Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Media Stamp Game Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika

Nova amelia putri, Frida Destini, Jody Setya Hermawan, Fadhilah Khairani

Abstract

The problem in this study is the low mathematical problem-solving ability of grade IV students at SD Negeri 1 Bumi Mas. This study aims to determine the influence of the discovery learning model assisted by stamp game media on students' mathematical problem-solving skills. The method used is a quasi-experimental method with a non-equivalent control group design research design. The population and sample determination technique of this study used a saturated sampling technique with a sample of 36 students. Data collection techniques with test and non-test techniques are in the form of observation sheets. The hypothesis test used a simple linear regression with the result of Fcalculation > Ftable which was 20.063 > 4.49 and a significance value of 0.000 < 0.05, so that it can be concluded that there is a significant influence of the application of the discovery learning model assisted by media stamp games on students' mathematical problem-solving ability in grade IV mathematics learning SD Negeri 1 Bumi Mas.

Kata kunci: discovery learning, mathematical problem solving, and stamp game

Keywords

Nova_amel.06

Full Text:

PDF

References

Ristanty, D. W., & Pratama, F. W. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Pada Materi Segiempat Berdasarkan Teori Van Hiele. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1648–1658. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i2.1400 [2] Daffa Tasya Pratiwi, & Fitri Alyani. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas V SD Pada Materi Pecahan. Journal for Lesson and Learning Studies, 5(1), 136–142. https://doi.org/10.23887/jlls.v5i1.49100 [3] Latifah, Z. (2021). Meningkatkan Kemampuan Menjumlah Anak Diskalkulia dengan Media Stamp Game. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 5(1), 1–11. https://doi.org/10.24036/jpkk.v5i1.555 [4] Kholil, M., & Zulfiani, S. (2019). Efektivitas Pembelajaran Penemuan Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Materi Barisan dan Deret. Laplace : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 89–98. https://doi.org/10.31537/laplace.v2i2.246 [5] Isnawati, I., Yuliawati, L., & Sukmana, E. (2023). Pengaruh Model Discovery Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa (Penelitian Kuasi Eksperimen pada Siswa SMP Negeri 2 Tanjungkerta Kelas VII Tahun Pelajaran 2021/2022). PI-MATH: Jurnal Pendidikan Matematika Sebelas April, 2(1), 1–9. [6] Sunarto, M.F. dan Amalia, N. (2020). Penggunaan Model Discovery Learning Guna Menciptakan Kemandirian Dan Kreativitas Peserta Didik. Journal GEEJ, 7(2), 94–100. [7] Yulianti, H., Anggraini, A. A., Shofia, G., Salsabila, T. U., Puspitasari, V. A., & Ediyanto, E. (2023). Efektivitas media stamp game terhadap kesulitan belajar matematika pada peserta didik kelas 4 SDN Ketawanggede. International Inclusion Development and Cooperation (IIDEC), 2(1), 113–124. [8] Novianti, R. (2021). Pengaruh Media Stamp Game Dalam Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Diskalkulia. [9] Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta, cv. [10] Rukminingsih, Adnan, G., & Latief, M. A. (2020). Metode Penelitian Pendidikan. Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9). [11] Laela, E., Afrilianto, M., & Senjayawati, E. (2024). MATEMATIS DENGAN MODEL DISCOVERY LEARNING SISWA SMP. 7(4), 625–636. https://doi.org/10.22460/jpmi.v7i4.23733 [12] Nasution, D. H. (2021). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik Mi/Sd Dengan Pembelajaran Discovery Learning. Journal Of Islamic Primary Education, 2014. [13] Duwi Meidha Sari, I., Saifuddin Zuhri, M., & Rini Rubowo, M. (2020). Profil Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika pada Materi SPLTV Ditinjau dari Gaya Kognitif Reflektif dan Impulsif. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika , 2(5), 391–400. [14] Pastika Made I. (2022). Pembelajaran Menyenangkan Untuk Mengatasi Kejenuhan Belajar Peserta Didik. Journal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 12, 371–283. https://doi.org/10.23887/jpbsi.v12i4.64458 [15] Zulkarnaen. (2020). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigasi (GI) Mata Pelajaran PPKn Siswa Kelas VI SD Negeri 34 Ampenan. