Strategi Pendidik dalam Menangani Kesulitan Belajar pada Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar

Fariha Nadhira Lutfia, Fany Riyanawati, Friseza Nayla Zahra, Tamara Noviani Suchi, Zacky Wiryawan Atmaja, Primanita Sholihah Rosmana

Abstract

This study aims to identify and analyze several strategies that can be applied by educators in overcoming students' learning difficulties in class IV at one of Purwakarta’s elementary schools. The background of this research is based on the challenges that exist for educators in dealing with the diverse characteristics and abilities of students in regular classes. The method used is qualitative. The results showed that students experienced various learning difficulties such as lack of concentration, difficulty understanding the material, and low interest and motivation to learn. To overcome this, educators apply various strategies that can build a more positive learning environment and increase the participation and achievement of student learning outcomes.

Keywords

Strategies, Learning Difficulties, Special Needs Children, Teachers, Elementary School

Full Text:

PDF

References

M. Azzahra, M. A. Alghifari, M. A. Munadi, and I. Hanafi, “MENINGKATKAN LITERASI DIGITAL SISWA UNTUK,” vol. 3, no. 2, 2024. [2] R. D. Susanti, “Strategi Guru Kelas Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Akademik Siswa Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar,” KONSELING EDUKASI "Journal Guid. Couns., vol. 2, no. 1, pp. 139–154, 2018, doi: 10.21043/konseling.v2i2.4470. [3] F. Chan, I. S. Pamela, I. S. Sinaga, Mesariani, R. Oktarina, and M. Julianti, “Strategi Guru Dalam Mengatasi Teacher Strategies in Overcoming,” AULADUNA J. Pendidik. Dasar Islam, vol. 6, no. 2, pp. 173–182, 2019. [4] R. Safrudin, Zulfamanna, M. Kustati, and N. Sepriyanti, “Penelitian Kualitatif,” J. Soc. Sci. Res., vol. 3, no. 2, pp. 1–15, 2023. [5] R. I. Taqiya, N. M. Shaumi, N. Fiza, A. Zenyta, M. Annisa, and A. Suryandar, “Efektivitas Model Project-Based Pembelajaran Biologi Learning dalam,” vol. 13, no. 2, pp. 168–173, 2024, doi: 10.20961/inkuiri.v13i2.82038. [6] Riinawati, “Belajar Peserta Didik Pada Masa Pandemi Covid-19,” Berajah J., vol. 1, p. 27, 2021. [7] L. Masturoh et al., “Analisis Penyebab Kurang Konsentrasi Belajar Anak Dalam Pelajaran Bahasa Indonesia Dengan Menggunakan Media Buku Cerita,” J. Kependidikan, vol. 8, no. 1, pp. 104–113, 2023. [8] M. Rusdi, M. I. Tamrin, and R. Yulia, “Faktor Penyebab Kurangnya Konsentrasi Belajar Siswa di Tengah Pembelajaran pada Mata Pelajaran Fikih di MTsS Madinatul Munawwarah Bukittinggi,” J. Glob. Multidiscip., vol. 1, no. 6, pp. 634–639, 2023. [9] I. Sintiya Safitri, S. Noviyanti, F. Chan, K. Malika Nurluthvia, and A. Patoman Simatupang, “Analisis Kesulitan Siswa dalam Pembelajaran IPS Muatan IPAS di Sekolah Dasar,” Ainara J. (Jurnal Penelit. dan PKM Bid. Ilmu Pendidikan), vol. 5, no. 1, pp. 77–81, 2024, doi: 10.54371/ainj.v5i1.331. [10] E. Suryani, A. Amir, N. Nurfathurrahmah, N. Azmin, and H. Hartati, “Identifkasi Kesulitan Belajar Siswa Kelas Viii Smpn 3 Kota Bima Materi Keanekaragaman Makhluk Hidup Tahun Pelajaran 2020/2021,” J. Pendidik. Ilmu Pengetah. Alam, vol. 2, no. 01, pp. 23–27, 2021, doi: 10.56842/jp-ipa.v2i01.57. [11] G. Tambunsaribu and Y. Galingging, “Masalah Yang Dihadapi Pelajar Bahasa Inggris Dalam Memahami Pelajaran Bahasa Inggris,” Dialekt. J. Bahasa, Sastra, dan Budaya, vol. 8, pp. 30–41, 2021. [12] N. Hamidah and S. Q. Ain, “Faktor-Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Matematika Pada Siswa,” Scaffolding J. Pendidik. Islam dan Multikulturalisme, vol. 4, no. 1, pp. 321–332, 2022. [13] S. Alfiah, S. Istiyati, and H. Mulyono, “Analisis penyebab rendahnya motivasi belajar dalam pembelajaran ips peserta didik kelas V sekolah dasar,” Didakt. Dwija Indria, vol. 9, no. 5, pp. 1–5, 2021, doi: 10.20961/ddi.v9i5.49328. [14] M. Rismawati