Pengaruh model STAD dan media papan pintar terhadap hasil belajar peserta didik kelas III sekolah dasar

Asyrof Dzakwan Rois, Fadhil Purnama Adi

Abstract

This research investigates the influence of integrating the Student Teams Achievement Division (STAD) cooperative learning model with smart board media on the learning outcomes of third-grade students in Pancasila Education at SDN Tempel, Surakarta. Employing a quasi-experimental approach, the study involved both an experimental group and a control group. Data were collected using objective multiple-choice tests administered before and after the intervention. Findings revealed a significant improvement in the average learning outcomes of students who were taught using the STAD model supported by smart board technology compared to those in the control group (0.001 < 0.05). The experimental class demonstrated greater engagement, participation, and understanding of the subject matter. These results suggest that the implementation of STAD combined with smart board media is an effective strategy for enhancing student performance in Pancasila Education. Therefore, the integration of cooperative learning with digital media is recommended to improve cognitive learning outcomes and foster collaborative learning environments in elementary education settings.

Keywords

STAD model, smart board media, academic achievement, Pancasila Education

References

S. Wasis, “Pentingnya Penerapan Merdeka Belajar Pada Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD),” Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, vol. 9, no. 2, pp. 36–41, 2022.

M. I. Kurniawan, “Mendidik Untuk Membentuk Karakter Siswa Sekolah Dasar : Studi Analisis Tugas Guru Dalam Mendidik Siswa Berkarakter Pribadi yang Baik,” Journal Pedagogia, vol. 4, no. 2, pp. 121–126, 2015.

T. Efendy, “Konsep Sistem Among dalam Pendidikan Menurut Ki Hadjar Dewa,” Jurnal Multidisiplin, vol. 2, no. 6, pp. 1231–1242, 2023, [Online]. Available: https://jmi.rivierapublishing.id/index.php/rp

A. Rahmawati et al., “Pengaruh model pembelajaran RADEC terhadap hasil belajar pendidikan pancasila peserta didik kelas IV SD,” Didaktika Dwija Indria, vol. 13, no. 3, 2025.

Muh. Judrah, A. Arjum, Haeruddin, and Mustabsyirah, “Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membangun Karakter Peserta Didik Upaya Penguatan Moral,” Journal of Instructional and Development Researches, vol. 4, no. 1, pp. 25–37, Feb. 2024, doi: 10.53621/jider.v4i1.282.

Numayani, “Penggunaan Model Pembelajaran Word Square Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Kelas V SD Negeri 054938 Kab. Langkat,” School Education Journal, vol. 8, no. 1, pp. 35–47, 2018.

S. Mahdalena and M. Sain, “Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas VA Siswa Sekolah Negeri 010 Sungai Beringin,” Jurnal Pendidikan, vol. 1, no. 1, pp. 118–137, 2020.

S. O. Lestari and H. Kurnia, “Peran Pendidikan Pancasila dalam pembentukan karakter,” Jurnal Citizenship: Media Publikasi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, vol. 5, no. 1, p. 25, Feb. 2022, doi: 10.12928/citizenship.v5i2.23179.

I. Hapsari, H. Mahfud, and R. Ardiansyah, “Implementasi pembelajaran daring pendidikan pancasila dan kewarganegaraan di sekolah dasar,” Didaktika Dwija Indria, vol. 10, no. 6, 2022.

N. Wibisono, “Integrasi Nilai Karakter Pada Film Kartun Nussa Dalam Kurikulum Pendidikan Pancasila Fase A,” Jurnal PGSD, vol. 11, no. 4, pp. 880–890, 2023.

I. Nursyamsiyah, P. K. N. Setiabudi, and N. I. Wahyuni, “Pengaruh Media Video Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Siswa Kelas V Sekolah Dasar,” Jurnal Ilmiah Multidisipline, vol. 1, no. 11, 2023, doi: 10.5281/zenodo.10358380.

I. Pramitasari, “Media Papan Pintar Pancasila sebagai Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas II SD Negeri 2 Payaman Nganjuk,” PTK: Jurnal Tindakan Kelas, vol. 2, no. 1, pp. 68–76, Feb. 2021, doi: 10.53624/ptk.v2i1.47.

N. Septianti and R. Afiani, “Pentingnya Memahami Karakteristik Siswa Sekolah Dasar di SDN Cikokol 2,” Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, vol. 2, no. 1, pp. 7–17, 2020, [Online]. Available: https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/assabiqun

I. P. Suarbawa, “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievement Division) Untuk Meningkatkan Hasil,” Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, vol. 2, no. 1, pp. 57–64, 2019.

N. P. M. Artiwi and I. I. W. Suwatra, “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievement Divisions) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA,” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia, vol. 9, no. 3, pp. 104–111, 2019, [Online]. Available: http://ejournal-pasca.undiksha.ac.id/index.php/jurnal_ipa/index

M. Bayu Aji and P. Guru Sekolah Dasar, “Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe stad dipadukan dengan snowball throwing untuk meningkatkan keterampilan sosial pada siswa kelas v sekolah dasar,” Didaktika Dwija Indria, vol. 1, no. 7, 2019.

S. E. Br Depari, S. Mahulae, R. Sipayung, and P. J. Silaban, “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD,” JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), vol. 6, no. 4, pp. 1106–1112, Jul. 2022, doi: 10.33578/pjr.v6i4.8461.

G. T. Widiana and N. F. H. Sa’diyah, “Pengembangan Media Papan Pancasila Pintar (PAPANTAR) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar PPKn Siswa Madrasah Ibtidaiyah,” Jurnal Pendidikan Dasar Islam, vol. 5, no. 2, pp. 105–132, 2023, [Online]. Available: https://media.neliti.com/media/publications/.pdf,

S. R. Jannah, P. D. Ardianti, D. Ahliyanto, R. N. Aminah, S. R. Al-Adawiyah, and U. K. Izah, “Pengaruh Media Papan Pintar Terhadap Hasil Belajar Pelajaran Pancasila Siswa Kelas I SD Negeri Bajardowo 2,” Jurnal Multidisiplin Ilmu Akademik, vol. 1, no. 6, pp. 375–381, 2024.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.