Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Media Stamp Game Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika
Abstract
The problem in this study is the low mathematical problem-solving ability of grade IV students at SD Negeri 1 Bumi Mas. This study aims to determine the influence of the discovery learning model assisted by stamp game media on students' mathematical problem-solving skills. The method used is a quasi-experimental method with a non-equivalent control group design research design. The population and sample determination technique of this study used a saturated sampling technique with a sample of 36 students. Data collection techniques with test and non-test techniques are in the form of observation sheets. The hypothesis test used a simple linear regression with the result of Fcalculation > Ftable which was 20.063 > 4.49 and a significance value of 0.000 < 0.05, so that it can be concluded that there is a significant influence of the application of the discovery learning model assisted by media stamp games on students' mathematical problem-solving ability in grade IV mathematics learning SD Negeri 1 Bumi Mas.
Kata kunci: discovery learning, mathematical problem solving, and stamp gameKeywords
Full Text:
PDFReferences
Ristanty, D. W., & Pratama, F. W. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Pada Materi Segiempat Berdasarkan Teori Van Hiele. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1648–1658. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i2.1400 [2] Daffa Tasya Pratiwi, & Fitri Alyani. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas V SD Pada Materi Pecahan. Journal for Lesson and Learning Studies, 5(1), 136–142. https://doi.org/10.23887/jlls.v5i1.49100 [3] Latifah, Z. (2021). Meningkatkan Kemampuan Menjumlah Anak Diskalkulia dengan Media Stamp Game. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 5(1), 1–11. https://doi.org/10.24036/jpkk.v5i1.555 [4] Kholil, M., & Zulfiani, S. (2019). Efektivitas Pembelajaran Penemuan Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Materi Barisan dan Deret. Laplace : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 89–98. https://doi.org/10.31537/laplace.v2i2.246 [5] Isnawati, I., Yuliawati, L., & Sukmana, E. (2023). Pengaruh Model Discovery Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa (Penelitian Kuasi Eksperimen pada Siswa SMP Negeri 2 Tanjungkerta Kelas VII Tahun Pelajaran 2021/2022). PI-MATH: Jurnal Pendidikan Matematika Sebelas April, 2(1), 1–9. [6] Sunarto, M.F. dan Amalia, N. (2020). Penggunaan Model Discovery Learning Guna Menciptakan Kemandirian Dan Kreativitas Peserta Didik. Journal GEEJ, 7(2), 94–100. [7] Yulianti, H., Anggraini, A. A., Shofia, G., Salsabila, T. U., Puspitasari, V. A., & Ediyanto, E. (2023). Efektivitas media stamp game terhadap kesulitan belajar matematika pada peserta didik kelas 4 SDN Ketawanggede. International Inclusion Development and Cooperation (IIDEC), 2(1), 113–124. [8] Novianti, R. (2021). Pengaruh Media Stamp Game Dalam Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Diskalkulia. [9] Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta, cv. [10] Rukminingsih, Adnan, G., & Latief, M. A. (2020). Metode Penelitian Pendidikan. Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9). [11] Laela, E., Afrilianto, M., & Senjayawati, E. (2024). MATEMATIS DENGAN MODEL DISCOVERY LEARNING SISWA SMP. 7(4), 625–636. https://doi.org/10.22460/jpmi.v7i4.23733 [12] Nasution, D. H. (2021). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik Mi/Sd Dengan Pembelajaran Discovery Learning. Journal Of Islamic Primary Education, 2014. [13] Duwi Meidha Sari, I., Saifuddin Zuhri, M., & Rini Rubowo, M. (2020). Profil Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika pada Materi SPLTV Ditinjau dari Gaya Kognitif Reflektif dan Impulsif. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika , 2(5), 391–400. [14] Pastika Made I. (2022). Pembelajaran Menyenangkan Untuk Mengatasi Kejenuhan Belajar Peserta Didik. Journal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 12, 371–283. https://doi.org/10.23887/jpbsi.v12i4.64458 [15] Zulkarnaen. (2020). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigasi (GI) Mata Pelajaran PPKn Siswa Kelas VI SD Negeri 34 Ampenan. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 336. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa [16] Denati, N. P., Fitriani, N., & Pertiwi, C. M. (2022). Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas IXE SMP Bhakti Mulya Batujajar. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(5), 1485–1494. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i5.1485-1494 [17] Jamilah, S. M., Sugandi, A. I., & Pertiwi, C. M. (2023). Menyelidiki kesulitan siswa SMP dalam menjawab soal kemampuan pemecahan masalah matematis ditinjau dari level kemampuan siswa. … (Jurnal Pembelajaran …, 6(5), 1931–1940. https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i5.17928 [18] Pamungkas, W. A. D., & Koeswanti, H. D. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Video Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 4(3), 346–354. https://doi.org/10.23887/jippg.v4i3.41223 [19] Julaeha, J., Rosli, R., & Hendrastuti, R. A. (2022). Penerapan Discovery Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Motivasi Belajar Matematika Siswa. Pasundan Journal of Mathematics Education : Jurnal Pendidikan Matematika, 12(Vol 12 No 2), 82–96. https://doi.org/10.23969/pjme.v12i2.6363 [20] Ilfa, M. K., Ardianti, S. D., & Kuryanto, M. S. (2023). Pengaruh Discovery Learning Berbantu Media Audiovisual Terhadap Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Prismatika: Jurnal Pendidikan Dan Riset Matematika, 6(1), 141–152. [21] Nisa, S. D., Febrianti, F. A., Asyari, L., & Mutaqin, E. J. (2024). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING BERBANTUAN MEDIA POP UP BOOK TERHADAP KEMAMPUAN caXra : Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar. 04(02), 124–132. [22] Yohana, N., & Roestika Rini, Z. (2024). Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Macromedia Flash 8 terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Materi Jaring-Jaring Kubus dan Balok Kelas V Sekolah Dasar. Journal on Education, 6(2), 10957–10966. https://doi.org/10.31004/joe.v6i2.4884 [23] Agustina, A., Kesumawati, N., & Dirgantara, M. R. D. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Antara Siswa yang Mendapat Pembelajaran Discovery Learning dan Pembelajaran Inkuiri Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(4), 1225–1231. [24] Mufafidah, N., & Putra, L. V. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan Geoboard Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas IV SD Negeri Gondoriyo. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 10(1), 25–31. https://doi.org/10.30738/trihayu.v10i1.15730 [25] Nasution, A. G. J. (2022). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Peserta Didik Kelas IV MIS Istiqomah Islamic Fullday School KEC. Sunggal Kab. Deli Serdang. XII(1), 65–87. [26] Destini, F., Tarigan, H., Astui, N., Khairani, F., & Amanda, S. (2024). Pengaruh pendekatan open-ended terhadap kemampuan berpikir kreatif peserta didik sekolah dasar. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 8(1), 160. https://doi.org/10.20961/jdc.v8i1.76414 [27] Setya Hermawan, J., Surahman, M., Rini, R., Amaliyah, F., & Fitria Rohmah, M. (2023). Pengaruh Minat Belajar Dan Efikasi Diri Terhadap Hasil Belajar Matematicka Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar, 10(2), 94-105. [28] Khairani, F., Surahman, M., Destini, F., & Utaminingtias, I. W. (2024). Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa. Pengaruh Model Discovery Learning Berbantu E-LKPD Interaktif Miscrosoft Sway Terhadap Peningkatan HOTS Peserta Didik Sekolah Dasar. 10(April), 445–456. [29] Andra, H. M., Koeswanti, H. D., & Radia, E. H. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model Discovery Learning pada Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(1), 25–33. [30] Hartini. (2020). Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Tentang Sifat-Sifat Cahaya Pada Siswa Kelas IV. Workshop Nasional Penguatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar SHEs: Conference Series, 3(3), 1465–1470. https://jurnal.uns.ac.id/shes. [31] Fadila, A., Prihadi, S., Noviani, R., (2024). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas XI IPS 1 SMA NEGERI TULAKAN Kabupaten Pacitan Tahun Pelajaran ( Materi Ketahanan Pangan, Bahan Industri, Potensi Energi Baru Dan Terbarukan di Indonesia) Article History : 230–240.
Refbacks
- There are currently no refbacks.