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 336. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa [16] Denati, N. P., Fitriani, N., & Pertiwi, C. M. (2022). Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas IXE SMP Bhakti Mulya Batujajar. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(5), 1485–1494. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i5.1485-1494 [17] Jamilah, S. M., Sugandi, A. I., & Pertiwi, C. M. (2023). Menyelidiki kesulitan siswa SMP dalam menjawab soal kemampuan pemecahan masalah matematis ditinjau dari level kemampuan siswa. … (Jurnal Pembelajaran …, 6(5), 1931–1940. https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i5.17928 [18] Pamungkas, W. A. D., & Koeswanti, H. D. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Video Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 4(3), 346–354. https://doi.org/10.23887/jippg.v4i3.41223 [19] Julaeha, J., Rosli, R., & Hendrastuti, R. A. (2022). Penerapan Discovery Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Motivasi Belajar Matematika Siswa. Pasundan Journal of Mathematics Education : Jurnal Pendidikan Matematika, 12(Vol 12 No 2), 82–96. https://doi.org/10.23969/pjme.v12i2.6363 [20] Ilfa, M. K., Ardianti, S. D., & Kuryanto, M. S. (2023). Pengaruh Discovery Learning Berbantu Media Audiovisual Terhadap Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Prismatika: Jurnal Pendidikan Dan Riset Matematika, 6(1), 141–152. [21] Nisa, S. D., Febrianti, F. A., Asyari, L., & Mutaqin, E. J. (2024). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING BERBANTUAN MEDIA POP UP BOOK TERHADAP KEMAMPUAN caXra : Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar. 04(02), 124–132. [22] Yohana, N., & Roestika Rini, Z. (2024). Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Macromedia Flash 8 terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Materi Jaring-Jaring Kubus dan Balok Kelas V Sekolah Dasar. Journal on Education, 6(2), 10957–10966. https://doi.org/10.31004/joe.v6i2.4884 [23] Agustina, A., Kesumawati, N., & Dirgantara, M. R. D. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Antara Siswa yang Mendapat Pembelajaran Discovery Learning dan Pembelajaran Inkuiri Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(4), 1225–1231. [24] Mufafidah, N., & Putra, L. V. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan Geoboard Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas IV SD Negeri Gondoriyo. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 10(1), 25–31. https://doi.org/10.30738/trihayu.v10i1.15730 [25] Nasution, A. G. J. (2022). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Peserta Didik Kelas IV MIS Istiqomah Islamic Fullday School KEC. Sunggal Kab. Deli Serdang. XII(1), 65–87. [26] Destini, F., Tarigan, H., Astui, N., Khairani, F., & Amanda, S. (2024). Pengaruh pendekatan open-ended terhadap kemampuan berpikir kreatif peserta didik sekolah dasar. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 8(1), 160. https://doi.org/10.20961/jdc.v8i1.76414 [27] Setya Hermawan, J., Surahman, M., Rini, R., Amaliyah, F., & Fitria Rohmah, M. (2023). Pengaruh Minat Belajar Dan Efikasi Diri Terhadap Hasil Belajar Matematicka Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar, 10(2), 94-105. [28] Khairani, F., Surahman, M., Destini, F., & Utaminingtias, I. W. (2024). Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa. Pengaruh Model Discovery Learning Berbantu E-LKPD Interaktif Miscrosoft Sway Terhadap Peningkatan HOTS Peserta Didik Sekolah Dasar. 10(April), 445–456. [29] Andra, H. M., Koeswanti, H. D., & Radia, E. H. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model Discovery Learning pada Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(1), 25–33. [30] Hartini. (2020). Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Tentang Sifat-Sifat Cahaya Pada Siswa Kelas IV. Workshop Nasional Penguatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar SHEs: Conference Series, 3(3), 1465–1470. https://jurnal.uns.ac.id/shes. [31] Fadila, A., Prihadi, S., Noviani, R., (2024). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas XI IPS 1 SMA NEGERI TULAKAN Kabupaten Pacitan Tahun Pelajaran ( Materi Ketahanan Pangan, Bahan Industri, Potensi Energi Baru Dan Terbarukan di Indonesia) Article History : 230–240.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.