and E. Khairiati, “Analisis Faktor yang Mempengaruhi Rendahnya Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika,” J-PiMat J. Pendidik. Mat., vol. 2, no. 2, pp. 203–212, 2020, doi: 10.31932/j-pimat.v3i1.1129. [15] A. L. Edu, M. Saiman, and I. Nasar, “Guru dan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar,” J. Literasi Pendidik. Dasar, vol. 2, no. 2, pp. 26–30, 2021. [16] H. M. Z. W. Widad et al., “Bimbingan Belajar Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar di Desa Batukuwung,” Bantenese J. Pengabdi. Masy., vol. 4, no. 1, pp. 20–34, 2022, doi: 10.30656/ps2pm.v4i1.4484. [17] A. Prayogi, N. H. M. Sari, and L. F. Sari, “Persepsi Siswa Bimbingan Belajar Luar Sekolah Terhadap MinatMelanjutkan Pendidikan Tinggi di Perguruan Tinggi Keagamaan IslamNegeri (Studi Terhadap Siswa Bimbingan Belajar di Kota Pekalongan),” Pros. Semin. Nas. Pendidik., vol. 1, no. 1, pp. 348–268, 2023, [Online]. Available: https://fkip.peradaban.ac.id/sendik-2023/ [18] A. I. Fadhlurrahman, L. H. Affandi, and N. Nurhasanah, “Hubungan Pengelolaan Kelas dengan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SDN Gugus I Moyo Hilir Tahun Ajaran 2021/2022,” J. Ilm. Profesi Pendidik., vol. 7, no. 3, pp. 1043–1048, 2022, doi: 10.29303/jipp.v7i3.734. [19] R. Yuliana and M. Husni, “Implementasi Manajemen Kelas,” EDU-RILIGIA J. Ilmu Pendidik. Islam dan Keagamaan, vol. 6, no. 4, pp. 372–385, 2023, doi: 10.47006/er.v6i4.13086. [20] S. Rahman, “Pentingnya Motivasi Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar,” Pascasarj. Univ. NEGERI GORONTALO Pros. Semin. Nas. Pendidik. DASAR, pp. 289–299, 2021, doi: 10.59246/alfihris.v2i3.843. [21] H. Mubarok and N. Apriani, “Pelaksanaan Pendekatan Individual Dalam Pembelajaran PAI di SD Negeri 117874 Kotapinang,” TA’DIBAN J. Islam. Educ., vol. 2, no. 1, pp. 37–42, 2022, doi: 10.61456/tjie.v2i1.33. [22] S. Mulyati, S. Nur, and A. Syahid, “Pendekatan Individual dalam Perkembangan Anak Didik,” Al-Liqo J. Pendidik. Islam, vol. 6, no. 2, pp. 159–169, 2021, doi: 10.46963/alliqo.v6i2.399. [23] N. D. Ernamasari, Riyadi, and & S. Wahyuningsih, “Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Matematika melalui Model Pembelajaran Team Games Tournament Siswa Kelas IV SD,” Didakt. Dwija Indria, vol. 12, no. 6, pp. 440–445, 2024. [24] D. E. RimahDani, S. Shaleh, and N. Nurlaeli, “Variasi Metode Dan Media Pembelajaran Dalam Kegiatan Belajar Mengajar,” Al-Madrasah J. Pendidik. Madrasah Ibtidaiyah, vol. 7, no. 1, p. 372, 2023, doi: 10.35931/am.v7i1.1829. [25] Khofifah Indra Sukma and Trisni Handayani, “Pengaruh Penggunaan Media Interaktif Berbasis Wordwall Quiz Terhadap Hasil Belajar Ipa Di Sekolah Dasar,” J. Cakrawala Pendas, vol. 8, no. 4, pp. 1020–1028, 2022, doi: 10.31949/jcp.v8i4.2767. [26] A. Nisa Maghfiroh, Muhammad Ferelian El Hilaly Daksana, and S. Nikhlatus Salma, “Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar,” Griya J. Math. Educ. Appl., vol. 4, no. 1, pp. 55–64, 2024, doi: 10.29303/griya.v4i1.429. [27] Y. Budianti, R. Rikmasari, and D. A. Oktaviani, “Penggunaan Media Powerpoint Interaktif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar,” J. Inov. Pendidik. dan Pembelajaran Sekol. Dasar, vol. 7, no. 1, p. 127, 2023, doi: 10.24036/jippsd.v7i1.120545. [28] A. M. Dian Nur Septiyawati Putri, Fitriah Islamiah, Tyara Andini, “Analisis Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Media Interaktif Terhadap Hasil Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar,” Pendidik. Dasar Dan Sos. Hum., vol. 2, no. 2, p. 367, 2022. [29] F. Zahrah, PEMBELAJARAN SD / MI. 2022. [30] I. Magdalena, H. M. Mayanti, and R. S. Putri, “Evaluasi Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar,” J. Pendidik. dan Sains, vol. 2, no. 3, pp. 269–277, 2020, [Online]. Available: https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang

Refbacks

  • There are currently no refbacks.