Penerapan model direct instruction untuk meningkatkan kemampuan berpidato peserta didik kelas VI sekolah dasar

Aqila Zain Abidah, Matsuri Matsuri

Abstract

This study aimed to improve the speech-delivery skills of sixth-grade students at SDN 01 Seloromo through the Direct Instruction model. The study was conducted as Classroom Action Research (CAR) over three cycles using the Kemmis and McTaggart model. Each cycle followed five stages: orientation, presentation, structured practice, guided practice, and independent practice. Data were collected through observation, interviews, and performance assessments based on pronunciation, intonation, volume, fluency, and body gestures. Initially, only 33.33% of students met the Minimum Mastery Criteria (KKTP). After implementing the model, student mastery improved to 71.42% in Cycle I, 85.71% in Cycle II, and 90.47% in Cycle III. Teacher activity also increased from 78.33% to 95%, and student engagement rose from 58.33% to 75%. The use of media such as intonation symbols and expression boards helped enhance student performance. The findings suggest that Direct Instruction effectively improves speech skills and can be a useful strategy for teaching public speaking in elementary schools.

Keywords

Direct Instruction, kemampuan berpidato, dan pembelajaran SD

References

Kusyairi, Ad, F. F., & Ummah, H. (2024). Menumbuhkan Keterampilan Berbicara dalam Pembelajaran Bahasa di Sekolah. Demagogi Journal of Social Sciences, Economics and Education, 2(4), 239–251. [2] Magdalena, I., Safitri, D., & Adinda, A. P. (2021). Analisis Keterampilan Berbicara Siswa Kelas 3 Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Mi. Roudhotul Jannah Kota Tangerang. Pandawa: Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 3(2), 386–395. [3] Causarina, P. V., & Ahmadi, F. (2024). Analysis of Speaking Skills in Speech of Grade VI Students: A Case Study of Pedurungan Kidul 02 Semarang Elementary School. Jurnal Prima Edukasia, 12(1), 111–119. [4] Nurkamsiyah, N. (2021). Upaya Meningkatkan Keterampilan Berpidato dengan Metode Modeling The Way Secara Online di Kelas VI SDN Rembang 1 Kota Blitar. IJOIS: Indonesian Journal of Islamic Studies, 2(2), 357–372. [5] Viora, D., Surya, Y. F., & Marta, R. (2023). Metode Berpidato yang Efektif. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(2), 5963–5968. [6] Alvino, A. T. (2021). Retorika dakwah KH Syukron Djazilan pada pengajian rutin masjid Rahmat Kembang Kuning Surabaya. Jurnal Ilmu Dakwah, 41(1), 73–84. [7] Asdarina, I. H. (2021). Peningkatan Keterampilan Pidato dengan Menggunakan Metode Role Playing Pada Kelas X IPS B MA MII Al-Hikmah Cidangiang. STKIP Mutiara Banten, 7(1), 42–45. [8] Suryaningrum, S. (2024). Analisis Faktor-Faktor Pengaruh Keterampilan Berbicara dan Aspek Pendukungnya pada Siswa Kelas Tinggi di SDN 7 Dobo Kabupaten Kepulauan Aru: Studi Kasus di Pulau-Pulau Kecil Perbatasan. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(1), 202–214. [9] Arifin, A. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Pengajaran Langsung untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran PJOK Materi Gerak Spesifik Permainan Bola Basket di Kelas VII-G Semester 1 SMPN 1 Bolo Tahun Pelajaran 2022/2023. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 3(1), 69–82. [10] G H, M., Syahrul, M., & Adminira, Z. (2024). Literature Review: Dampak Model Pembelajaran Langsung dalam Pembelajaran Biologi. Biology and Biology Education Journal, 1(1), 31–37. [11] Muslimin, R. R., Usman, S., & Rama, B. (2024). Strategi Pembelajaran Langsung (Konvensional). Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(3), 468–474. [12] Budiman, A., Samani, M., Rusijono, R., Setyawan, W. H., & Nurdyansyah, N. (2020). The Development of Direct-Contextual Learning: A New Model on Higher Education. International Journal of Higher Education, 10(2), 15. [13] Suryadi, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Langsung (Direct Instruction) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Kimia Materi Minyak Bumi di Kelas X MIA-3 Semester I SMAN 1 Sanggar Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 2(1), 44–55. [14] Fitri, L. J. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Inonesia Menggunakan Model Direct Instruction Berbasis Kelompok Dengan Media Audiovisual Siswa Kelas V SDN 004 Bonai. Indonesian Journal of Innovation Science and …, 1(1), 403–410. [15] Dari, C. W., Tatalia, R. G., & Rusli, S. M. (2023). Pengaruh Penggunaan Model Direct Instruction Terhadap Kemampuan Menulis Teks Cerita Fantasi Siswa Kelas VII SMP N 9 Padang. ALINEA : Jurnal Bahasa, Sastra Dan Pengajarannya, 3(1), 25–33. [16] Prayoga, I. M. A. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Direct Instruction Berbantu Media Youtube Sebagai Upaya untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia pada Materi Karya Ilmiah Siswa Kelas XI Mipa 4 Semester II SMA Negeri 3 Denpasar Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Nalar : Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(2), 178–188. [17] Arikunto, S., Suhardjono., & Supardi. (2019). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.