Evaluasi efektivitas kurikulum merdeka dalam meningkatkan karakter dan kompetensi siswa di sekolah dasar

Nurul Fatimah, Adika Agil Firdaus, Dewi Fitri Yanti, Mohamad Teguh Baktiar, Natasya Zulfa, Putri Fasya Naziha, Zakia Valerina, Afridha Laily Alindra

Abstract

This article aims to examine the effectiveness of implementing Merdeka Curriculum in improving student character at SDN 6 Nagrikaler. This research uses a descriptive qualitative method conducted through observation, interviews with the principal, and documentation analysis. Data were collected through observation, interviews with the principal, and documentation. The results showed that the implementation of Merdeka Curriculum significantly improved students' character in the aspects of responsibility, honesty, tolerance, confidence, caring, cooperation, discipline, independence, and integrity. The student-centered and project-based learning approach plays an important role in internalizing the values of the Pancasila Student Profile. Although there are still challenges in synchronizing the environment, the research concludes that Merdeka Curriculum is effective in shaping students' holistic character, with recommendations for developing relevant and collaborative learning strategies.

Keywords

effectiveness, curriculum merdeka, student competency, student character, elementary school

Full Text:

PDF

References

Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Makassar: CV. Syakir Media Press. Anggraini, A. A., & Saputra, E. R. (2023). Implementasi Pengembangan Infografis Terintegrasi sebagai Media dan Suplemen Pembelajaran Bahasa Inggris di Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(2), 617-638. Azharudin, M. A & Azhari, S. (2024). Analisis Nilai Karakter Siswa pada Kegiatan P5 Kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan. 7 (5), 5033 - 5039. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i5 Cahya, A. I., Hartati, I., Indriyani, T. S., & Jenu, J. (2025). Membangun Karakter Siswa Melalui Integrasi Filsafat Ilmu Dalam Kurikulum Merdeka: Studi Kasus di Sekolah Dasar. Jurnal Wahana Pendidikan, 12(1), 217-228. doi : http://dx.doi.org/10.25157/jwp.v12i1.16616 Dharma, I. M. A., Arnyana, I. B. P., Dantes, N., & Sudewiputri, M. P. (2024). Kebijakan Implementasi Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 11(3), 626-636. Dewi, L. et al. (2021). Penanaman Sikap Toleransi Antar Umat Beragama di Sekolah. Jurnal Pendidikan Tambusai. 5(3), 8060-8064. Hanipah, S. (2023). Analisis Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Memfasilitasi Pembelajaran Abad Ke-21 Pada Siswa Menengah Atas. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia (JUBPI), 1(2), 264-275. Harahap, N. F., Pangaribuan, M., Faisal, M. H., Marbun, T., & Ivanna, J. (2023). Peran Pembelajaran IPS Dalam Pembentukan Karakter Siswa SMP 35 Medan. Ability: Journal of Education and Social Analysis, 157-166. Humaeroh, S., & Dewi, D. A. (2021). Peran Pendidikan Kewarganegaraan di Era Globalisasi Dalam Pembentukan Karakter Siswa. Journal on Education, 3(3), 216–222. Istianah, A., Maftuh, B., & Malihah, E. (2023). Konsep Sekolah Damai: Harmonisasi Profil Pelajar Pancasila Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Education and Development, 11(3), 333-342. doi : https://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/5048 Marheni, E., Supriyanto, T., & Junaedi, A. (2023). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Penggerak SD Negeri Randugunting 6 Kota Tegal. Journal of Elementary Education, 5(2), 48-59. Muliyani, N. M., Anta, I. M., & Sudarsana, W. (2024). ANALISIS STRATEGI GURU DALAM PENERAPAN P5 PADA KURIKULUM MERDEKA UNTUK MEMBENTUK KARAKTER PESERTA DIDIK DI SD INPRES 3 TALISE. JATMIKA : Journal Education and Learning of Elementary School, 2(1), 29-43. https://doi.org/10.36417/jels.v2i1.675 Muttaqin, M. F. (2024). INTERNALISASI KARAKTER MANDIRI SISWA MELALUI EKTRAKULIKULER MEMANAH DI SD DAARUL QURAN INTERNASIONAL. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 560-569. doi : https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/17301 Purnomo, A., et al. (2022). Model proyek interdisipliner berbasis kearifan lokal dalam Kurikulum Merdeka untuk meningkatkan keterampilan abad 21. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 8(2), 189-200. https://doi.org/10.21831/jipi.v8i2.51876 Putikadyanto, A. P. A., Amin, M. B., & Wachidah, L. R. (2024). Mewujudkan Sekolah Ramah Anak: Implementasi Disiplin Positif dalam Kurikulum Merdeka. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 106-116. doi : https://ejournal.iainmadura.ac.id/index.php/kiddo/article/view/12766 Romdona, S. et al (2025). TEKNIK PENGUMPULAN DATA: OBSERVASI, WAWANCARA DAN KUESIONER. Jurnal Ilmu Sosial Ekonomi da Politik. 3 (1), 39-47. https://doi.org/10.61787/taceee75 Silvina, et al. (2022). Inovasi Perangkat Layanan Bimbingan Klasikal untuk Meningkatkan Sikap Jujur Pada Siswa. Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia. 7(1), 1-12. doi: Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia Thana, P. M., & Hanipah, S. (2023). Kurikulum Merdeka: Transformasi Pendidikan SD Untuk Menghadapi Tantangan Abad ke-21. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 4, 281-288 Tunas, O, K. Pangkey, H, D, R. (2024). Kurikulum Merdeka: Meningkatkan Kualitas Pembelajaran dengan Kebebasan dan Fleksibilitas. Journal on Education, 6(4), 22031-22040. Veronika, F., Khosiyono, B. H. C., Cahyani, B. H., & Nisa, A. F. (2023). Evaluasi Efektivitas Penanaman Karakter Melalui Proyek P5 Di SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 4098-4109. Wani, A. S., Yasmin, F. A., Rizky, S., Syafira, S., & Siregar, D. Y. (2024). Penggunaan Teknik Observasi Fisik dan Observasi Intelektual Untuk Memahami Karakteristik Siswa di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 3737–374. https://doi.org/10.31004/jptam.v8i1.12974

Refbacks

  • There are currently no refbacks.