample consisted of 69 first-grade students from SDN in the Panjatan District. The data collection technique employed a performance-based test. Preliminary data analysis included normality testing, homogeneity testing, and balance testing. The results of the independent sample t-test showed a significance level of Sig.<0.05, namely (0.000 < 0.05), indicating that H₀ is rejected and H₁ is accepted. The conclusion of this study is that the Direct Instruction learning model assisted by flash card media has a significant effect on improving the beginning reading skills of first-grade students at SDN in the Panjatan District during the 2024/2025 academic year.
Keywords
References
[1] Prawiyogi, A. G., Sa’diah, T. L., Safarandes, A., and Nurjanah, Q. 2022. Pengaruh Metode Suku Kata terhadap Keterampilan Membaca Permulaan. J. Basicedu, vol. 6, no. 5, pp. 9223–9229.
[2] Prasetyaningsih, R., Poerwanti, J. I. S., and Sularmi, S. 2022. Analisis keterampilan membaca dan menulis permulaan pada siswa kelas 1 sekolah dasar. Didakt. Dwija Indria, vol. 10, no. 1, pp. 48–53.
[3] Jamaludin, U., Setiawan, S., Oktadri Yanti Putri, D., Mutia Yunita, S., and Afrizal, M. 2023. Analisis Kesulitan Siswa Dalam Membaca Permulaan Di Kelas 1 Sekolah Dasar. Didakt. J. Ilm. PGSD STKIP Subang, vol. 9, no. 2, pp. 3164–3170.
[4] Hadiana, L. H., Hadad, S. M., and Marlina, I. 2018. Penggunaan Media Big Book untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Kalimat Sederhana. J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 4, no. 2, pp. 212–242.
[5] Yunita, C., Sudjoko, S., and Ulfa, M. 2021. Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Menggunakan Metode Kata Lembaga dengan Bantuan Media Flashcard. Pros. Semin. Nas. Pendidik. STKIP Kusuma Negara III SEMNARA, pp. 192–199.
[6] Fitria, N., Anggara, F. S., and Randy, I. R. 2025. Pemanfaatan Media Pembelajaran Kreatif dalam Usaha Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. J. Ilm. Penelit. Mhs., vol. 3, no. 1, pp. 331–345.
[7] Pradana, F. A. P. 2020. Pengaruh Budaya Literasi Sekolah Melalui Pemanfaatan Sudut Baca Terhadap Minat Membaca Siswa Di Sekolah Dasar. J. Pendidik. dan Konseling, vol. 2, no. 1, pp. 81–85.
[8] Wildaniaty, I. D. 2024. Implementasi Gerakan Literasi Sekolah dalam Membentuk Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Kelas I SD. Didakt. Dwija Indria, vol. 8, no. 4, pp. 2620–2629.
[9] Saputro, K. A., Sari, C. K., and Winarsi, S. 2021. Peningkatan Keterampilan Membaca Dengan Menggunakan Media Audio Visual Di Sekolah Dasar. Edukatif J. Ilmu Pendidik., vol. 3, no. 5, pp. 1910–1917.
[10] Yulianti, E., and Rachman, A. 2022. Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf pada Anak Kelompok B Menggunakan Model Talking Stick dengan Media Flashcard. J. Inovasi, Kreat. Anak Usia Dini, vol. 2, no. 3, pp. 1–9.
[11] Amini, A. N., and Slamet, S. Y. 2024. Penerapan model pembelajaran direct instruction untuk meningkatkan keterampilan menulis deskripsi peserta didik kelas IV SD. Didakt. Dwija Indria, vol. 12, no. 5, pp. 334-340.
[12] Zega, C., Telaumbanua, A., and Zebua, Y. 2022. Penerapan Model Pembelajaran Direct Instruction Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. J. Ilmiah Pendidikan, vol. 1, no. 1, pp. 102–108.
[13] Umami, N., and Dafit, F. 2024. Pengaruh Media Kartu Kata terhadap Kemampuan Membaca Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. J. Kependidikan, vol. 13, no. 1, pp. 779–790.
[14] Adawiah, S., Warda, A. R., and Haswar, N. 2024. Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan dalam Pembelajaran Model Direct Instruction melalui Media Kartu Bergambar Siswa Kelas 1 SDN 50 Bulu Datu. J. Ilm. Pendidikan, vol. 4, no. 2, pp. 213–225.
[15] Mau, P., Dony, T., Indarti, T., and Subrata, H. 2022. Pengembangan Media Kartu Huruf untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan pada Siswa Sekolah Dasar. J. Ilm. Pendidikan Dasar, vol. 6, no. 5, pp. 8992–9006.
[16] Anggraeni, S. W., Prihamdani, D., and Julianisa, D. D. 2019. Pengaruh Media Kartu Kata Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I Sekolah Dasar. J. Basicedu, vol. 3, no. 2, pp. 478–486.Refbacks
- There are currently no refbacks.